Autostrada Transilvaniei, tot mai aproape de granița cu Ungaria. Când se va putea circula continuu pe A3

12 decembrie 2025 14:52   Național

Autostrada Transilvaniei (A3) face pași importanți spre asigurarea continuității până aproape de granița cu Ungaria. Cele două loturi din județul Bihor – Suplacu de Barcău–Chiribiș și Chiribiș–Biharia – se află în stadii diferite de execuție, dar, potrivit autorităților, vor fi finalizate până în vara anului 2027, moment în care circulația va fi posibilă aproape neîntrerupt pe A3.

Premierul Ilie Bolojan a vizitat vineri șantierele celor două tronsoane, însoțit de directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, de directorul de investiții al CNIR, Grigore Chiș, precum și de reprezentanți ai constructorilor și autorităților locale și județene.

Termene clare pentru tronsoanele din Bihor

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) se află într-un stadiu de execuție de aproximativ 60% și are termen de finalizare luna octombrie 2026. Tronsonul Chiribiș – Biharia (28,5 km) este realizat în proporție de circa 30%, cu termen de finalizare în luna mai 2027. Împreună, cele două segmente vor asigura continuitatea Autostrăzii Transilvania până aproape de granița cu Ungaria.

„Anul viitor, două tronsoane pe teritoriul judeţelor Cluj, Sălaj şi Bihor vor fi finalizate. Asta înseamnă că încă 70 de kilometri de autostradă vor intra în funcţiune. În 2027 se va termina şi acest tronson înspre graniţa cu Ungaria. La jumătatea anului 2027, cu excepţia zonei din Sălaj, zona Meseş – municipiul Zalău, practic va fi continuitate asigurată pe Autostrada Transilvania”, a declarat premierul Ilie Bolojan, într-o conferință de presă susținută pe șantier.

În ceea ce privește sectorul dificil din zona Meseș – Zalău, unde este prevăzut un tunel cu o durată de execuție estimată la cinci ani, soluția va fi una provizorie. „Se va executa cealaltă parte și se va folosi centura municipiului Zalău, astfel încât în 2028–2029 să putem folosi această importantă arteră de comunicație”, a explicat premierul.

Ilie Bolojan a subliniat importanța strategică a finalizării Autostrăzii Transilvaniei, arătând că aceasta va reduce semnificativ timpii de deplasare pentru cei care vin din Republica Moldova, Bucovina și nordul Transilvaniei către vestul Europei.

Totodată, va fi decongestionat traficul greu de pe tronsonul extrem de aglomerat Cluj-Napoca – Oradea.

„Asta înseamnă câştiguri pentru exportatorii români, o siguranţă mai mare în trafic. Mă bucur că putem asigura finanţarea acestor lucrări şi le mulţumesc constructorilor şi companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor – CNAIR şi CNIR – pentru deblocarea lucrărilor şi rezolvarea problemelor curente”, a mai spus premierul.

Viaduct spectaculos și ritm intens de lucru pe șantiere

Tronsonul 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș este realizat de compania Construcții Erbașu, din ianuarie 2025, și va deveni unul dintre cele mai spectaculoase segmente de autostradă din România. Aici se construiește un viaduct de 1,8 kilometri peste lacul de acumulare, al doilea ca lungime din Europa, după viaductul Millau din Franța, și cea mai mare structură de acest tip din sud-estul Europei.

Potrivit directorului general al companiei Erbașu, Călin Roman, pe șantier sunt mobilizați peste 550 de muncitori și 235 de utilaje. „O provocare tehnică o reprezintă finalizarea viaductului de 1,8 kilometri peste lacul de acumulare, dar și alte viaducte și poduri. Vom avea o atenție deosebită la lucrările din câmpul petrolier, la pasaje și consolidări de terenuri”, a declarat acesta.

Valoarea totală a proiectului Suplacu de Barcău – Chiribiș este de 884,1 milioane de lei, iar, potrivit constructorilor, decontările se desfășoară fără probleme.

Tronsonul 3C2 Chiribiș – Biharia este construit de asocierea Precon Transilvania și Citadina 98, parte a grupului Selina. Lucrările au început efectiv la 1 octombrie 2025 și au ajuns deja la un stadiu fizic de aproximativ 30%.

„Turnăm în fiecare zi peste o mie de tone de beton la cele 19 structuri pe care le avem. Dacă iarna ar fi ca vara, am putea termina mult mai repede. Cred că ne vom încadra în termenul din mai 2027, dar depindem de condițiile meteo”, a declarat constructorul Beniamin Rus.

Valoarea contractului pentru acest tronson este de 785,2 milioane de lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Programul Transport 2021–2027, precum și din bugetul de stat.

Premierul Ilie Bolojan a concluzionat că, „până în vara lui 2027, lucrările vor fi gata” pe ambele tronsoane din Bihor, ceea ce va aduce Autostrada Transilvaniei foarte aproape de granița cu Ungaria și va reprezenta un pas major pentru conectivitatea României cu rețeaua de transport europeană.

Mai multe