Ce să faci şi ce să nu faci ca să reduci consumul de benzină

16 august 2012 15:38   Național
Ultima actualizare:

„Umflu mai mult cauciucurile ca să consum mai  puţin". Sau „pun benzină doar dimineaţa". Sunt  doar câteva lucruri despre care am auzit de multe  ori că ar reduce consumul de combustibil. Sunt oare  adevărate? Specialiştii de la www.promotor.ro vă  explică pe larg cele mai cunoscute teorii.

Foloseşte azot în loc de aer normal

În cazul pneurilor maşinilor normale, nu are nici un avantaj major. Şi asta deoarece pneurile maşinilor obişnuite trec prin variaţii mult mai mici de temperatură şi presiune, condiţii în care aerul atmosferic se comportă aproape la fel cu azotul.

În urma mai multor studii, dar şi pe baza observaţiilor utilizatorilor normali, s-a constatat că umflarea cauciucurilor cu azot în loc de aer atmosferic nu aduce scăderi ale consumului de combustibil, sau, în cel mai bun caz, economia de combustibil este insignifiantă şi nu justifică preţul mai mare pentru folosirea azotului.

Alimentează dimineaţa, când e mai rece

E un mit din categoria "am învăţat ceva la fizică, dar nu mai ştiu bine ce...". În teorie, fluidele (deci şi benzina, şi motorina) sunt mai dense la temperatură mai scăzută, de unde şi ideea că, dacă alimentezi când e mai rece, un litru de combustibil va conţine mai mult lichid decât când e cald. Însă demontarea acestui mit este foarte simplă, aplicând pur şi simplu logica: combustibilii sunt ţinuţi în rezervoare îngropate sub pământ, unde temperatura este aproape constantă, indiferent că e noapte sau zi.

Las-o la punctul mort la coborâre

E destul de greu de înţeles de ce mulţi oameni continuă să creadă că în această situaţie motorul nu consumă, deşi se aude clar cum merge. Din punct de vedere tehnic, şi la relanti motorul arde combustibil, altfel nu ar putea funcţiona.

Deci, fără a intra în alte detalii tehnice, trebuie înţeles că nealegerea unei trepte de viteză (adică maneta la "punctul mort") nu "taie" alimentarea cu combustibil a motorului.

În plus, dacă maşina rulează fără a fi angajată nici o treaptă de viteză, mai ales la vale, trebuie să te bazezi mai mult pe frâne, iar roţile nu mai au motricitate, deci apar pericole ţinând de siguranţa la rulare.

Umflă cauciurile peste valoarea recomandată

Adevărat, dar extrem de puţin, iar efectul acestei soluţii este compromiterea siguranţei în trafic.

În urma mai multor teste specializate, s-a ajuns la concluzia că dacă se creşte presiunea în pneu cu 1 bar peste valoarea nominală, scăderea consumului de combustibil este de circa 0,5%.

Adică, dacă în mod normal consumul este de 5 litri/100 km, umflând cauciucurile cu 1 bar peste valoarea nominală veţi obţine un consum de 4,975 litri/100 km.

Deci o economie insignifiantă de vreo 15 bani la fiecare sută de kilometri, ori 0,15 bani pe kilometru. Care este, însă, reversul medaliei? Cauciucul devine mai rigid, controlul maşinii la viteză mare şi, mai ales, la frânările bruşte se înrăutăţeşte.  Concluzie: nu merită!

5 sfaturi practice

1. Nu merge cu viteză prea mare - dacă vrei să consumi puţin, e bine să păstrezi o viteză decentă pe drumurile publice; de reţinut că, nu doar în teorie, dacă depăşeşti 100 km/h cu 10 km/h, consumul maşinii va creşte cu 10%.

2. Adoptă un stil cuminte - în general, cei cu un stil mai agresiv de conducere, care frânează brusc şi accelerează puternic, vor consuma mult mai mult, deoarece motorul are nevoie de mai mult combustibil.

3. Verifică-ţi periodic presiunea din pneuri - e bine să nu ai pneurile dezumflate, deoarece rezistenţele la înaintare sunt mai mari, deci maşina va consuma mai mult, mai ales la vitezele de croazieră de pe autostradă.

4. Respectă intervalul de revizii - cu cât maşina ta funcţionează mai bine şi are toate sistemele şi componentele în ordine, cu atât sunt şanse ca motorul să funcţioneze optim, deci să consume în limitele normale.

5. Foloseşte pneuri adaptate sezonului - cauciucurile de iarnă folosite vara duc la creşterea consumului, deoarece acest tip de pneuri are o aderenţă foarte mare pe asfaltul uscat, deci rezistenţele la rulare sunt mai mari; iarna, cauciucurile de vară sau all-season pierd de cele mai multe ori aderenţa, deci, pe lângă riscurile ţinând de siguranţa mult mai scăzută, motorul se turează degeaba, consumând în plus

Euro a scăzut sub 4,5 lei! Cât mai scumpiţi benzina?

În iulie, când leul a pierdut aproape 4% din valoare, combustibilii au ţinut imediat pasul şi s-au scumpit, în medie, cu 4,5%. În ultima săptămână, leul a crescut cu 3,3%. Benzina şi motorina costă, însă,  la fel de mult.

Barilul de petrol se ieftineşte, euro şi dolarul s-au depreciat în raport cu leul, dar benzina la pompă se scumpeşte de la o zi la alta. Evoluţia cotaţiilor la petrol şi deprecierea masivă a leului!

Astea au fost motivele invocate de majoritatea benzinarilor când a fost vorba de scumpiri la pompă. Oficial! În realitate, preţurile la pompă au crescut de mai multe ori în ultima lună şi nu dau semne de revenire în ciuda cursului în scădere. Ieri, spre exemplu, Banca Naţională a României (BNR) a publicat un curs de referinţă în scădere cu 2,62 bani, de 4,4924 lei/euro, cel mai redus nivel din ultimele şase săptămâni. Un nivel inferior celui de joi a fost publicat de BNR la 5 iulie, când euro a fost cotat la 4,4796 lei.

Astfel, leul s-a întârit cu 3,3% faţă de nivelul maxim istoric, de 4,6481 lei/euro, consemnat în urmă cu aproape două săptămâni. Luna trecută, Petrom a anunţat de trei ori scumpiri la pompă: în 9 iulie, cu câte opt bani la fiecare sortiment, în 17 iulie, preţul benzinei şi motorinei a crescut cu 9, respectiv 8 bani pe litru, iar la 31 iulie, tarifele s-au majorat cu alţi 9 bani pe litru. Astfel, după scumpire, benzina Standard 95 a ajuns la 5,97 lei/litru, de la 5,69 la data de 1 iulie, motorina Standard - 6,08 lei/litru, de la 5,83 la începutul lui iulie. Şi nimeni nu a anunţat ieftiniri pentru perioada următoare!

Mai multe