Autostrada spre mare: 202 km în 25 de ani!
Dacă ar fi trăit, Ceauşescu şi-ar fi văzut ieri visul cu ochii. După un sfert de veac, românii au o autostradă spre mare construită cu mare greutate de guvernanţii postdecembrişti: nici 10 kilometri pe an.
Autostrada Soarelui, o şosea puţin mai lungă de 200 de kilometri, a cărei construcţie a început încă de dinainte de Revoluţie, a fost finalizată integral după mai bine de 25 de ani de la demararea primelor lucrări. Ieri a avut loc recepţia oficială a tronsoanelor Cernavodă-Medgidia (20,5 kilometri) şi Medgidia-Constanţa (30,8 kilometri). În vară, traficul a fost deschis pe Cernavodă-Medgidia, însă doar la o bandă pe fiecare sens, în timp ce pe Medgidia-Constanţa se circulă deja la două benzi pe fiecare sens de mers.
Construcţia autostrăzii Bucureşti-Constanţa, cu o lungime de 203 kilometri, a costat circa 600-700 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. Primul tronson, între Feteşti şi Cernavodă, a fost finalizat în 1987, în timp ce porţiunea dintre Bucureşti-Fundulea-Drajna a fost gata abia după 17 ani, în 2004. Ulterior, în 2007, a fost deschis circulaţiei şi tronsonul dintre Drajna şi Feteşti. Acum aşteptăm să fie vară ca să ne bucurăm în totalitate de noua autostradă! Păcat că pe vechile tronsoane deja au apărut gropile, locurile special amenajate pentru o binemeritată pauză sunt complet distruse, toaletele publice sunt în paragină.
România se poate lăuda acum cu 500 de kilometri de autostrăzi. La mai mulţi!
Click!spune
Autostrada Bucureşti - Constanţa are o lungime de 202 kilometri şi este formată din 7 tronsoane: Bucureşti - Fundulea (26,5 kilometri, cost 74 milioane euro); Fundulea - Lehliu (29,1 kilometri, 87 milioane euro); Lehliu - Drajna (41,6 kilometri, 117 milioane euro); Drajna - Feteşti (36 kilometri, 65 milioane euro); Feteşti - Cernavodă (18 kilometri, 27 milioane euro); Cernavodă - Medgidia (20,5 kilometri) şi Medgidia - Constanţa (30,8 kilometri), ambele în valoare totală de circa 400 milioane euro.
Autostrada Bucureşti-Ploieşti, blocată din lipsă de bani
Autostrada Bucureşti - Ploieşti trebuia finalizată până la începutul lunii octombrie. Cu puţin timp înainte, însă, lucrările au fost închise peste noapte, din lipsă de fonduri. Astăzi, pe porţiunea de autostradă cuprinsă între Şoseaua Petricani din Bucureşti şi Centura Capitalei pasc oile. «Au făcut mare vâlvă cu autostrada asta, că am fost nevoit să mut oile mai încolo, spre pădurice.
Podul peste centură e terminat în proporţie de 80%
Unde trebuia să fie autostradă, acum pasc oile
De două luni, nici pâs. Au închis cu bariera şi au plecat. Au lăsat autostrada în plata Domnului», ne-a spus nea Gheorghe, un cioban în vârstă de 57 de ani. Lucrările de construcţie a tronsonului de autostradă au fost oprite total, din lipsă de bani, fondurile alocate în 2012 pentru acest obiectiv fiind deja consumate, a anuntat CNADNR. "Când a făcut rectificarea de buget, guvernul a tăiat toate cheltuielile, astfel că lucrările au fost suspendate din luna septembrie. Am finalizat podul ce trece peste Centură în proporţie de 80% şi ne-am oprit. Dacă ne lăsau să lucrăm, în decembrie, ajungeam la kilometrul şase, adică până la localitatea Popasului. Aşa am rămas cu autostrada în câmp", ne-au spus reprezentanţii firmei Pizzarotti.
Regele asfaltului Nelu Iordache,cercetat de DNA
Nelu Iordache, unul dintre regii asfaltului, a fost în ultimii ani abonat la contractele cu statul prin firma sa, Romstrade. În schimbul banilor încasaţi, Romstrade s-a remarcat prin întârzieri, lucrări de mântuială şi datorii la buget. Acum, regele asfaltului este acuzat de procurorii DNA că a deturnat 6 milioane de euro din bani europeni. Pe lângă Romstrade, Iordache este acţionar majoritar şi la Blue Air şi are o avere de 140 – 150 de milioane de euro.