Blestemul asigurărilor la Astra: «De 6 luni stau cu maşina lovită»

9 martie 2016 21:51   Național
Ultima actualizare:

Au avut ghinionul să le iasă în cale şoferi neatenţi asiguraţi la Astra. Le-au buşit maşinile, iar acum bieţii oameni aşteaptă de luni de zile să fie despăgubiţi. Fac drumuri peste drumuri, depun acte, dar banii îi vor vedea abia după ce societatea de asigurări va fi declarată de instanţă în faliment.

De când Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a cerut falimentul Astra Asigurări, e de “Doamne fereşte!” să fii tamponat de un şofer cu RCA la această societate. Nu de alta, dar umbli de colo-colo cu actele, constatarea o faci în provincie şi stai cu maşina lovită  până când Fondul de Garantare al Asiguraţilor (FGA) va primi undă verde ca să înceapă plăţile. Ionuţ Necula (38 de ani) trăieşte de şase luni acest coşmar.

”Pe 1 septembrie 2015, am avut accidentul. Am vrut să virez la stânga, altul a intrat în depăşire şi mi-a făcut praf toată partea stângă a maşinii. Pe 14 septembrie am depus cererea de daună, iar pe 20 ianuarie 2016 cererea de plată. Am aşteptat trei săptămâni până când FGA a încheiat contracte cu inspectori de daune şi a trebuit să merg cu maşina la Dâmboviţa pentru constatare. Doar la Prahova şi aici se fac constatările pentru zona noastră. Acum am  fost chemat din nou de cei de la FGA că mi-au rătăcit cererea de plată şi a trebuit să o fac din nou. Este o bătaie de joc! De şase luni stau cu maşina lovită în curte. Pe cine să dau în judecată? Totul se mişcă foarte prost în ţara asta. Să ne dea alte maşini cu care să ne facem treaba”, se plânge bărbatul.

Devizul pentru Fordul său arată că paguba se ridică la 23.344 de lei. Service-ul nu se bagă să-i repare maşina pe datorie, iar omul n-are atâţia bani. Aşa că aşteaptă! Vasile Rizea (40 de ani) este mai norocos. Paguba lui este de doar 712 lei. Are uşa din dreapta-faţă înfundată, după ce o şoferiţă a dat cu spatele şi a intrat fix în Volkswagen-ul lui. ”Pot circula cu ea, am dat uşa jos, am încercat să o îndrept, dar tot se vede lovitura. Aştept banii”, ne-a spus bucureşteanul, care din octombrie tot face drumuri la FGA.

Aveţi grijă! În acest moment, sunt 500.000 de şoferi asiguraţi la Astra, iar problema cu despăgubirile va fi rezolvată abia după ce Curtea de Apel va da o hotărâre definitivă în ceea ce priveşte falimentul Astra. Următorul termen va avea loc pe 23 martie, iar surse din piaţă spun că e posibil să mai fie încă două înfăţişări până la verdictul final. 

Fondul de Garantare al Asiguraţilor a preluat de la Astra 57.710 dosare de daună, iar în ultimele trei luni au fost înregistrate 9.921 de cereri de deschidere dosare de daună şi 21.371 de cereri de plată. Până acum, valoarea pagubelor înregistrate la FGA au ajuns la 680 de milioane de lei.

Combinațiile financiare ale lui Dan Adamescu au dus la prăbușirea companiei de asigurări 

Sfârşitul Astra Asigurări a început în februarie 2014, când ASF a instituit procedura de redresare financiară prin administrare specială a companiei de asigurare- reasigurare, a suspendat acţionarii şi conducerea şi a numit firma KPMG ca administrator special. Astra Asigurări era controlată de The Nova Group Investments România SA - 72,68% şi Epsilon Estate Provider SRL- 27,02%, alături de mai multe persoane fizice şi juridice, cu o participaţie reprezentând 0,3% din capitalul social. The Nova Group Investments România şi Epsilon Estate Provider erau controlate indirect de omul de afaceri Dan Adamescu.

Decizia a venit după ce un raport al ASF arăta suspiciuni potrivit cărora Astra Asigurări a subestimat în mod voit daunele pe care ar putea să le plătească, astfel că rezervele constituite au fost cu 40% mai mici decât era necesar, respectiv cu 100 milioane lei, raport pe baza căruia BNR a sesizat DNA. Raportul invoca acordarea de credite mari către companii din grup, reasigurări la companii de reasigurare înregistrate în insulele Cayman şi risc de neplată în caz de dezastre naturale.

La vremea aceea, Dan Adamescu s-a arătat şocat de decizia ASF şi a declarat-o ca fiind o lovitură „de tip mafiot“. A cerut ajutor de la americani, dar nu a avut sorți de izbândă. În august 2015, ASF anunţa retragerea autorizaţiei de funcţionare a Astra Asigurări şi intrarea în faliment a societăţii. Este cel mai mare faliment din industria asigurărilor.

Adamescu a fost chemat luni la DNA în calitate de suspect şi trebuie să dea detalii în legătură cu falimentarea companiei. Procurorii îl bănuiesc pe afacerist că a falimentat Astra Asigurări cu bună ştiinţă. 

Mai multe