Aţi pus în cui autostrăzile?
În campania electorală, construcţia de autostrăzi era prioritate „zero” pentru 2013. Acum, totul a rămas în pom! Atât de important e acest capitol pe lista aleşilor, că nici măcar bugetul nu s-a aprobat până la ora actuală.
Aproximativ 250 de kilometri se află în lucru şi au termen de finalizare anul 2013, scrie capital.ro. Adică, în doar câteva luni, reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale trebuie să finalizeze mai mult decât s-a construit, adunat, în ultimii doi ani: nu mai mult de 200 de kilometri!
Asta în condiţiile în care oficialii de la Drumuri şi Autostrăzi nu ştiu nici ce fonduri au disponibile, întrucât bugetul de venituri şi cheltuieli nu a fost încă aprobat. De altfel, banii au fost întotdeauna o problemă când a venit vorba de autostrăzi. Întârzierile şi depăşirile de termene s-au ţinut lanţ. Unul dintre proiectele la care nu s-a lucrat aproape deloc în ultima jumătate de an este cel pe care a rămas compania Bechtel: Suplacu de Barcău - Borş. Ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Şova, spune că se caută soluţii pentru încetarea contractului semnat cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania şi pentru identificarea unor surse de finanţare.
„Avem o datorie către Bechtel de 50 de milioane de euro din anii trecuţi. Vom vedea dacă şi dânşii vor fi de acord cu rezilierea şi cât va costa această reziliere. Autostrada, dacă va fi părăsită integral, va intra în conservare la CNADNR până când va fi concesionată altui constructor", a recunoscut Şova. Click! îţi prezintă stadiul lucrărilor şi când ar trebui să fie date în folosinţă.
Sibiu - Orăştie
Alunecările de teren neprevăzute, câteva exproprieri şi proiectele de modernizare ale CFR sunt principalele motive invocate de constructorii celor 82 de km de autostradă care ar fi trebuit să lege Sibiul de Orăştie din primăvara lui 2013. Termenul de aprilie 2013 nu va putea fi respectat pe niciunul din cele patru loturi ale autostrăzii Sibiu - Orăştie. Noile termene asumate de constructori ar fi vara lui 2013.
Pe traseul autostrăzii va exista cel mai lung viaduct din România, în zona localităţii Aciliu (Sibiu), care va avea o lungime de peste un kilometru. Viaductul de la Aciliu are o înălţime maximă de 77 de metri, are 12 piloni, iar lăţimea totală a celor două benzi este de 13 metri.
Nădlac - Arad
Lucrările la autostrada Nădlac - Arad au fost sistate din pricina unor nereguli pe care oficialii de la Bruxelles le-au sesizat în derularea proiectelelor cu finanţare europeană mai ales la lotul 1 al autostrăzii. Patronul firmei constructoare Romstrade, Nelu Iordache, a fost arestat anul trecut pentru fraudă şi deturnare de fonduri europene.
Contractul pentru primul tronson al autostrăzii a fost anulat, în timp ce lotul al doilea, atribuit unei alte firme, are ca termen de finalizare luna aprilie 2013.
Lugoj - Deva
Pe lotul I al autostrăzii Lugoj-Deva - 27,5 kilometri, la începutul anului, lucrările erau finalizate în proporţie de 51%. Marea provocare a acestui tronson sunt cele 12 pasaje (overpass-uri), dar şi cele cinci poduri. Toate au ca termen de finalizare luna aprilie a acestui an.
Suplacu de Barcău - Borş
Circulaţia auto pe tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borş, în lungime de 64 kilometri, trebuia deschisă la sfârşitul anului trecut, iar recepţia totală a lucrărilor era programată pentru 30 august 2013.
Acum, nu numai că nu se circulă pe acest tronson, dar termenul de finalizare a lucrărilor a fost avansat până în decembrie 2013.
Bucureşti - Centură
Lucrările de construcţie a tronsonului de autostradă Bucureşti - Centura Bucureşti au fost blocate din lipsă de bani. Asta în condiţiile în care toamna lui 2012 era termenul de finalizare a întregii autostrăzi Bucureşti - Ploieşti.
"Bugetul a fost consumat. Lucrările secţiunii Bucureşti - Centura Bucureşti sunt suspendate din cauza lipsei de prevedere bugetară. Programul de lucrări va fi revizuit în funcţie de bugetul ce va fi alocat în anul 2013", au declarat la sfârşitul anului trecut reprezentanţii CNADNR.