Aici învaţă copii români născuţi în toată Europa: „Materiile sunt mai grele în România”
Dacă la începutul anilor 2000 tot mai mulţi români luau drumul străinătăţii în căutarea unei vieţi mai bune, în ultima perioadă s-a constatat o migraţie inversă. Una dintre marile provocări ale repatriaţilor este cea a copiilor, siliţi să se reintegreze în şcolile din ţară, informează adevarul.ro.
În ultimii 10 ani, populaţia şcolară, mai ales în judeţele sărace ale ţării, a fost în cădere liberă. Anual dispăreau din sistem şi 2.000 de copii, iar şcolile, în mod firesc, se închideau pe bandă rulantă. Acum, lucrurile stau exact invers. Conform statisticilor naţionale, în România s-au reîntors peste 20.000 de copii din străinătate. Marea provocare o reprezintă integrarea lor. Judeţul Botoşani este una dintre zonele în care a avut loc cel mai mare reflux de români din străinătate. „Din septembrie până în noiembrie, avem peste 100 de cereri de înscriere la clasele din Botoşani. Preponderent sunt copii din Italia”, a precizat Bogdan Suruciuc, inspector şcolar general la ISJ Botoşani.
«Materiile sunt mai grele în România»
Simpla înscriere nu e însă decât primul pas pentru copii. Conform statisticilor, aproximativ 20% dintre elevii care se întorc din străinătate întâmpină dificultăţi de adaptare. În primul rând, este vorba despre problemele de limbă. Mai apoi este vorba despre diferenţele de sisteme educaţionale.
La Botoşani, mulţi elevi care s-au întors cu părinţii din străinătate au ajuns la Liceul „Demostene Botez” de la Truşeşti. Deşi este un liceu sătesc, este dotat la standarde europene. Majoritatea locuiesc în satele din zonă şi încearcă să se integreze după 10-11 ani petrecuţi în străinătate.
„Cred că situaţia actuală şi modul în care încep să se doteze şcolile din România, chiar şi la ţară, i-au făcut să se întoarcă în ţară. Pentru că şi acasă se poate face carte, şi acasă este bine. Ne-am trezit anul acesta cu un număr foarte mare de elevi audienţi, aşa se numesc până sunt înscrişi în catalog. Avem elevi de la clasele primare şi până la clasa a XII-a veniţi din toată Europa. Avem elevi veniţi din Franţa, Italia, Germania”, a declarat pentru „Adevărul” Cristina Grădinaru, directorul Liceului din Truşeşti.
Procesul de integrare nu e uşor. O parte a elevilor sunt nevoiţi să repete clasa, pentru a putea face faţă evaluărilor naţionale.
La Truşeşti, se pare că integrarea elevilor veniţi din străinătate este o poveste de succes. Ana are 15 ani şi de peste un deceniu a locuit şi învăţat în Italia. Părinţii au decis să se întoarcă acasă, într-un sat de lângă Truşeşti, iar Ana a fost înscrisă în clasa a IX-a. A întâmpinat probleme cu unele materii, diferenţa de programă fiind evidentă.
„Materiile sunt mai grele în România. În special fizica, chimia, matematica. Mai ales matematica. Nu a fost ca în primii ani şi am decis să ne întoarcem. Sincer, m-am gândit cum voi face faţă la şcoală după atâta timp în Italia, dar am fost impresionată de colegi.
Sunt foarte buni şi foarte afectuoşi. Mult mai afectuoşi decât cei din Italia. Mă simt acasă”, spune Ana. Acelaşi lucru l-a simţit şi Nicolas. Este elev în clasa a VII-a şi s-a întors acasă, la Truşeşti, după 10 ani de stat în Italia. ”Materiile sunt mai grele aici în România, dar mă străduiesc. Dar e foarte bine. Mi-am făcut prieteni imediat”, mărturiseşte Nicolas.