Pasagerii unui vas de croazieră, expuși la Covid-19: «Ne-au oprit televizoarele ca să nu ştim ce ne aşteaptă»
Scandal! Compania Costa, din cadrul Carnival Corporation Group, a fost dată în judecată după ce pasagerii de la bordul vasului de croazieră Costa Luminosa au fost expuşi la contaminarea cu COVID-19 în timpul călătoriei transatlantice. Posturile de ştiri au fost blocate, iar conexiunea la reţeaua de Internet a fost suspendată pentru a le crea iluzia celor 2.000 de pasageri că sunt în siguranţă la bord.
Vasul de croazieră Costa Luminosa, în valoare de 490 de milioane de dolari, a plecat la 5 martie din Fort Lauderdale şi trebuia să ajungă în Franţa 20 de zile mai târziu. Conform pasagerului din Wisconsin, SUA, Paul Turner (50 de ani), în timpul călătoriei, unii pasageri au prezentat simptome specifice noului coronavirus. Toţi cei 2.000 de pasageri ştiau că vasul dispune de o clinică medicală funcţională 24/7, însă medicii de aici lucrau doar 5 ore pe zi.
”Posturile de ştiri de la TV au fost oprite, au fost organizate mai multe petreceri la bord şi nu mai aveam conexiune la Internet. Însă nimeni nu bănuia că erau expuşi cu bună ştiinţă la COVID-19”, a scris în plângerea penală Turner.
Două săptămâni mai târziu, vasul ajungea în Marsilia, 36 de pasageri erau confirmaţi pozitivi la COVID-19 şi şapte aveau să moară din cauza complicaţiilor bolii. Dar numărul persoanelor contaminate avea să crească ulterior, pentru că nimeni nu se ferea atâta timp cât nu se ştia în ce pericol se află. Când vasul a intrat în Mediterană, angajaţii au început să poarte măşti pe faţă şi mănuşi şi să distribuie şerveţele umede. După ce vasul a avut voie să oprească în Marsilia, pasagerii au aflat grozăvia şi au putut citi despre celelalte vase de croazieră Diamond Princess şi Grand Princess, ambele aparţinând Carnival.
Pasagerii care au supravieţuit croazierei morţii au deschis proces la un tribunal din Miami şi cer despăgubiri pentru că au fost expuşi cu bună ştiinţă virusului ucigaş şi nu au fost carantinaţi corespunzător în momentul descoperirii primei persoane infectate. Însă coşmarul nu s-a încheiat aici: 359 de canadieni şi americani au fost preluaţi după debarcarea în Marsilia, duşi la aeroport şi transportaţi în ţările de provenienţă. Testele de temperatură făcute înainte de îmbarcare au indicat că nu prezentau simptome, însă la câteva zile după ce au ajuns acasă au fost testate pozitiv pentru COVID-19 alte peste 200 de persoane. Turner crede că pacientul zero a fost un italian de 68 de ani care la 8 martie a suferit un infarct şi vasul a oprit în Insulele Caiman. La 14 martie, pasagerii au primit în timpul nopţii un plic în care li se recomanda să iasă mai rar pe punte din raţiuni de sănătate şi igienă, însă, conform declaraţiilor lui Turner, nu li s-a spus că întreg vasul este în carantină după ce trei pasageri, lăsaţi între timp la mal, au fost diagnosticaţi cu COVID-19. Reprezentanţii companiei susţin pe de altă parte că au luat toate măsurile de distanţare socială şi carantina de la bordul vasului a fost cea care i-a nemulţumit pe pasagerii care plătiseră 1.900 $.