Avionul lui Ceaușescu va fi transformat în cisternă pentru realimentarea în zbor a aeronavelor americane de luptă
A fost un mijloc de transport VIP, dar a ajuns să fie folosit pentru realimentare! Avionul Boeing 707 YR-ABB „Carpaţi”, care l-a transportat pe Nicolae Ceauşescu, dar a fost folosit şi de alţi preşedinţi ai României, a fost cumpărat de o companie americană.
Un avion istoric! Aeronava Boeing 707 YR-ABB “Carpați” l-a dus pe liderul comunist Nicolae Ceaușescu pe toate meridianele; și în Coreea de Nord, la tovarășul Kim Ir-Sen, și în Zair, la prietenul Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu Wa Za Banga, și în Iran, la amicul Ali Akbar Hashemi Rafsanjani.
Cumpărat în urmă cu câţiva ani de o companie americană, avionul Boeing care, începând din 1976, a fost folosit de Nicolae Ceauşescu ca aeronavă prezidenţială, va fi modificat şi transformat în avion-cisternă, care va realimenta în aer avioane de luptă ale US Air Force şi US Navy. Este vorba de un Boeing 707-3K1C, cu seria de fabricaţie 20804, care atunci când era operat ca avion prezidenţial de TAROM purta înmatricularea YR-ABB „Carpaţi”.
Integrat în flota prezidențială
Povestea aeronavei a început în anul 1973, când compania TAROM a comandat producătorului american patru avioane lung curier Boeing 707. În prima parte a anului 1974, avionul a ajuns în România, a fost înmatriculat şi a fost integrat în flota TAROM. Ulterior, în anul 1976, YR-ABB a fost configurat VIP şi, alături de un alt avion Boeing 707 cu înmatricularea YR-ABD, a fost integrat în flota prezidenţială. Denumit “Carpați”, avionul i-a transportat pe Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, și pe Elena Ceaușescu, prima tovarășă a țării, în toate vizitele oficiale întreprinse timp de 13 ani, până în 1989.
Folosit de Ion Iliescu și de Traian Băsescu
După Revoluţie, în a doua parte a anului 1990, YR-ABB iese din flota prezidenţială şi este trimis la baza aeriană în Santa Barbara (California, SUA), pentru a fi transformat din varianta VIP în cea „pasager”, cu 210 locuri. După finalizarea lucrărilor, conform jetphotos.com, în luna noiembrie a aceluiaşi an, avionul nu rămâne în exploatarea TAROM, cu toate că operatorul aerian nu avea în flotă alte avioane lung curier, ci este închiriat către Trans Caribbean Airlines. Este vorba de un mic transportator aerian american care efectua zboruri către destinaţii exotice ca Aruba, Curacao, Port Au Prince, dar care a operat şi o serie de zboruri de transport militar de tip charter din baza militară americană McGuire (Burlington, New Jersey) către aeroportul din Frankfurt. Un an mai târziu, avionul se întoarce în hangarele din România, dar nu pentru prea mult timp, fiindcă este din nou închiriat de o companie străină. Este vorba de Surinaamse TCA, un operator aerian din Surinam despre nu se cunosc prea multe detalii. În 1992, YR-ABB se întoarce în ţară, dar este scos din flota TAROM şi pus în operarea Romavia, o fostă companie aeriană de stat, aflată în subordinea Ministerului Apărării Naţionale, înfiinţată în aprilie 1991 pentru a asigura zborurile preşedintelui şi miniştrilor români. Până în 1995, avionul a fost folosit în vizitele oficiale de Ion Iliescu. În luna februarie a acelui an, aeronava a fost închiriată, pentru aproximativ trei luni, de compania aeriană pakistaneză Aero Asia cu sediul la Karachi. Este vorba de un transportator low-cost care a operat în ţările din Golful Persic. De fiecare dată când a fost închiriat, avionul a păstrat înmatricularea românescă YR-ABB. Aeronava a revenit în operarea Romavia şi a executat zboruri comerciale şi oficiale cu preşedinţi ai României, ultimul dintre beneficiari fiind Traian Băsescu.
Cumpărat de americani cu 2.000.000 de euro
Considerat extrem de poluant după ani buni de operare, avionul Boeing 707 cu înmatricularea YR-ABB este scos de la zbor, iar în anul 2012 este vândut pentru două milioane de euro către compania americană Omega Air. Aceasta i-a schimbat înmatricularea în N707GF şi l-a transferat în Statele Unite, pe aeroportul Brunswick. Iniţial, Omega Air a comunicat că fostul avion prezidenţial românesc va fi transformat în avion-cisternă până în 2014, pentru a fi folosit pentru realimentarea în zbor a avioanelor militare americane şi aliate. Din motive necomunicate, acest termen nu a fost respectat. Astfel, avionul a rămas parcat pe aeroportul Brunswick până pe 7 aprilie 2020, când, conform boardingpass.ro, a fost mutat în San Antonio, unde va fi modificat astfel încât să poată efectua misiuni de realimentare în aer. Practic, avionul va fi transformat într-un KC–135 Stratotanker, varianta - cisternă a avionului Boeing 707.
Cel mai popular avion cu reacție
Boeing 707 a fost un model de succes al producătorului american, fiind fabricat între anii 1958 şi 1978. Au fost produse 1.010 unităţi şi a fost considerat de o parte a specialiştilor în aviaţie drept cel mai popular avion cu reacţie de primă generaţie. Boeing 707 are o autonomie de aproape 7.000 de kilometri, iar viteza maximă a aeronavei este, în funcţie de variantă, între 972 şi 1.000 de kilometri pe oră. Boeing 707 are însă un consum imens de carburat. Aeronava „înghite” de patru - cinci ori mai mult combustibil pe fiecare pasager şi kilometru în comparaţie cu un avion modern.
Citește povestea completă pe adevarul.ro!