Aproape 300 de români au murit în 10 ani pe cel mai periculos drum din România. 199 de cruci sunt ridicate pe o distanţă de 85 de km

13 noiembrie 2023 12:59   Național

„Drumul Morţii”, cum mai este denumit Drumul Naţional 2 (E85), se numără printre cele mai periculoase artere de circulaţie din România. Pe o distanță de 85 de kilometri de pe DN2, pe raza județului Buzău, se pot număra 199 de cruci ridicate în amintirea persoanelor care şi-au pierdut viaţa în accidente de circulaţie. 272 de persoane și-au pierdut viața în această zonă, în ultimii 10 ani.  

Anual, pe Drumul Naţional 2 (E85) au loc zeci de accidente de circulaţie soldate cu pagube materiale, persoane rănite grav sau persoane decedate. Pe o distanță de 85 de kilometri, sunt ridicate aproximativ 200 de cruci care amintesc de victimele care şi-au pierdut viaţa în urma evenimentelor rutiere, în anumite puncte fiind ridicate câte trei, conform Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Buzău. Pe sectorul  de drum care străbate judeţul Buzău, în ultimii 10 ani, au fost înregistrate peste 900 de accidente de circulaţie, soldate cu 272 de morţi.

„Total: 902 accidente rutiere, 155 persoane rănite grav, 272 persoane decedate”

„DN2 District Mărăcineni Km 114+500 - 132+000 = 41 cruci. Pe DN2 de la Km 68 până la km 100+600 avem 88 de cruci. Ultimul sector, de la intersecţia DN 2 cu Racoviţeni, până la limita cu judeţul Vrancea, sunt 70 de cruci. În total 199 de cruci”, informează DRDP Buzău, potrivit Agerpres.ro.

„Cu privire la situaţia accidentelor rutiere înregistrate în ultimii 10 ani pe DN2 (E85): anul 2014 (91 accidente rutiere, 22 persoane rănite grav, 37 persoane decedate), anul 2015 (89 accidente rutiere, 23 persoane rănite, 39 persoane decedate), anul 2016 (108 accidente rutiere, 21 persoane rănite grav, 41 persoane decedate), anul 2017 (102 accidente rutiere, 11 persoane rănite grav, 39 persoane decedate), anul 2018 (105 accidente rutiere, 16 persoane rănite grav, 43 persoane decedate), anul 2019 (84 accidente rutiere, 15 persoane rănite grav, 28 persoane decedate), anul 2020 (74 accidente rutiere, 9 persoane rănite grav, 15 persoane decedate), anul 2021 (77 accidente rutiere, 15 persoane rănite grav, 12 persoane decedate), anul 2022 (91 de accidente rutiere, 14 persoane rănite grav, 13 persoane decedate), anul 2023 (81 accidente rutiere, 9 persoane rănite grav, 5 persoane decedate).

Total: 902 accidente rutiere, 155 persoane rănite grav, 272 persoane decedate. Cea mai mare viteză de circulaţie pe DN2 (E85) a fost înregistrată la data de 21.10.2023, în afara localităţii Poşta Câlnău - 221 km/h. În ultimii 10 ani, pe DN2 (E85), principalele cauze generatoare de accidente rutiere au fost indisciplina pietonală, care se manifestă sub forma traversărilor neregulamentare ale pietonilor, şi prezenţa neregulamentară a acestora pe partea carosabilă, viteza neadaptată la condiţiile de drum şi depăşirile neregulamentare”, se arată într-un raport al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Buzău.

În anul 2015, patru persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident de circulaţie, după ce şoferul unui autoturism a intrat în coliziune cu un TIR, apoi în anul 2019, alte trei persoane, printre care şi o fetiţă în vârstă de 3 ani, au murit tot pe DN2, iar în 2022, după un eveniment rutier petrecut la miezul nopţii, alte trei femei au decedat.

Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC) - asociaţie reprezentativă care este implicată în diverse acţiuni menite să găsească soluţii eficiente de creştere a siguranţei rutiere, cât şi pentru sprijinirea victimelor accidentelor de circulaţie - există mai mulţi factori care pot genera accidente grave de circulaţie, plecând de la neatenţia şi agresivitatea la volan, până la carenţele de infrastructură.

Factori care pot genera accidente grave de circulaţie

„Avem factori de risc, vorbim despre agresivitatea la volan, lipsa de educaţie, lipsa de respect faţă de lege şi ceilalţi participanţi la trafic, carenţele de infrastructură, mă refer la aspectele de semnalizare rutieră orizontală şi verticală şi lipsa de eficienţă a legii. În plus faţă de aceşti factori generali de risc, pe DN2 (E85) avem o particularitate - şi anume o capacitate redusă de preluare a valorilor de trafic, am avea nevoie de cel puţin o arteră rutieră cu două benzi pe sens, cu un regim de viteză ridicat şi un sistem parapet de protecţie median astfel încât să nu se poată pătrunde pe contrasens.

Toate aceste lucruri conduc la un risc major de producere a accidentelor cu consecinţe grave. Apare acel stres rutier legat de faptul că drumul nu asigură preluarea fluxului necesar de vehicule, şoferii devin agresivi, circulă cu viteză excesivă pentru a recupera acele segmente unde circulă cu viteză mică şi atunci riscul de producere a evenimentelor rutiere creşte exponenţial. Fără doar şi poate autostrăzile, deşi sunt artere rutiere de mare viteză, conform statisticilor Uniunii Europene, doar 7 - 8% din accidentele grave se produc pe autostrăzi, indiscutabil că odată cu creşterea numărului de km de autostradă, va scădea presiunea pe celelalte drumuri naţionale şi implicit va scădea numărul de accidente grave.

Aşteptăm autostrada A7 şi sperăm că odată cu inaugurarea acestui drum atât de important să vedem şi o îmbunătăţire a statisticii privind accidentele de circulaţie. Din păcate, suntem pe primul loc în Europa la numărul accidentelor de circulaţie şi ne consolidăm acea primă poziţie negativă pentru că ne depărtăm de următorii din pluton”, a declarat Cătălin Radu Codescu, preşedintele AVAC.

AVAC solicită înăsprirea legislaţiei rutiere

De asemenea, AVAC solicită înăsprirea legislaţiei rutiere, astfel încât şoferii să fie descurajaţi să mai comită infracţiuni grave.

„Ar trebui să înăsprim sancţiunile din zona penală pentru a activa acea componentă de descurajare în a conduce agresiv, cu viteză, astfel încât să îi pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic. Avem Legea Anastasia şi sperăm să înceapă să producă efectele, pentru că, din păcate, sunt înregistraţi foarte mulţi conducători auto care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau droguri. Uciderea din culpă la noi este sancţionată de la 1 la 5 ani sau de la 2 la 7 ani, varianta agravantă, în condiţiile în care în mai toate ţările din vestul Europei vorbim de sancţiuni care ajung la 14 - 15 ani de detenţie sau chiar în Marea Britanie la 25 de ani. De asemenea, vătămarea corporală, indiferent de cât de gravă este, vorbim de o pedeapsă de la 1 la 5 ani.

Totodată, legislaţia care reglementează raporturile juridice în trafic trebuie eficientizată pe ceea ce înseamnă măsurile administrative care se aplică odată cu adunarea numărului de puncte sau reţinerea permisului de conducere. Indiferent cât de multe puncte aduni, ele la 6 luni se şterg, or acest sistem este în opinia noastră prea puţin eficient. Mă gândesc la sistemul din Germania unde sunt doar patru puncte, primul se şterge după 6 luni, al doilea după un an, al treilea după doi ani şi al patrulea după 4 ani. Şoferii care au un punct sau două în evidenţă sigur că vor circula mult mai atent pentru a nu rămâne fără permis”, a mai precizat Cătălin Radu Codescu.

Vor fi amplasate pe DN2 (E85) trei sisteme de parapet mobil, care vor contribui atât la diminuarea riscului de producere a accidentelor de circulaţie, cât şi la devierea traficului în cazul unor situaţii de urgenţă, conform DRDP. Acestea vor fi montate pe DN 2, la poziţiile kilometrice 131+850, 134+000 şi 135+390, iar preţul per sistem este de 18.000 euro, fără TVA:

„Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin DRDP Buzău, implementează proiectul pilot la nivel naţional 'Amenajare/Securizare Sector de Drum DN 2 (E 85) km 130+580 -137+000 - Amplasare sisteme de deschidere în regim de urgenţă', constând în amplasarea a 3 sisteme de parapet mobil H2 - W4 - B cu scopul de a crea posibilitatea devierii traficului de pe o cale pe cealaltă, în funcţie de necesitate. Lucrarea are ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie prin sporirea măsurilor de precauţie şi protecţie a participanţilor la trafic prin crearea posibilităţii devierii traficului de pe o cale pe cealaltă în funcţie de necesitate (accidente sau înzăpeziri).

De la începutul anul 2023, au avut loc 12 accidente grave, soldate cu 9 decedați

Date tehnice ale sistemului de deschidere în caz de urgenţă H2 - W4 - B: are test de impact realizat la un institut de specialitate recunoscut pe plan european; întruneşte cerinţele rezistenţei în caz de impact conform normativelor în vigoare; poate fi îmbinat cu uşurinţă cu parapetul din beton de tip H2-W5; este din material metalic zincat; poate fi mutat de două persoane abilitate în acest sens, fără asistenţă mecanică; este dotat cu un sistem ce va permite mişcarea lui cu uşurinţă; prin mutarea lui se realizează o breşă în parapetul de beton de 25 metri lungime; reamplasarea lui se realizează cu aceeaşi uşurinţă cu care a fost mutat; înălţimea parapetului este de 90 cm; este dotat cu sisteme pe role la capetele părţii mobile”, a transmis DRDP Buzău.

Au avut loc 12 accidente grave, soldate cu 9 persoane decedate, de la începutul acestui an şi până în prezent, pe DN2 (E85): „În anul 2023, pe tronsonul de drum specificat au fost înregistrate 12 evenimente rutiere grave, soldate cu decesul a 5 persoane şi rănirea gravă a 9 persoane. Principalele cauze generatoare de accidente rutiere au fost indisciplina pietonală, care se manifestă sub forma traversărilor neregulamentare ale pietonilor şi prezenţa neregulamentară a acestora pe partea carosabilă, viteza neadaptată la condiţiile de drum şi depăşirile neregulamentare.

Reamintim tuturor participanţilor la trafic importanţa respectării regulilor de circulaţie indiferent că sunt pietoni, biciclişti, căruţaşi sau conducători auto. Abaterile de la normele rutiere, în special pe drumurile de mare tranzit, măresc riscul de victimizare prin posibila implicare în accidente care pot avea consecinţe dintre cele mai grave", a arătat inspector de poliţie Anda Stancu din cadrul IPJ Buzău.

Mai multe