Ai probleme cu banca? De la ei primești ajutor gratuit
Statisticile sunt sumbre! Peste un milion de români au credite la bănci și mulți dintre ei nu-și mai permit să achite ratele ori au probleme legate de dobânzi și comisioane. Dacă și tu ai probleme cu banca, te învățăm de unde poți primi ajutor gratuit.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) conciliază sau arbitrează clienții gratuit.
Totul este să te adresezi lor și, într-un timp cât mai scurt, sunt șanse mari să ți se rezlve problemele cu banca.
Pentru conciliere
•Trebuie să completezi cererea pentru conciliere care se găsește pe site-ul csalb.ro și să trimiți documentele care stau la baza disputei cu banca, împreună cu încercarea scrisă de soluționare individuală. CSALB analizează documentele pentru a verifica dacă sunt conforme : dacă există toate datele tale de identificare și ale băncii, dacă este specificat motivul pentru care apelezi la soluționarea alternativă, dacă vine din partea unei persoane fizice și nu a unei companii etc;
•Dacă cererea este conformă, CSALB informează banca, solicitându-i acceptul pentru soluționarea divergenței în cadrul CSALB;
•Dacă banca acceptă concilierea, CSALB desemnează aleatoriu un conciliator care face parte dintr-un grup de experți independenți cu care colaborează;
•După confirmarea conciliatorului de către părți, acesta analizează situația pe baza documentelor puse la dispoziție și poartă negocieri cu cele două părți. Negocierile pot fi telefonice, pe mail sau în întâlniri cu părțile;
•Conciliatorul propune o soluţie pentru litigiul în cauză. Soluția poate fi diferită de o sentință obținută în instanțele de judecată;
•Părțile pot accepta sau refuza soluția în termen de 15 zile de la primirea acesteia;
•Soluția acceptată este obligatorie pentru ambele părți și devine executorie.
Ajutorul primit de la conciliator este gratuit.
Pentru arbitraj
•Trebuie să completezi cererea pentru arbitraj care se găsește pe site-ul csalb.ro și să trimiți documentele care stau la baza disputei cu banca, împreună cu încercarea scrisă de soluționare individuală. De asemenea, tu ești cel care alege arbitrul din lista conciliatorilor;
•CSALB analizează cererea și documentele pentru a verifica dacă sunt conforme;
•CSALB informează banca și solicită acceptul pentru soluționarea divergențelor prin procedura arbitrajului;
•Dacă banca este de acord, aceasta poate accepta arbitrul desemnat de tine sau poate alege propriul arbitru. Dacă există doi arbitri, aceștia vor alege un supraarbitru;
•Arbitrii analizează situaţia și poartă discuții cu părțile;
•Arbitrii impun o soluție, care constituie titlu executoriu și este obligatorie pentru părți.
Arbitrajul sau soluția impusă este o procedură gratuită. În cazul arbitrajului, procedura se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți.
Procedura este similară celei din instanțele de judecată, însă termenele sunt mai scurte, astfel încât speța să fie soluționată în maximum 90 de zile, și se pot fixa de comun acord. Părțile nu se mai pot retrage din procedură după constituirea Tribunalului Arbitral.
”Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar își propune să rezolve în mod echilibrat, rapid și gratuit pentru consumatori neînţelegerile cu banca, în afara instanţelor de judecată. Doar persoanele fizice ne pot sesiza”, au precizat reprezentanții instituției.
În perioada martie 2016- martie 2017, au fost depuse 331 de cereri. Dintre acestea, 65 au fost transformate în dosare, iar 40 au fost rezolvate în favoarea consumatorilor.