Ultima dorință a lui Armani din testament șochează lumea modei. „Regele” a cerut vânzarea imperiului. Către cine?
Testamentele răposatului designer Giorgio Armani au fost deschise, iar în interior nu s-a găsit nimic din ce aștepta întreaga lume, mai ales rudele lui. Legendarul creator de modă a lăsat instrucțiuni moștenitorilor săi să vândă treptat afacerea și a numit trei mari branduri.
Aceasta este o surpriză uriașă pentru o companie care își protejează cu strictețe independența și rădăcinile italiene. Mai mult, Giorgio Armani nu a luat niciodată în calcul în timpul vieții o asemenea decizie.
Giorgio Armani, designerul italian care a reinventat eleganța modernă, a murit pe 4 septembrie, la vârsta de 91 de ani. Fondatorul casei de modă cu același nume a lăsat în urmă un imperiu de peste 50 de ani, fără copii.
Armani cere vânzarea imperiului
Armani a indicat moștenitorilor să vândă treptat brandul de modă pe care l-a creat acum 50 de ani sau să urmeze o listare la bursă, conform testamentului său.
Documentul, consultat de Reuters, prevede că moștenitorii ar trebui să vândă inițial 15% din acțiunile casei italiene de modă în termen de 18 luni și ulterior să transfere un alt pachet de 30% până la 54,9% către același cumpărător între trei și cinci ani de la decesul lui Armani.
Testamentul mai precizează că prioritate ar trebui să aibă gigantul de lux LVMH, liderul în produse cosmetice L’Oreal, grupul de optică EssilorLuxottica sau alt grup „de rang egal” identificat de o fundație pe care designerul a înființat-o pentru a-i conserva moștenirea, cu acordul partenerului său de viață și de afaceri, Pantaleo Dell’Orco.
Alternativ, se poate urmări o ofertă publică inițială, fie în Italia, fie pe o piață de rang egal, se mai arată în testament.
Mențiunea explicită a vânzării de acțiuni și a jucătorilor listați în Franța ca potențiali cumpărători contrastează puternic cu refuzul persistent al lui Giorgio Armani de a-și dilua controlul sau de a-și lista grupul de modă la bursă.
Moștenirea și controlul brandului
Pe parcursul vieții, Armani a menținut un control strict asupra companiei, atât creativ, cât și managerial.
De-a lungul anilor, creatorul de modă a primit mai multe oferte, inclusiv una în 2021 din partea lui John Elkann, descendent al familiei Agnelli, și alta din partea brandului de lux Gucci, pe vremea când Maurizio Gucci conducea compania.
Armani a fost singurul acționar major al companiei pe care a înființat-o împreună cu partenerul său decedat Sergio Galeotti în anii ’70.
Nu a lăsat copii care să preia afacerea, care genera venituri relativ stabile, 2,3 miliarde de euro (2,7 miliarde de dolari) în 2024, dar al cărei profit s-a redus în contextul recesiunii din industria largă a luxului.
Testamentul acordă Fundației Giorgio Armani și partenerului său de viață, Pantaleo Dell’Orco, 70% din drepturile de vot în cadrul grupului Armani.
Fundația va păstra un pachet de 30,1% în cazul unei listări, conform testamentului.
Moștenitorii trebuie să ia în considerare și alte companii de modă și lux cu care compania Armani are legături comerciale pentru o eventuală vânzare, se mai arată în document.