Asta e «conserva» din care s-a salvat pilotul

12 iunie 2017 20:47   Național
Ultima actualizare:

Încă un pilot român s-a aflat la un pas de moarte după ce aeronava sa, un MiG 21 Lancer, l-a trădat în zbor. Locotenent-comandorul Adrian „Gus” Stancu (35 de ani) s-a catapultat în ultimul moment şi s-a ales cu răni la coloana vertebrală. Avionul său are mai mulţi ani de serviciu activ decât anii săi de viaţă.

Fără să aibă pregătire militară, nişte oameni de rând se întreabă, pe bună dreptate,  oare cât vor mai ascunde capii Forţelor Aeriene gunoiul sub preş? Când vor îndrăzni să recunoască public ceea ce românii de rând ştiu deja? Şi anume, că aeronavele MiG 21 Lancer sunt depăşite complet de realităţile vremii, iar una dintre ele era să-i fie coşciug comandorului Adrian „Gus” Stancu. Aparatul a refuzat să răspundă comenzilor ieri, în jurul orei 11.15, şi s-a prăbuşit cu câteva minute înainte de aterizarea pe aeroportul bazei militare Mihail Kogălniceanu (Constanţa). Adrian Stancu efectua un zbor de antrenament, în pregătirea unui exerciţiu comun România-Bulgaria. 

Aeronava sa, intrată în serviciu la sfârşitul anilor ‘70, se afla în dotarea Bazei 86 Aeriană „Lt. Aviator Gheorghe Mociorniţă” din Feteşti. A participat la sute de misiuni, iar în perioada 1991-1996, a făcut parte din lotul de 26 de avioane modernizate, cu 300 de milioane de dolari, în cadrul programului „Doru Davidovici”. Atunci, aparatul de zbor a fost „uşurat” de unele echipamente absolut inutile sau învechite: radarul de bord RD-21/22, sistemul de recunoaştere prin radiolocaţie SRZO-2, staţia radio RSIU-5V. Din cele 26 de MiG-uri modernizate atunci, şapte au picat. 

Pilotul, leziuni la coloana vertebrală

Pilotul a ajus de urgenţă la Spitalul Clinic de Urgenţă Constanţa, unde medicii au constatat că acesta avea leziuni la nivelul coloanei vertebrale. Reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale au solicitat conducerii spitalului să-l transporte pe acesta la aeroport, de unde a fost dus cu o aeronavă militară la Spitalul Militar din Bucureşti. 

Mai multe