Aşa te păcălesc apometrele la factură
Este important de reţinut că asociaţia e facturată pe contorul de branşament, în toate situaţiile.
Contoarele individuale au rolul de repartitoare de consum în interiorul asociaţiei, asigurând o plată individuală proporţională cu consumul.
Modul de repartizare a consumului în interiorul condominiului este responsabilitatea exclusivă a asociaţiei de proprietari, pe baza principiilor stipulate în Legea 230/2007, HG 1588/2007 şi în diferite regulamente aprobate la nivelul consiliilor locale.
Toate asociaţiile semnalează diferenţe majore (peste 30%) între suma contoarele din apartamente şi indicaţia contorului de branşament.
Această diferenţă provoacă discuţii interminabile în asociaţii şi poate avea mai multe cauze:
Contoarele de branşament au, de regulă, clasa de precizie C (cea mai înaltă) sau B (intermediară), în timp ce mare parte din contoarele de apartament au clasa de precizie A sau, cel mult, B.
Aceasta înseamnă că acel contor de pe branşament înregistrează cea mai mare cantitate de apă ce trece spre utilizator, în timp ce apometrele, de precizie inferioară, pot permite ca pe un robinet neetanş să curgă suviţe subţiri de apă, fără să fie înregistrate.
La fel se poate întâmpla şi în cazul unui vas de WC.
Nerespectarea poziţiei de montare a contoarelor de apartament indicată de producător (orizontală pentru clasele B şi verticală pentru cele de clasă A).
Un apometru instalat uşor înclinat duce la alterarea suplimentară a înregistrării consumului, care se adaugă la erorile date de clasa de precizie.
Debitul de pornire (care determină începerea înregistrării) al unui contor de apartament, montat conform indicaţiilor producătorului, este de 9-10 litri/oră. Cea mai mică deviere a poziţiei de montare determină creşterea semnificativă a acestui debit de pornire, însemnând că o mult mai mare cantitate de apă trebuie să treacă prin contor până când acesta începe să înregistreze.
Decalajul calendaristic dintre data citirii contorului de branşament şi data citirii contoarelor de apartament.
Consumuri abuzive ale unor locatari care alterează intenţionat înregistrarea contorului propriu de apă.
Ce trebuie să facem?
În vederea minimizării pierderilor de apă şi micşorării acestor diferenţe între contorul de branşament şi suma contoarelor din apartamente facem următoarele recomandări:
* întreţinerea, repararea şi etanşarea instalaţiilor interioare (conducte, robinete, vase WC etc.); * citirea contoarelor din apartamente doar în prezenţa unui delegat al asociaţiei de proprietari; * verificarea apometrelor pentru depistarea corectitudinii modului de instalare şi funcţionare, a existenţei unor semne vizibile de deteriorare a sigiliilor;* efectuarea citirii contoarelor individuale în concordanţă cu data anunţată a citirii contorului de branşament; * consemnarea rezultatelor citirii contoarelor de apartament într-o fişă de citire, păstrată la delegatul împuternicit al asociaţiei; * contorizarea separată a scărilor de bloc pentru ca raportul privind numărul de locatari să fie cât mai mic şi pentru a se putea urmări consumul mai în detaliu;* elaborarea de către adunarea generală a asociaţiei a unei hotărâri privitoare la criteriile de repartizare a consumului de apă, în conformitate cu normele legale în vigoare. În cazul existenţei unor suspiciuni cu privire la corectitudinea măsurărilor, asociaţia poate solicita verificarea metrologică a contorului de branşament sau a contoarelor din apartamente. Dacă suspiciunile nu se confirmă, verificarea va fi plătită de asociaţie! Atragem atenţia că declararea eronată, cu bună ştiinţă, a consumurilor de apă, ruperea sigiilor şi alterarea citirilor contoarelor este pedepsită de Codul Penal, fiind considerate furt.