A plătit 4.200 € ca să stea în mizeria asta
Cum o fi să plăteşti 4.200 de euro pentru o excursie exotică, dar să fii tratat mizerabil? Îngrozitor, aţi spune. Ei bine, totul este posibil dacă eşti turist din România, ne spune Radu Zdrafcovici, un bucureştean care a simţit pe pielea lui ce înseamnă să fii batjocorit de agenţiile de turism din „ţara lui Papură Vodă".
Radu Zdrafcovici a crezut că va pleca în vacanţa vieţii lui.
Când agenţia de turism Kara Travel i-a confirmat că e gata să-i facă pe plac, bucureşteanul se vedea deja în al nouălea cer.
Al doilea autocar s-a stricat pe drum. Şoferul a lipit parbrizul cu bandă skotch
Şi-a pregătit bagajul, a încărcat aparatul de fotografiat şi a plătit călătoria precum scrie la contract: 4.200 de euro pentru 18 zile de vis în ţara lui Nelson Mandela.
Nu mai văzuse Africa de Sud şi îşi propusese să vină acasă cu amintiri plăcute.
Din tavanul hotelului Kennawaz din East London atârnau cabluri de electricitate
La fel au plănuit şi alţi 29 de români, care şi-au luat bilete către aceeaşi destinaţie.
Ceea ce trebuia să fie o vacanţă de neuitat s-a transformat într-un coşmar din care nu se mai trezeşte nici acum.
Românii au fost primiţi cu răcoritoare şi cu...alte cabluri ieşite din pereţi
„A fost un eşec total, o adevărată pierdere materială şi informaţională. Regret că nu am avut acces la valorile spirituale ale acestei comunităţi umane, aşa cum ne-am propus prin înscrierea în această excursie", ne spune Radu Zdrafcovici, medic de profesie.
Necazurile au început de cum a pus piciorul pe pământ african.
Recepţia hotelului era în renovare. „Astea nu-s condiţii de 4 stele”
„Ne-au cazat în hoteluri jalnice, unele fără televizoare, aer condiţionat ori aflate în reparaţii capitale.
În a treia zi de excursie, autocarul care ne transporta s-a defectat pe drum. Ne-au trimis altul, după mai bine de două ore de aşteptare.
N-o să credeţi, dar şi acesta a avut aceeaşi soartă", îşi aminteşte bucureşteanul.
“Am o dilemă: să le ocolesc sau să le sar?”
În a 15-a zi de vacanţă, al treilea autocar trimis de agenţie a fost reţinut de poliţie fiindcă şoferul nu avea actele în regulă.
„Întregul grup a fost abandonat, vreme de două ore, într-o benzinărie ca să vină un al patrulea autocar. Acea zi a fost complet ratată", ne spune turistul păgubit.
Al treilea autocar e confiscat de poliţie. Turiştii sunt abandonaţi într-o benzinărie
Şi asta nu e totul. Deşi le-au promis tururi de oraş în Johannesburg, Pretoria, East London şi Cape Town, ghizii români şi africani aveau alte priorităţi.
„A fost o lipsă totală de organizare şi colaborare din partea lor. Nu respectau programul stabilit, ci se gândeau doar la bacşişurile lor", ne-a spus bucureşteanul.
Agenţia de turism e ocupată
Radu Zdrafcovici şi alţi 23 de turişti nemulţumiţi s-au plâns agenţiei Kara Travel, care i-a dus în Africa de Sud.
Deşi s-au întors din vacanţă de mai bine de două luni, păgubiţii au primit un răspuns abia la 40 de zile de la întoarcere.
„Ne cerem scuze pentru întârziere, din păcate s-a început sezonul turistic şi suntem foarte aglomeraţi, dar vă asigur că reclamaţia dvs. a fost luată în considerare, drept urmare am transmis toate informaţiile şi partenerului sud-african de unde am primit un raport complet referitor la cele întâmplate".
Ministerul Turismului a răspuns
„Programul excursiei nu a fost respectat în totalitate. Hotelul din East London avea recepţia în renovare, aspect ce nu se cunoştea la momentul contractării acestuia.
Unul dintre autocarele utilizate a fost oprit pe traseu la un control de rutină şi, întrucât şoferul nu avea asupra lui actele în original, nu s-a putut continua drumul cu acelaşi autocar, iar un altul s-a defectat (aspect ce este imprevizibil).
Restul aspectelor (nerespectarea categoriei hotelurilor, lipsa aerului condiţionat în camerele de hotel, circularea cu autocar cu parbrizul spart, plata unor bacşişuri neimpuse) nu se confirmă", răspunde Direcţia Generală Turism.
Patru sfaturi înainte de plecare
Adriana Caranfil, consilier Marketing/PR în cadrul ANAT, ne spune la ce trebuie să fiţi atenţi atunci când alegeţi agenţia de turism:
1. Turiştii trebuie să verifice existenţa poliţei de asigurare de insolvenţă a agenţiei de turism, dar şi licenţa de turism a acesteia, înainte de a încheia contractul de prestări servicii
2. Ţineţi cont de renumele, vechimea în piaţă, recomandările clienţilor
3. Vizitaţi sediul agenţiei pentru a vedea cum se comportă consultanţii
4. Un preţ suspect de mic ar trebui să sporească vigilenţa. Marjele de profit în turism sunt extrem de mici, iar cine acceptă discounturi foarte mari are şanse mari să intre în incapacitate de plată.