Atenție la firmele care promit ștergerea din Biroul de Credit! Clienții care nu le-au plătit serviciul eșuat, executați silit

30 iunie 2021 14:20   Național
Ultima actualizare:

Aveți mai grijă la cine apelați să vă șteargă din Biroul de Credit! Pe piață există firme, care nu doar că nu reușesc să o facă și vă cer bani, dacă dacă nu le pătiți serviciul eșuat vă dau în judecată și cer chiar executarea silită.

Tot mai mulți români cer ștergerea înregistrărilor din Biroul de Credit.

Potrivit celor de la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), încă din 2019 se înregistrează o creștere a numărului de astfel de solicitări.

Din păcate, soluționarea lor nu se poate face printr-un proces de negociere cu banca sau cu IFN-ul, așa cum se întâmplă, de regulă, în cadrul procedurii de conciliere.

CSALB trimite cererile primite către instituția de credit sau către instituția financiară nebancară, iar aceasta poate doar să verifice corectitudinea înregistrării consumatorului în această bază de date.

Din acest motiv, 9 din 10 cereri care au ca obiect ștergerea din Biroul de Credit sunt respinse de bănci și IFN-uri, fiind clasate. Restul de 10% dintre cereri sunt soluționate amiabil. Adică, decizia de ștergere a înregistrării aparține comercianților.

”Din aceste motive, recomandăm consumatorilor să se adreseze direct băncilor și IFN-urilor pentru solicitări care vizează Biroul de Credit și să evite intermediarii care promit sau garantează succesul radierii acestor înregistrări”, atrag atenția specialișii CSALB.

Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare explică faptul că exisă un fenomen foarte păgubos pentru mulți consumatori.

Sunt pe piață câteva firme care promit radierea înregistrării în Biroul de Credit, iar apoi se îndreaptă în instanță împotriva consumatorilor pentru recuperarea unor sume care, cel mai probabil, sunt acceptate de aceștia prin contracte care prevăd onorariile acestor intermediari.

”Numai în București sunt peste 50 de procese intentate de o singură firmă”

”Pe portalul instanțelor se poate vedea faptul că majoritatea solicitărilor sunt pentru suma de 1.500 de lei, iar în unele cazuri se ajunge și la executarea silită a consumatorilor care au avut încredere în promisiunea acestor firme. Numai în București sunt peste 50 de procese intentate de o singură societate care se ocupă cu acest lucru. În multe cazuri, probabil că oamenii au refuzat să mai plătească sumele prevăzute în contract, după ce încercarea de radiere din Biroul de Credit a eșuat. De aceea, facem un apel către consumatori să se informeze în detaliu despre riscurile la care se supun și să urmeze calea sigură și gratuită de rezolvare a acestei probleme: prin adresare directă către bancă sau IFN cu această solicitare. Dacă înregistrarea s-a făcut dintr-o eroare, radierea va fi făcută independent de intervenția unui intermediar care mai pretinde și bani pentru acest lucru”, explică Păunescu.

Solicitarea de ștergere din Biroul de Credit, un drept al clientului

Solicitarea de ștergere din Biroul de Credit este un drept al consumatorului de servicii financiare, iar acest drept poate fi exercitat în două feluri: printr-o solicitare directă către bancă sau IFN, ori printr-o solicitare online făcută pe portalul Biroului de Credit.

Peste 200.00 de clienți, înregistrați în Biroul de Credit

În prezent sunt, peste 200.000 de utilizatori înregistrați pe portalul Biroului de Credit. Unul dintre motivele frecvent invocate de consumatorii care solicită ștergerea înregistrării în Biroul de Credit este lipsa notificării. Conform legislației în vigoare, până la data de 25 mai 2018 banca sau IFN-ul trebuia să notifice consumatorul cu 15 zile înainte de a-l înregistra în Biroul de Credit, dar obligația se păstrează și astăzi.

Cu toate acestea, dacă instituția financiară sau o instanță decide că din cauza lipsei notificării trebuie șterse datele persoanei respective, trebuie reținut că datoria față de bancă sau de IFN rămâne. Aceasta nu se șterge și trebuie achitată.

80% dintre cereri sunt pentru ștergerea din Biroul de Credit

Anul acesta, în 80% dintre cererile adresate IFN-urilor, prin intermediul CSALB, consumatorii solicită radierea înregistrărilor în Biroul de Credit.

În cazul băncilor, ponderea cererilor care vizează Biroul de Credit este sub 20%. Dacă în 2019 și 2020 era un echilibru între cererile cu acest obiect adresate băncilor și IFN-urilor, anul acesta cererile către IFN-uri sunt de peste două ori mai multe decât cele adresate băncilor.

Creșterea numărului acestor cereri s-a suprapus cu perioada crizei sanitare, iar o parte din înregistrările în Biroul de Credit ar putea avea drept cauză întârzieri la plată (inclusiv la credite de valori mici) în cazul consumatorilor care nu au solicitat amânarea ratelor, nu s-au încadrat în condițiile cerute de moratoriile legislative și nici nu au solicitat o conciliere în cadrul CSALB când au întâmpinat dificultăți în achitarea datoriei.

Totul despre CSALB și cum îi ajută pe clienții băncilor

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.

Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.

Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar.

Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Citește și: 

Eşti restanţier? Iată cum poţi lua un împrumut nou! Tot ce trebuie să ştii despre Biroul de Credit

Aşa afli ce scrie despre tine în Biroul de Credit

Mai multe