Așa nu iei țeapă când îți faci cumpărăturile online!

13 martie 2018 14:01   Național
Ultima actualizare:

Nu te avânta să pui un produs în coșul virtual, altfel este posibil să fii înșelat! Cei de la Protecția Consumatorului îți dau opt sfaturi de care este bine să ții cont dacă vrei să-ți faci cumpărăturile online.

Nu mai este nevoie să colinzi magazinele. Produse din toată lumea îți sunt aduse acum la ușă. Doar că și temerea este mare.

Este posibil să dai de vânzători escroci, care se mulțumesc să-ți ia banii și să nu-ți trimită marfa. Ori ca produsele să nu fie conforme. Iată la ce trebuie să fii atent înainte de a plasa comanda!

1. Află de la cine cumperi

Când mergi la magazin, știi că poți returna produsele dacă apare o problemă de siguranță. În cazul cumpărăturilor on-line, pe cine contactezi? Cu cât ai mai multe informații despre producător, importator sau vânzător, cu atât mai bine.

Dacă informațiile de contact sunt vizibile, ai cu cine să iei legătura, dacă apare vreo problemă;

2. Nu cumpăra produse incluse pe lista Sistemului de alertă rapidă

Comisia Europeană elaborează o listă a produselor periculoase identificate pe teritoriul UE. Aceste informații sunt colectate în Sistemul de alertă rapidă.

Află cum funcționează sistemul și informează-te cu privire la produsele pe care ar trebui să le eviți! Poți accesa și site-ul OCDE privind produsele retrase de pe piețele din întreaga lume, pe https://globalrecalls.oecd.org/front/index.html#/recalls;

3. Cumperi o jucărie? Verifică avertismentele

Informațiile disponibile on-line nu oferă întotdeauna avertismente clare în materie de siguranță. Verifică cu atenție fotografiile sau ilustrațiile produsului.

De exemplu, jucăriile nerecomandate copiilor mai mici de 3 ani ar trebui să conțină un avertisment sub forma unei pictograme;

4. Citește instrucțiunile

Citește instrucțiunile furnizate și află cum poți utiliza un produs în condiții de siguranță. De exemplu, eticheta unui scaun pentru bicicletă ar trebui să indice greutatea sau vârsta minimă a copilului pentru care a fost conceput.

Dacă nu ești sigur că un produs este adecvat scopului, întrebă administratorul site-ului.

5. Citește comentariile despre produs și site

Citește comentariile despre produs pentru a afla dacă au fost semnalate probleme de siguranță. Nu uita însă că printre comentariile autentice se pot strecura și unele false.

Pot exista și discuții referitoare la site, ceea ce-ți permite să afli dacă au fost probleme cu vânzătorul respectiv.

6. Semnalează problema cu care te-ai confruntat

Dacă întâmpini o problemă cu un produs, informează-l pe vânzător și contactează Autoritatea pentru Protecția Consumatorului.

Scrie și un comentariu pentru a-i alerta pe alți potențiali cumpărători. Îi vei ajuta să ia decizia potrivită!

7. Ia în calcul înregistrarea produsului pe lângă fabricant

Dacă există această opțiune, înregistrează produsul pe site-ul fabricantului. Astfel vei primi imediat notificări privind produsele retrase, actualizările de software sau aspectele în materie de siguranță.

8. Informează-te în legătură cu produsele nesigure

Abonează-te la serviciul de raportare al Sistemului de alertă rapidă pentru a primi săptămânal notificări privind cele mai recente produse catalogate drept periculoase, precum și noile riscuri și tendințe. Le poți personaliza, specificând tipul de produs, marca, țara de origine etc.

Pentru a te abona intră pe https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/al....

Comerțul online a luat avânt în țara noastră, astfel că 1 din 5 români își face cumpărăturile din fața calculatorului.

Mai multe