Cardul de sănătate ajunge la tine acasă prin Poşta Română

5 septembrie 2014 23:18   Național
Ultima actualizare:

Toţi românii care îşi plătesc contribuţiile de asigurări sociale de sănătate vor primi, din 18 septembrie, prin poştă, cardurile naţionale de sănătate. Noile dispozitive, care vor fi obligatorii de la 1 ianuarie 2015, dovedesc calitatea de asigurat a posesorilor lor. Iată ce informaţii vor fi stocate pe noile carduri.

Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) au hotărât ca distribuirea cardurilor de sănătate să înceapă la 18 septembrie, prin intermediul Poştei Române. Angajaţii societăţii vor veni acasă la fiecare din cele 13,6 milioane de persoane beneficiare ale acestor documente. Cardurile vor fi predate doar deţinătorilor lor, în baza actelor de identitate valabile.

Dacă nu veţi fi găsiţi acasă de două ori consecutiv veţi fi înştiinţaţi să vă prezentaţi la sediile caselor de asigurări de sănătate pentru ridicarea documentelor. În cazul în care nu vă veţi prezenta nici la ghişeu, cardurile vor fi distruse la expirarea perioadei de valabilitate (5 ani).

Primele 2,5 milioane de carduri vor fi distribuite în luna septembrie, urmând ca până la sfârşitul anului alte 9,5 milioane să ajungă la posesorii lor. Restul de 1,6 milioane vor fi livrate în următorii patru ani şi sunt destinate adolescenţilor care vor împlini 18 ani pe durata derulării contractului între CNAS şi Poşta Română.

Cardul ţine loc de adeverinţă de asigurat

Cardul naţional de sănătate dovedeşte calitatea de asigurat a fiecărui român angajat, iar din momentul în care veţi intra în posesia lui trebuie să vă prezentaţi la medicul de familie pentru înscrierea informaţiilor personale. Noua facilitate creată în folosul asiguraţilor va pune punct decontărilor pentru servicii medicale inexistente.

„Toate serviciile medicale vor fi validate pe baza cardului de sănătate. Practic, orice ban cheltuit va fi confirmat de acest document”, ne-a spus Mihaela Tănase, purtător de cuvânt CNAS.

Cu noul card de sănătate spunem „adio” birocraţiei. Acesta înlocuieşte adeverinţa de asigurat eliberată până acum de casele de sănătate, dar şi adeverinţa de salariat, solicitate pacienţilor pentru servicii medicale decontate.  Singurii români care nu vor avea un card de sănătate sunt cei care nu au un loc de muncă sau care nu-şi plătesc contribuţiile de asigurări de sănătate.

Ce informaţii conţine documentul

Pe cardul de sănătate se vor regăsi datele de identificare ale pacientului (nume, data naşterii, CNP), codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului, termenul de valabilitate (5 ani).

Faţă de aceste date obligatorii, cardul poate conţine şi informaţii pe care le declaraţi opţional. Medicul de familie va „scrie” pe cipul cardului grupa sanguină şi Rh-ul posesorului, numele a maximum două persoane care pot fi sunate în caz de urgenţă şi acordul deţinătorului pentru donarea de organe după deces. De asemenea, pe card pot fi trecute, la cerere, informaţii privitoare la istoricul pacientului şi al afecţiunilor sale grave ori cronice. Cardul nu e transmisibil şi e obligatoriu din ianuarie 2015 la orice vizită la medic.

Ministerul a cheltuit 173 de milioane de lei

Tipărirea şi distribuirea cardurilor de sănătate au costat, până acum, peste 173 de milioane de lei.

„Am reuşit să tipărim cea mai mare parte a cardurilor, alocând şi cea mai mare parte a sumelor necesare – 123 milioane de lei. În momentul de faţă avem şi banii alocaţi pentru ultima tranşă de un milion de carduri”, a declarat ieri ministrul sănătăţii, Nicolae Bănicioiu. Pentru livrarea acestora, Poşta Română va încasa 37,5 milioane de lei.

Mai multe