Au trecut 53 de ani de când România a început să construiască prima autostradă. Ce s-a mai făcut de atunci
În urmă cu 53 de ani a început să se construiască prima autostradă din România. Este vorba despre Autostrada 1 al cărei prim segment, București-Pitești, a fost gata în șase ani. După Revoluție au urmat alte tronsoane, astfel că acum măsoară 443,6 km. Guvernanții promit că în câțiva ani vom circula pe ea, legat, până la ieșirea din țară, la Nădlac.
Pe 4 februarie 1967, a început construcţia primei autostrăzi din România: București-Pitești. Aceasta a fost dată în folosinţă în anul 1973, pe o lungime de 96 km.
În perioada 1997-2000, autostrada a fost reabilitată, și s-a adăugat în 2007 un nou tronson, de 13,6 km, care ocolește Piteștiul pe la est.
Au urmat noi segmente, adăugate în 2010, 2011 și 2019.
Sunt funcționale trei segmente pe prima autostradă din România
Amplasată pe coridorul de transport european IV, drumul de viteză are, în prezent, funcționale trei segmente: unul de 109,6 km care leagă capitala României, de Pitești, reședința județului Argeș (care are un capăt în vestul Bucureștiului și celălalt la intersecția cu DN7, la nord de Pitești), un alt segment de circa 176 km care ocolește orașul Sibiu pe la nord (între localitățile Șelimbăr și Șura Mică) și merge mai departe până în dreptul localității Holdea, ocolind orașele Sebeș, Orăștie și Deva și tronsonul Margina-Nădlac, de 158 km: un total de 443,6 km, dar nu legați.
Accesul pe autostradă se face prin noduri rutiere, fiind utilizate benzi de accelerare/decelerare,iar viteza maximă admisă este de 120 km/oră.
Se lucrează la tronsonul Pitești-Sibiu
De zece ani, autoritățile ne promit că autostrada va continua de la Pitești până la Sibiu, pe încă 130 km. Pe 6 martie 2019, Compania Națională pentru Infrastructură Rutieră (CNAIR)a desemnat câștigătorul, dar încă suntem la stadiul de proiectare.
Lucrarea a fost împărțită în cinci loturi: lotul 1 (Sibiu-Boița), lotul 2 (Boița-Cornetu), lotul 3 (Cornetu-Tigveni), lotul 4 (Tigveni-Curtea de Argeș), lotul 5 (Curtea de Argeș-Pitești) și va costa trei miliarde de dolari.
Șoseaua de viteză, care face parte din A1, ar urma să aibă: 71 de poduri, 58 de viaducte, 10 pasaje, nouă tuneluri și opt noduri rutiere.
De-a lungul ei se vor înălța garduri de trei metri, care să nu permită accesul pe carosabil al animalelor mari, cum ar fi urșii.
De asemenea, pe anumite porțiuni, de o parte si de alta a autostrăzii, se vor ridica garduri de 60 de centimetri care să impiedice reptilele și broaștele să ajungă în fața mașinilor.
Ceaușescu avea în plan să construiască 3.200 km de autostradă
În prezent, țara noastră are, potrivit CNAIR, 849,9 km de autostrada. Dar, înainte de Revoluție, planurile erau mărețe.
Studiul Institutului de Proiectări în Transporturi, realizat în perioada 1967- 1969, arăta că rețeaua urma să ajungă la 3.200 km, dacă s-ar fi aplicat proiectele elaborate de singurul institut de profil de la acea vreme.
Pentru finalul anului 2020, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, promite că vor fi gata între 45 și 100 km de autostradă. Se pariază, în principiu, pe trei tronsoane din A3: Borş- Biharia, 5,35 km, Iernut-Cheţani, 19,9 km, Cheţani-Câmpia Turzii,15,7 km, alți 16 km ai Centurii Bacău, dar şi tronsonul 2 din Drumul Expres Craiova –Piteşti, centurile Balş şi Slatina, (40 km).
La aceştia se adaugă două tronsoane din A10: lotul 1 din Sebeş-Turda, care se întinde pe 17 km, şi lotul 2 în lungime de 24,25 km.
Toate lucrările sunt începute de câţiva ani şi sunt gata între 60 şi 87%. ”Nu vreau să promit că vom da în circulaţie 180 km de autostradă, aşa cum au făcut-o alţii. Estimez că vor fi între 45 şi 100 km”, a declarat demnitarul la începutul anului.