Black Friday 2020. La ce să fii atent când faci cumpărături la reduceri

10 noiembrie 2020 18:44   Național
Ultima actualizare:

Sute de magazine mari și mici s-au pregătit în această perioadă de Black Friday, sau vinerea neagră a reducerilor. Sunt anunțate promoții de până la 80% la absolut orice, de la electronice și electrocasnice până la cărți, bijuterii, haine, mașini, alimente, cosmetice, vacanțe și chiar teste rapide pentru Covid. În nebunia cumpărăturilor, specialiștii ANPC vă recomandă să fiți precauți, să verificați cât de reale sunt promoțiile și să vă cunoașteți drepturile.

„La cumpărarea online, consumatorii trebuie să urmărească atent cerinţele privind comanda, livrarea şi transportul cât şi data expedierii produselor. Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de ele, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor. Recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, a declarat Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

  • Încă din clipa aceasta fă o listă cu produsele pe care vrei să le cumperi, intră pe site-uri, verifică prețurile și notează-le. Acest lucru te va ajuta să eviți falsele reduceri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat. Un procent mai mare devine mai tentant pentru ochiul clientului.
  • Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință. Acesta reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
  • Pentru a nu avea surprize, verifică dacă prețul produsului dorit include TVA, dacă aveți inclusă și livrarea sau cât costă aceasta.
  • Înainte de a trimite comanda, mai verifică dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături e același cu cel pe care l-ai văzut când l-ai selectat.

Ai dreptul să returnezi produsul

ANPC mai atrage atenția că, din momentul în care ai primit produsul comandat pe internet, ai dreptul de a denunța contractul. Mai exact, ai la dispoziție 14 zile pentru a-l returna, dacă nu ești mulțumit de el. Nu trebuie să invoci vreun motiv. Trebuie să știi că aceste drepturi se aplică doar comerțului la distanță și există o serie de produse care sunt exceptate, precum cele ce țin de alimentație sau de igienă. „În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Comerciantul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrarii, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării. Foarte important: citiți termenii și condițiile de funcționare a magazinului on-line deoarece termenul de 14 zile (în care se poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor”, au explicat pentru Click! reprezentanții ANPC.

Sfaturile Poliției Române pentru cumpărături online în siguranță

  • Cumpărați din surse sigure, de la firme sau magazine pe care le cunoașteți sau pe care le-ați folosit şi verificați rating-ul vânzătorilor de pe site-urile de comerţ online. Aveți încredere doar în magazinele oficiale de aplicații pentru mobil. Niciodată nu faceți clic pe un link sau o anexă dintr-un email sau un sms nesolicitat.
  • Evitați comercianții care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, CUI etc.) și care se rezumă la o simplă adresă de email. Mare atenție și la cei care au o pagină de web cu greșeli gramaticale, de ortografie sau cu rezoluție mică.
  • Asigurați-vă că transferul informațiilor se face în mod securizat. Verificați existența simbolului de tip lacăt în bara URL și folosiți un protocol https sau ssl atunci când navigați pe internet. (exemplu: https://www.politiaromana.ro/)
  • Înainte de a furniza datele cardului pentru a plăti un serviciu cu reînnoire, informați-vă cum puteți să încetați serviciul plăţilor recurente.
  • Mulți comercianți online vă cer aprobare pentru a stoca informațiile voastre de plată, astfel încât la următoarea comandă / plată să nu mai reintroduceți datele. „Gândiți-vă de două ori înainte de a lua o astfel de decizie și fiți siguri că ați înțeles riscurile pe care le implică”, avertizează Poliția Română Cluj.
  • Folosiți carduri de credit atunci când cumpărați online! Majoritatea cardurilor de credit au politici stricte în ceea ce privește siguranța clienților. Dacă nu primești ceea ce ai comandat, emitentul cardului îți va returna banii.
  • Păstrați întotdeauna confirmările de plată și documentele referitoare la plățile care s-au efectuat online. Acestea pot fi folosite pentru stabilirea termenilor și condițiilor vânzării sau pentru a face dovada plății.
  • Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN (cel format din 4 cifre). E normal să vi se ceară doar codul CVV (format din 3 cifre, inscripționat pe card).
  • Cel mai sigur ar fi să nu plătiți în avans bunurile comandate, ci să plătiți rambus la livrare.
  • Dacă nu se poate, folosiți la cumpărăturile online un card de debit, pe care să îl încărcați cu sume mici, doar pentru astfel de situații. Nu folosiți la cumpărături cardul pe care vă țineți toate economiile.
Mai multe