Boeingul lui Nicolae Ceauşescu, transformat în avion - cisternă

7 mai 2020 9:00   Național
Ultima actualizare:

A fost un mijloc de transport VIP, dar a ajuns să fie folosit pentru realimentare! Avionul Boeing 707 YR-ABB „Carpaţi”, care l-a transportat pe Nicolae Ceauşescu, dar a fost folosit şi de alţi preşedinţi ai României, a fost cumpărat cu două milioane de euro de o companie americană.

Un avion istoric! Aeronava Boeing 707 YR-ABB “Carpaţi” l-a dus pe liderul comunist Nicolae Ceauşescu pe toate meridianele; şi în Coreea de Nord, la tovarăşul Kim Ir-Sen, şi în Zair, la prietenul Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu Wa Za Banga, şi în Iran, la amicul Ali Akbar Hashemi Rafsanjani. Cumpărat în urmă cu câţiva ani de o companie americană, avionul Boeing, care, începând din 1976, a fost folosit de Nicolae Ceauşescu ca aeronavă prezidenţială, va fi modificat şi transformat în avion-cisternă, care va realimenta în aer avioane de luptă ale US Air Force şi US Navy. Este vorba de un Boeing 707-3K1C, cu seria de fabricaţie 20804. Când era operat de Tarom ca avion prezidenţial purta înmatricularea YR-ABB „Carpaţi”, scrie adevarul.ro. 

Avionul a fost folosit ca aeronavă prezidențială

Povestea aeronavei a început în 1973, când TAROM a comandat producătorului american patru avioane lung curier Boeing 707. În 1974, avionul a ajuns în România, a fost înmatriculat şi a fost integrat în flota TAROM. Ulterior, în 1976, YR-ABB a fost configurat VIP şi a fost integrat în flota prezidenţială. Denumit “Carpaţi”, avionul i-a transportat pe Nicolae Ceauşescu, preşedintele RSR, şi pe Elena Ceauşescu, prima tovarăşă a ţării, în vizitele oficiale întreprinse timp de 13 ani, până în 1989.

După Revoluţie, în 1990, YR-ABB iese din flota prezidenţială şi e trimis la baza aeriană Santa Barbara (SUA), pentru a fi transformat din varianta VIP în cea „pasager”, cu 210 locuri. După finalizarea lucrărilor, conform jetphotos.com, în noiembrie 1990, avionul e închiriat Trans Caribbean Airlines. Este vorba de un mic transportator american care efectua zboruri către destinaţii exotice ca Aruba, Curacao sau Port Au Prince. În 1992, YR-ABB se întoarce în ţară, dar este scos din flota TAROM şi este operat de compania Romavia, aflată în subordinea Ministerului Apărării Naţionale, înfiinţată în aprilie 1991 pentru a asigura zborurile preşedintelui şi ale miniştrilor români. Până în 1995, avionul a fost folosit în vizitele oficiale de Ion Iliescu. În luna februarie a acelui an, aeronava a fost închiriată, pentru trei luni, de compania aeriană pakistaneză Aero Asia. De fiecare dată când a fost închiriat, avionul a păstrat înmatricularea românească YR-ABB.  Aeronava a revenit în operarea Romavia şi a executat zboruri comerciale şi oficiale cu preşedinţi ai României, ultimul dintre beneficiari fiind Traian Băsescu. Considerat extrem de poluant după ani buni de operare, avionul e scos de la zbor, iar în 2012 e vândut pentru două milioane de euro către compania americană Omega Air. Aceasta i-a schimbat înmatricularea în N707GF şi l-a transferat în Statele Unite, pe aeroportul Brunswick. Pe 7 aprilie 2020, conform boardingpass.ro, a fost mutat în San Antonio, unde va fi modificat astfel încât să poată efectua misiuni de realimentare în aer. Practic, avionul va fi transformat într-un KC–135 Stratotanker, varianta - cisternă a avionului Boeing 707. 

Click! Spune: Boeing 707 a fost un model de succes al producătorului american, fiind fabricat între anii 1958 şi 1978. Are o autonomie de aproape 7.000 de kilometri, o viteză maximă de 1.000 de kilometri pe oră, dar un consum imens de carburat, în comparaţie cu un avion modern.

Mai multe