Lor li s-au frânt aripile

6 iulie 2010 18:30   Actualitate
Ultima actualizare:

Ceea ce părea un antrenament de rutină s-a transformat, luni seara, într-o tragedie de nedescris.

12 oameni au trecut în nefiinţă într-o singură clipă când avionul care-i transporta, un vechi Antonov 2, s-a prăbuşit lângă aerodromul din Tuzla. Printre victime se numără şi singura femeie-pilot de AN2, Lavinia Guiţă, de 26 de ani, din Mediaş.

Locotenentul Lavinia Guiţă, era copilot în avionul groazei prăbuşit la Tuzla. Apropiaţii spun că tânăra şi-a dorit de mică să zboare.

„Mereu povestea colegilor că va fi pilot, că asta vrea să se facă şi uite că aşa a şi fost. Imediat după terminarea liceului a dat la Academia de Aviaţie şi a intrat din prima. Suntem şocaţi de ce s-a întâmplat. Iată că aripile cu care zbura Lavinia au fost frânte. Acum are alte aripi. De înger. Este eroul nostru", spune Valentina Oreian, directoarea Liceului din Mediaş.

Familiile şi colegii militarilor morţi la Tuzla au adus un ultim omagiu

Pe lângă pilotaj, Lavinia era foarte pricepută la pictură. În 2008, avea să expună pentru prima dată zeci de icoane pictate.În urma Laviniei a rămas extrem de multă durere şi multă suferinţă.

Oameni care au văzut-o crescând sunt şi ei terifiaţi. „Am auzit aseară că s-a prăpădit Lavinia. O ştiu de când era la grădiniţă, a crescut sub ochii noştri. Povestea mereu cât de mult îi place să conducă şi maşina şi avionul", povesteşte cu lacrimi în ochi Ion Puşcaş, vecinul cu care familia Laviniei Guită împarte curtea.

Citeşte şi:

Copilotul Lavinia Guiţă, printre victimele accidentului aviatic de la Tuzla

Supravieţuitorii tragediei de la Tuzla, salvaţi de un militar de la Marină - VIDEO

Constanţa: Ancheta de la Tuzla este coordonată de procurorul din cazul „Elodia“

Constanţa: Tragedie la Tuzla / Surse din anchetă susţin că avionul era încărcat peste limită! Vezi aici lista militarilor decedaţi în avionul morţii

Victimele tragediei de la Tuzla sunt plânse la Timişoara, în timp ce AN2-urile survolează judeţul Timiş în continuare

Constanţa: Cumplit accident aviatic la Tuzla: 12 morţi, 2 răniţi grav - VIDEO

† Comandorul Nicolae Jianu 49 de ani, era căsătorit şi avea doi copii, † Locotenent-comandorul  Cătălin Vicenţiu Antoche 34 de ani, era căsătorit şi avea un copil, † Locotenent Liviu Antim 27 de ani, necăsătorit

† Maistru-militar clasa I   Răzvan Rângheţ 43 de ani, era căsătorit şi avea doi copii, † Maistru-militar clasa a II-a  Cătălin Rădoi 36 de ani, era căsătorit şi avea un copil, † Maistru-militar clasa a II-a Florin Claudiu Cişmaşu 34 de ani, era căsătorit şi avea doi copii

† Maistru-militar clasa a III-a  Băduţ Papuc 29 de ani, necăsătorit , † Fruntaşul Marius Cătălin Chioveanu 22 de ani, necăsătorit , † Fruntaşul Cosmin Furtună 28 de ani,necăsătorit

† Soldatul Cosmin Florescu 25 de ani, necăsătorit , † Fruntaşul Constantin Vlăduţ Sărman 26 de ani, necăsătorit

Filmul tragediei

Ora 17. 10: Pe aerodromul militar din Tuzla începe îmbarcarea paraşutiştilor. Printre ei e şi comandorul Nicolae Jianu, aflat în concediu de odihnă.

Ora 17.35: Avionul AN2 decolează, având la bord 14 persoane, cu tot cu piloţi.

Ora 17.40: Doi colegi ai militarilor observă că avionul se înclină, începe să piardă înălţime şi se prăbuşeşte la aproximativ doi kilometri distanţă de pista de rulare.

Ora 17.45: Avionul ia foc, flăcările ating mai mult de zece metri înălţime şi se produc mai multe explozii. Martorii sună la 112 iar trei persoane reuşesc să iasă din aeronavă.

Ora 18.15: Sirenele ambulanţelor aflate în drum spre răniţi răsună în Tuzla. Trei salvări îi preiau pe răniţi şi li se acordă primul ajutor la faţa locului. Avionul e încă în flăcări şi nu se ştie câte persoane erau la bord.

Ora 00. 30: Liviu Antim moare în spitalul din Bucureşti.

Adrian Iovan: «E posibil să fi greşit piloţii!»

Pilotul Adrian Iovan este de părere că înălţimea prea mică la care se afla avionul le-a fost fatală militarilor. "În acest caz trebuie luate în calcul foarte multe variante: căldura, umiditatea şi altele.

Cert este că, imediat după desprinderea de la sol, avionul a intrat în limită de viteză, adică nu avea suficientă pentru a se menţine în aer. Dacă a cedat motorul, nu mai era nimic de făcut. Pe de altă parte, e posibil ca piloţii să fi bruscat comenzile şi să se fi grăbit să urce.

Aparatul fiind foarte încărcat, a pierdut brusc din viteză şi, nemaiavând portanţă, s-a prăbuşit", ne-a declarat Iovan.

A «fentat» moartea a doua oară

Scafandrul Marius Nazare, unul dintre cei doi supravieţuitori ai tragediei nu trece pentru prima dată pe lângă moarte. În luna iunie 2008, scafandrul a fost implicat într-un alt accident, produs în largul Mării Negre, tot în cursul unui exerciţiu militar.

Două şalupe s-au ciocnit în larg, trei dintre participanţi, printre care şi maistrul militar Nazare, au fost proiectaţi în apă. El a suferit răni uşoare, însă colegul său, caporalul Călin Florin Plăian, a murit din cauza rănilor suferite.

Reporterul Click! a zburat cu un An 2

Antonov 2. Are 1.000 de cai putere şi o viteză de croazieră de 180 km pe oră. Când zbori cu el e ca şi cum ai merge cu o căruţă pe autostradă. Reporterul Click! a efectuat un zbor cu un astfel de aparat, în 2007, alături de lotul naţional de paraşutism al României.

„Hardughia de 5 tone m-a urcat la 1.200 de metri în circa zece minute. Aparatul scârţâia din toate încheieturile şi făcea un zgomot infernal. Mare minune avionul ăsta care, deşi era plin de rugină, ne-a dus cu bine până la 1.200 de metri, unde era „staţia". Paraşutiştii coborau la prima. Eu aveam să mai îndur vreo 30 de secunde. Da, 30 de secunde, căci atât a durat coborârea, în picaj. Piloţii fac astfel de manevre ca să facă economie la combustibil. În acest răstimp mi-au intrat ochii-n cap, capul în burtă. Mă făcusem acordeon. Îmi şuierau urechile, nu mai aveam salivă în gură, mă simţeam beat, de parcă cineva mi-ar fi tras intestinele peste faţă, ca pe izmene. Pilotul executase un zbor banal, ca în zilele lui bune. Pentru mine el a făcut adevărate minuni: m-a adus întreg la sol.

Mai multe