Am mers în premieră cu trenul spre Otopeni! Din decembrie, va transporta călătorii de la Gara de Nord la aeroport
Prima linie nouă de cale ferată, construită în ultimii 36 de ani, a fost testată astăzi, 21 septembrie, de mai marii ţării. Preşedintele Klaus Iohannis, premierul Ludovic Orban şi ministrul Transporturilor, Lucian Bode, au luat primul tren spre Otopeni de la Gara de Nord. Pentru că se fac doar probe, aceştia au ajuns în moderna staţie de la aeroport în 40 de minute. Şi jurnaliştii au fost plimbaţi cu »Săgeata Albastră» la întoarcerea în oraş.
Toate statele europene au tren sau metrou care leagă capitala de aeroport. Doar noi nu aveam! Încă din 2016, autorităţile noastre plănuiau ca toată conexiunea să se facă pe calea ferată şi promiteau că vor începe lucrările în 2017.
Autorizaţia de construcţie, pentru cei 3 km de cale ferată care fac legătura cu fosta Haltă Odăile, a fost dată abia la jumătatea lunii august 2019 şi lucrările au început în septembrie, grăbiţi de Campionatul European de Fotbal.
Construcţia ar fi trebuit să fie gata în iunie, dar, din cauza pandemiei ce a venit peste noi, programul a fost dat peste cap.
Dar iată că deja suntem la stadiul de probe! Președintele Klaus Iohannis a testat astăzi, 21 septembrie, garnitura de tren care va face legătură între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni, împreună cu ministrul Transporturilor, Lucian Bode și cu premierul Ludovic Orban.
Au făcut aproximativ 40 de minute, pentru că în timpul testelor se circulă cu viteză mică.
Klaus Iohhanis: »Dorim să dezvoltăm Aeroportul Internațional, dorim să îi dăm amploare»
»Iată că planul de relansare economică pe care l-am elaborat împreună cu Guvernul Orban începe să își arate și partea practică și pentru a sublinia importanța dezvoltării feroviare am participat la un test pe singura linie nouă de cale ferată construită din anul 1984 încoace. Dorim să dezvoltăm Aeroportul Internațional, dorim să îi dăm amploare dar pentru asta e nevoie să poți să ajungi în aeroport în condiții foarte bune, predictibile. Este evident că în acest fel și în acest ritm vom reuși să modernizăm infrastructura din România. Nu întâmplător am participat la metrou, la autostradă. Dezvoltarea infrastructurii de transport este fundația pe care se clădește planul de relansare. România are nevoie de o dezvoltare economică sustenabilă și pentru asta e nevoie de infrastructură de transport», a declarat şeful statului.
Ludovic Orban: »Ideea trenului de Otopeni s-a născut în mandatul meu de ministru al Transporturilor»
Ludovic Orban a ţinut să sublinieze că ideea acestui tronson îi aparține. „Ideea s-a născut în mandatul meu de ministru al Transporturilor. Sigur că şi aici au trebuit să treacă 13 ani pentru dezvoltarea lui. Progresul era puţin peste 11% înainte de a veni guvernul liberal şi iată că lucrarea e finalizată aproape în proporţie de 100%. Această linie e o realitate şi va fi pusă la dispoziţia beneficiarilor în cel mai scurt termen posibil. Din păcate, calea ferată a fost cenuşăreasa modului de transport în ultimii 20 de ani», a adăugat Orban, în timp ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunţat pe ce segmente de cale de ferată se lucrează în acest timp.
Noua cale ferată care face racordul cu Aeroportul Otopeni se întinde pe 3 km
Noua cale ferată spre Aeroportul Otopeni pornește din zona de racordare (fosta Haltă Odăile) pe aproximativ 600 m, traseul continuă cu o zonă de consolidare, în lungime de 900 metri și un viaduct de 1,52 km.
Acesta supratraversează DN1 și ajunge la noua stație de călători, de la Terminalul Sosiri.
De aici, călătorii vor traversa pe jos parcarea până în incinta aerogării. În a doua etapă va fi construită şi o pasarelă directă. Trenul spre Otopeni va fi dat în circulaţie în 12 decembrie, odată cu noul mers al trenurilor, iar cei de la CFR Călători promit că va avea o cadenţă de 30 de minute. Deşi, iniţial, se anunţase că va pleca o dată la 50 de minute, din lipsă de garnituri.
Dacă acum, am străbătut traseul în 40 de minute, când va fi inaugurat, călătoria va dura 17 minute, pe toţi cei 19,5 km, cât măsoară traseul de la gară la aerogară.
Construcţia a costat 398,16 milioane de lei fără TVA. În paralel, CFR mai desfăşoară o lucrare pentru dublarea liniei de cale ferată (8 km) între staţiile Mogoşoaia şi Baloteşti, cu finanţarea asigurată de la bugetul de stat.
Trenul de Otopeni este în litigiu
Autorităţile au anunţat ianugurarea trenului de Otopeni pe 12 decembrie, dar nu este însă o certitudine.
Lucrarea se află pe masa judecătorilor de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi soarta construcţiei depinde doar de decizia lor. Roxana Mărișoiu, proprietara care a obținut anul trecut suspendarea lucrărilor și a exproprierilor pe terenul său, va avea două înfăţişări în octombrie.
Ea este supărată că CFR nu a respectat decizia magistraților și a ridicat grinzile pe deasupra curții. Iar acum, trenul circulă la 7 m distanţă de geamul ei.
»Instanța a decis ceva, dar statul nu respectă. Cu mine nu s-a discutat nimic, nu am avut nici o înțelegere. Mergem în anulare la Înalta Curte, eu practic acum am fost deposedată. Pe 16 iulie, muncitorii au intrat abuziv să lucreze pe deasupra curţii mele, iar acum au început testările şi ne vibrează în cap. Nu e posibil să calci în picioare oameni, entități juridice. Ce mi-a mai rămas este să sper în justiție”, ne-a declarat femeia.
Roxana cere să fie expropriată atât pe teren, cât şi pe casă, la preţul pieţei.
Curtea ei măsoară 311 mp, iar CFR vrea să o exproprieze cu 126 mp, pentru care îi plătește 5.000 de euro.
El este şeful de tren care s-a ocupat de siguraţa şeful statului
Lucrează de 34 de ani la CFR şi este cel mai bine văzut şef de tren. Tudorel Marinoiu are 53 de ani şi luni a avut misiunea de a-l întâmpina pe Klaus Iohannis aşa cum se cuvine.
»Şeful de tren se ocupă de siguranţa pasagerilor şi asta am făcut acum. La toate deplasările preşedintelui cu trenul am fost trimis. Este un om comunicativ, amabil în discuţie, ne-a salutat pe toţi. A fost o onoare», ne-a povestit Marinoiu.
Pe 9 decembrie 2017, Regele Mihai avea să facă ultimul drum cu Trenul Regal. Tot el a fost desemnat şi atunci să fie şeful trenului, iar această amintire îl va urmări toată viaţa.
Garnitura a pornit de la Gara Băneasa şi a poposit la Curtea de Aregeş.
Citeşte şi: