Aici era lăsată şpaga adunată de naşii CFR!

28 octombrie 2012 18:03   Național
Ultima actualizare:

Scandalul „naşii şpăgari” de la CFR ia amploare. Surse din cadrul anchetatorilor au dezvăluit pentru Click! cu câtă ingeniozitate erau ascunşi banii luaţi de la călătorii fără bilet. „Capătul de linie” al şpăgii, care se ridica şi la 100.000 de euro pe zi, era un banal chioşc de ziare din Gara de Nord.

Anchetatorii sunt încă uimiţi de nepăsarea celor din reţeaua piramidală a şpăgii de la CFR Călători. Chiar dacă se ştiau urmăriţi, aceştia nu şi-au pus problema să renunţe şi să iasă din „sistem".

„Problema lor nu era să nu mai ia mită de la călătorii fără bilet, ci cum să ascundă banii încasaţi. Un singur naş a renunţat la reţeaua piramidală, care îi spunea unui coleg «Ajunge, mă las, că am familie acasă»", ne-au dezvăluit surse judiciare.

Pe lângă banii din şpaga luată de naşi, mai erau şi micile atenţii: sticle cu whisky, pastramă şi miei de paşte. Capătul de linie unde se lăsa „marfa" pentru şefi este chioşcul de ziare de la linia 10 din Bucureşti. Acesta este singurul chioşc de ziare implicat în reţeaua şpăgii de la SNTFC. De asemenea, „schema" cu cumpăratul cafelei la suprapreţ era folosită doar la un chioşc din gara Roşiori, nu era un mod de lucru.

Unde erau ascunşi banii? Ingeniozitatea nu cunoştea limite: într-un intercity, a fost tăiat materialul textil de la o canapea şi băgaţi acolo banii. Dar au fost găsiţi bani şi în sulurile de hârtie igienică de la WC, în luminatoarele din tavan de la compartimentele de serviciu, în panourile electrice de comandă, unde au acces doar naşii, de la capetele vagoanelor.

La trenurile personale, naşii veneau însoţiţi fie de rude sau prieteni, fie de naşi care erau liberi. Banii încasaţi pe traseu erau daţi acestor persoane, care nu intrau în vizorul inspectorilor de control. În schimb, la trenurile cu vagon restaurant, şpaga adunată era depozitată la bar. Pentru că în trenuri nu există case de marcat fiscale, banii găsiţi la bar nu puteau fi consideraţi „şpagă". Aici evaziunea fiscală era în floare: marfa era luată de la  supermarket şi vândută apoi la suprapreţ pe tren.

Acum trei zile la primele ore ale dimineţii, mascaţi şi poliţişti de la TF ridicau de acasă sau de la serviciu zeci de salariaţi ai căilor ferate din mai multe judeţe. Din cei 81 de controlori, şefi de tren, inspectori şi revizori nici unul nu a fost arestat deşi toţi sunt acuzaţi de procurori de fapte grave, cum ar fi luare şi dare de mită, instigare la abuz în serviciu şi asociere în vederea săvârşirii de infracţiuni. Surse din rândul anchetatorilor spun că şpaga adunată de naşi era uriaşă şi ajungea chiar şi la 100.000 de euro pe zi!

După cum este de aşteptat, şpaga dată la naşi diferă în funcţie de rută, dar şi de tipul trenului. Iată câteva exemple.- Bucureşti - Ploieşti: la accelerat -5-10 lei, la personal - 3-4 lei - Suceava - Bucureşti: 50-60 de lei, dar mai exista şi următoarea schemă: naşii rezervau un compartiment unde avea tichete de veteran de război (care au gratuitate pe CFR), iar acolo băgau persoanele fără bilet de la care îşi luau şpaga- Bucureşti - Braşov: 15-20 de lei, la inter-regio, 30 de lei - intercity- Cluj - Teiuş: 20-25 de lei la intercity. La „grupuri" se făceau reduceri (3 persoane - 50 de lei)

Iată cum se vorbea despre şpagă: «Şefu’, v-am lăsat un plic acolo în maşină»

Surse judiciare au dezvăluit pentru newsbv.ro stenogramele unor convorbiri extrem de „interesante” pentru dosar. Cele mai multe discuţii sunt între Gheorghe Cazacu, şeful serviciului Control trenuri SNTFC Călători şi Valentin Cioncan, revizorul central în cadrul CFR Călători.

Valentin Cioncan (revizor central în cadrul CFR Călători) - Să trăiţi şefu’! Aveţi ceva la mine de la băieţii ăştia. M-am întâlnit cu ei întâmplător...Cazacu - Da, ştiu, ştiuCioncan - ... şi mi-o dat... că mi-o adus o sticlă de whisky de la ... şi pastrama o trimis-o prin ei.... După ce m-am întâlnit cu ei, s-o urcat în maşină, vorbeam la telefon şi face: „Şefu’, v-am lăsat un plic.... acolo în maşină“. Zic: Bine!. După ce m-am dus la Peco îl desfac eu şi mă uit. Bă să-mi bag...., ceva nu e în regulă că-s prea mulţi bani. Şi l-am sunat: Bă!, despre ce e vorba aicia? Păi luaţi legătura cu domnu’ Cazacu şi ştie el cum să-i...

Şef tren - I-am lăsat la domnu X (conductor tren) ăla şi i l-o dat lu’ domnu’ Cioncan. Şi acuma trebuie să sune să ajungă la dumneavoastră. Sper că nu vă feriţi de...Gheorghe Cazacu (sef serviciu control trenuri SNTFC Călători) - Ce i-a dat?Şef tren - Plicul... plicul!Cazacu - Da?Şef tren - Da, Cu 7 (700 de lei).Cazacu - Da.Şef tren - Bine. Cu tot respectu’.

Şef tren - Mă duc la tren. Ne întoarcem.Cioncan - Eu sunt la Videle. Păi du-te la chioşcu de ziare de la linia 10, ştii tu, acolo, la fetele alea şi lasă acolo la ele. Că apoi mă...  Bine?Şef tren - La linia 10.Cioncan - Da, da, da. Le spui. Că apoi trecu eu pe la ele când ajung şi eu în Bucureşti. Bine?Şef tren - Da.Cioncan - Bine, mă! Mai vorbim.Şef tren - Na, aveţi acolo 6 de aşa şi 4 de la noi.Cioncan - Da. Bine, vorbim.

Cioncan - Şefu’,  ăăăă ....ăsta, inspectoru’, e ăla care-i prieten cu dumneavoastră?Cazacu - Nu-i niciunul , mă, prieten cu mine!Cioncan - Are un frate care e conductor, şef de tren, nu? Cazacu - Da, da, da, da!Cioncan - Aşa... Deci, nu-i prieten cu dumnneavoastră, nu?Cazacu - Nu, mă, nu! Io ţi-am mai zis, dacă mi-a dat bună ziua doar de Paşte şi de Crăciun, nu-i prieten cu mine!

Mai multe