Animăluţe prizoniere în vaporul morţii. Peste 100 de oi au fost salvate până acum

27 noiembrie 2019 19:37   Național
Ultima actualizare:

Au continuat operaţiunile de salvare a animăluţelor! Duminică, nava „Queen Hind”, sub pavilionul statului Palau, care transporta 14.600 de oi către Libia, s-a scufundat în Portul Midia. Echipajul s-a salvat în ultimul moment, dar bietele animale au rămas captive în boxe. Salvatorii au reuşit să scoată, marţi noapte, alte oi vii din pântecul vaporului eşuat.

Autorităţile române au început operaţiunea de salvare a oilor vii aflate pe vasul „Queen Hind”. Implicaţi au fost cei de la Căpitănia Portului Midia (coordonatorii operaţiunilor), Inspectoratul de Stat pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Dobrogea, Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), dar şi mai multe organizaţii neguvernamentale, care şi-au trimis voluntari în zonă.

În prima zi de la scufundarea navei, salvatorii reuşiseră să scoată 34 de oi în viaţă dintre cele 14.600. În următoarele 30 de ore, numărul animalelor salvate a trecut de 118. În acest interval de timp, asociaţiile pentru salvarea animalelor au început să-şi trimită reprezentanţi la Midia, scrie adevarul.ro.

Iniţial, dinspre Căpitănia Portului Midia s-a transmis că nava este abandonată, ceea ce însemna că toate operaţiunile de salvare sunt suportate de statul român, care la final se va alege cu nava şi cu marfa de la bordul acesteia. După alte 24 de ore, şeful Autorităţii Navale Române, Alexandru Mezei, a clarificat situaţia: nu este abandonată. Pentru ca un vapor să fie abandonat, trebuie să fie declarat în acest sens de către armator. 

„Statul român anunţase drept moarte zeci de animale, care încă se zbăteau să supravieţuiască. Nu ştim câte dintre ele au murit din cauza lipsei inadmisibile de reacţie şi de omenie”, se revoltă cei de la Letea Wild Horses. 

De partea cealaltă, salvatorii, în special cei de la ARSVOM şi ISU, au arătat că operaţiunea de extragere a oilor vii este una dificilă, care pune în pericol şi viaţa oamenilor. „Este o intervenţie complicată, deoarece nava este aplecată pe o parte şi este o singură cale de acces în ea. Animalele vii sunt grele acum, întrucât lâna este îmbibată cu apă. Scafandrii aduc, în interior, până la gura de ieşire, câte o oaie, apoi aceasta este scoasă cu greu afară”, declara generalul de brigadă Dan Iamandi, şeful IGSU. După mai bine de 48 de ore de la scufundare, salvatorii au primit acordul armatorului pentru a realiza şi alte căi de acces în navă.

Robert Chioveanu, noul şef al ANSVSA, a ajuns în Portul Midia pentru a verifica situaţia. „Oile salvate sunt într-un adăpost. Le examinăm clinic, le facem tratamente, le administrăm antibiotic, le administrăm vitamine, le furajăm. Când le stabilizăm, găsim modalitatea să le dăm celor care doresc să le adopte”.

Primele oi salvate au fost duse într-un adăpost din localitatea Nuntaşi. „Avem acum 118 berbecuţi vii şi jucăuşi, care aşteaptă să fie adoptaţi”, conchide Robert Chioveanu. 

Până la adopţia lor, animalele nu au voie să părăsească adăpostul şi nu au voie să meargă către un abator, fiind sub restricţii sanitare.

El Khalil, un om de afaceri controversat

Şeful Autorităţii Navale Române, Alexandru Mezei, afirmă că marfa (cele 14.600 de oi) se află în custodia armatorului. Un proprietar a adus acele oi în portul Midia pentru îmbarcare, apoi armatorul a preluat custodia acestora pentru toată perioada cât ele se află pe vas. La destinaţie, după descărcare, oile ar fi trebuit să reintre în proprietatea cumpărătorului. Cel care a vândut cele 14.600 de oi este Jihad El Khalil, un cetăţean libanez în vârstă de 55 de ani, cu afaceri în România încă din anii ‘90. El Khalil a intrat în vizorul DIICOT, după ce s-a descoperit că a exportat cereale din Turcia pe care le declara produse în România, după care solicita returnarea de TVA. Paguba adusă statului este de 30 milioane de euro.

Mai multe