Am fost «spion» în magazine şi restaurante

24 aprilie 2017 21:01   Național
Ultima actualizare:

Pentru a-şi mulţumi clienţii, magazinele şi restaurantele investesc în oameni. Pentru a menţine un nivel ridicat al serviciilor, firmele îşi monitorizează angajaţii cu ajutorul unor “spioni”. Reporterul Click! a fost un astfel de personaj şi îţi spune cum menţin patronii ce fac patronii pentru ca tu să fii satisfăcut.

Ai sesizat probabil cum îţi zâmbeşte, cum te salută ori cum îţi recomandă un meniu un angajat de restaurant fast-food. Ai putea crede că acest exces de politeţe e un atribut intrinsec al fiecărui salariat. În realitate, toată această grijă pentru consumator se cultivă, se învaţă şi se monitorizează în permanenţă. Restaurantele fast-food sunt cele mai interesate de păstrarea standardului de calitate în toate unităţile lor. La fel de preocupate sunt şi magazinele de îmbrăcăminte şi încălţăminte. Dar cum reuşesc ele să obţină informaţii preţioase despre modul în care angajaţii îşi tratează clienţii? Pe piaţă au apărut companii care le furnizează “spioni”. Supranumiţi şi “cumpărători misterioşi”, cei cooptaţi în echipa de spionaj sunt plătiţi să inspecteze curăţenia din unităţile vizate ori comportamentul angajaţilor sau să verifice calitatea produselor. Reporterul Click! a fost “spion” în magazine şi restaurante fast-food pentru a afla ce roade dă strategia patronilor.

  • Înregistrare şi instruire. Dacă vrei să faci pe spionul trebuie să te înregistrezi pe site-ul uneia dintre companiile de profil. Sunt destule în România. După ce am fost acceptat în rândul clienţilor misterioşi am parcurs o serie de cursuri de instruire. În ele mi se explica modul în care pot evalua comportamentul angajaţilor, ce urmăresc să afle firmele şi cum voi fi plătit. După absolvirea unui examen tip grilă am fost trimis în vizite de verificare. Pe baza rapoartelor mele, cât mai exacte şi deloc tendenţioase, angajaţii monitorizaţi sunt sancţionaţi sau recompensaţi. Această activitate comportă o responsabilitate uriaşă, fiindcă în urma ei firmele îşi adaptează comportamentul faţă de propiii angajaţi.  
  • Degustător de meniu. Prima acţiune de spionaj am făcut-o într-un restaurant fast-food. Managerii localului voiau să afle de la mine cum se poartă angajaţii, cum arată produsele comandate, cum a fost servirea şi, mai ales, cât timp le-a luat angajaţilor să-mi prepare şi să-mi ofere mâncarea. Pentru această etapă m-am folosit de un cronometru, cu ajutorul căruia am înregistrat câte secunde durează fiecare operaţiune în parte. În urma datelor colectate de mine, restaurantele iau măsuri de remediere a problemelor şi de recompensare/penalizare a personalului.
  • De veghe printre umeraşe. A doua vizită pe care am făcut-o a fost la un magazin de îmbrăcăminte, unde mi s-a solicitat să analizez comportamentul angajaţilor faţă de clienţi. A trebuit să pozez într-o persoană interesată de anumite articole vestimentare care are nevoie de sfaturi care să o determine să investească în haine noi. Abia atunci am realizat de ce personalul din magazine abordează clienţii atât de politicos de cum intră pe uşă.
  • Câţi bani câştigi. Pentru munca pe care o prestezi eşti plătit cu până la 20 de lei pentru fiecare verificare. În plus, ţi se decontează şi banii cheltuiţi pentru achiziţionarea de produse necesare evaluării. Banii îţi sunt livraţi în cont în câteva săptămâni, însă doar dacă raportul tău e considerat satisfăcător.

Click! spune

Pe durata desfăşurării muncii de verificare nu îţi este permis să fii dat în vileag. Exact ca în viaţa reală de spion, dacă salariaţii te-au demascat eşti pe cont propriu. Vizita de verificare e anulată şi nu eşti plătit pentru ea. Aşa că, înainte de a aplica pentru acest “job” fii sigur că eşti pregătit pentru el!

Mai multe