Broscuţa, la final după o cursă de 80 de ani
În 1930, Adolf Hitler l-a chemat pe Ferdinand Porsche şi i-a cerut că conceapă o maşină bună pentru a transporta cinci persoane, cu un portbagaj generos, care să atingă viteza de 100 km/h şi să coste cel mult 1.000 de mărci germane. Aşa s-a născut Volkswagen Beetle. În 1937, 150.000 de nemţi erau înscrişi pe listele de aşteptare, iar fabrica din Wolfsburg putea face doar 630 de exemplare.
Volkswagen Type 1 a fost cea mai populară, răspândită şi îndrăgită maşină a secolului XX. În România, „Gândăcelul” Beetle a fost poreclit Broscuţă, în Germania, Bug, Volky sau Käfer, iar în Italia, Fusca sau Cocchinelle şi în Spania, Vocho.
Surprin-zător este faptul că, deşi toată lumea poreclea maşina VW „Gândăcelul” sau „Bubu-ruza”, compania germană nu foloseşte acest apelativ -decât în 1967, în reclame.
Până atunci s-a numit sec Type 1, 1200, 1300 sau 1500, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului.
În 1998, la peste o jumătate de veac de la lansare, modelul original este scos din fabricaţie, însă continuă să fie produs până în 2003 în fabricile din Mexic.
În 2003, se naşte Noul Beetle care e construit pe platforma Volkswagen Golf, are 4.278 mm lungime şi un profil mai coborât cu 12 mm, însă este cu 88 mm mai lată decât modelul original.
Prima variantă decapotabilă a fost prezentată în 2013 la un show automobilistic din Los Angeles.
Epoca de aur a Broscuţei a fost după cel de-al Doilea Război Mondial.
Până la finele lui 1946 au fost produse 10.000 de maşini, ceea ce era oricum enorm pentru epoca respectivă, iar 10 ani mai târziu a fost produsă maşina cu numărul un milion.
În 1959, o companie de publicitate din New York lansează legendara reclamă la Broscuţa VW „Gândeşte mic”.
40 de ani mai târziu campania care a lansat sloganul „Poate că am ajuns aşa mari pentru că am gândit mic” a fost premiată drept campania secolului XX.
În 1968, Broscuţa devine vedetă la Hollywood, când se naşte personajul Herbie, o maşină de curse cu numărul 53 pe capotă.
În 1977, „Herbie la Monte Carlo” şi apoi „Formidabila Herbie”, din 1982, scriu o pagină glorioasă din istoria cinematografiei. În 1971, Volkswagen lansează Super Beetle şi un an mai târziu Broscuţa cu numărul 15.007.034 părăseşte porţile fabricii. Recordul deţinut până atunci de Ford Model T a fost depăşit.
În anii ’60-’70, Broscuţa devine cea mai populară maşină din SUA datorită fenomenului hippie şi astfel apare în comediile cu spionul Austin Powers. Încă din anii 1950-1959, se lucrează la proiectul Type 1 şi apare modelul cu plafon de sticlă şi sunt modificate becurile de semnalizare pentru a fi conforme cu normele rutiere din America de Nord.
O nouă revoluţie de design are loc în intervalul 1960-1969 când parbrizul se măreşte cu 11%, geamurile portierelor se majorează cu 6%, iar luneta cu 19,5%. Modelele din anii ’70-’80 Champagne Edition şi Epilogue sunt cel mai des întâlnite în America de Nord.
Broscuţa în cifre
- Producţie: 1938-2003 şi Noul Beetle 2003-2019
- Au fost produse 21.529.464, dintre care 15.444.858 în Germania şi 3.350.000 în Brazilia
- Unde au fost ansamblate: Wolfsburg, Hanovra, Emden, Ingolstadt, Osnabruck (Germania), Melbourne (Australia), Bruxelles (Belgia), Sao Bernardo do Campo (Brazilia), Heinola (Finlanda), Jakarta (Indonezia), Dublin (Irlanda), Shah Alam (Malaezia), Puebla (Mexic), Auckland (Noua Zeelandă), Lagos (Nigeria), Manila (Filipine), Uitenhage (Africa de Sud), Valencia (Venezuela) şi Sarajevo (Iugoslavia)
- Greutate: între 800 şi 840 kg