80% dintre părinți nu sunt de acord cu temele pentru acasă
”Sunt multe, grele și ne consumă timpul liber.” Asta au spus 80% dintre elevii și părinții consultați de Ministerul Educației în legătură cu temele pentru acasă. Au vrut să își spună părerea în această chestiune un număr record de părinți și elevi, în total peste 60.000 de persoane.
Ministerul Educației și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au organizat în perioada 7 - 20 noiembrie 2017 o consultare publică, la nivel național, privind rolul temelor pentru acasă. Au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de persoane, dintre care 27.383 părinți (84% - mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele țări.
Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți. Cu toate acestea, părinții și elevii au spus că temele sunt repetitive, monotone și dificile.
De aceea, elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă. Mai mult de jumătate dintre profesori declară că nu dau teme pentru vacanță.
80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acestea consumă o mare parte din timpul liber. De asemenea, aceștia au spus că temele pentru acasă conduc la neliniște, îngrijorare sau stres. Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%). În același timp, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.
Întrebați dacă ar fi necesar un act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar efectuării acestora, cadrele didactice consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora.
Mai supărați sunt băieții
Fetele sunt mai degrabă pentru teme, în timp ce băieții nu prea sunt încântați că au de lucru și acasă. Elevii spun că ar prefera teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiționale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viața reală (proiecte, machete), diferențierea între teme zilnice și teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial).