Ce trebuie să ştii când faci cumpărături online
Tot mai mulţi români cumpără online. Este mai comod, produsele vin la tine şi poţi să returnezi ce nu îţi mai place. Totuşi, atunci când cumpăraţi produse sau servicii din orice ţară a Uniunii Europene trebuie să primiţi informaţii clare, corecte şi uşor de înţeles despre produsele sau serviciile respective. Iată ce trebuie să ştii înainte să cumperi online!
Se apropie Black Friday şi românii se vor buluci să cumpere produse cu preţuri reduse, aşa cum se întâmplă peste tot pe planetă. Fiţi atenţi când faceţi cumpărături şi, mai ales, informaţi-vă! Pe lângă cerinţa generală de „bună credinţă” şi „echilibru”, legislaţia UE conţine şi o listă de termeni specifici care pot fi consideraţi abuzivi, scrie adevarul.ro.
- Informaţiile contractuale pe care comerciantul trebuie să vi le pună la dispoziţie includ: principalele caracteristici ale produsului, preţul total, inclusiv eventualele taxe şi comisioane, costurile de livrare (dacă este cazul) şi orice alte taxe adiţionale, modalităţile de plată, livrare sau executare, identitatea comerciantului, adresa poştală şi numărul de telefon, durata contractului (dacă este cazul).
- Informaţii detaliate la achiziţiile online. Atunci când cumpăraţi un produs online, prin telefon, -dintr-un catalog de vânzări prin corespondenţă sau de la un comis voiajor, înainte de a face achiziţia, trebuie să vi se ofere şi următoarele informaţii detaliate: adresa de e-mail a comerciantului; eventualele restricţii de livrare în anumite ţări; dreptul de a anula comanda în termen de 14 zile; serviciile post-vânzare disponibile; me-canismele de soluţionare a litigiilor; numărul de înregistrare al comerciantului în registrul comerţului; titlul profesional al comerciantu-lui şi detalii privind TVA (dacă e cazul); asociaţia profesională căreia îi aparţine comerciantul (dacă e cazul).
- Contractele -trebuie redactate într-un limbaj uşor de înţeles şi nu pot conţine clauze abuzive. Ori de câte ori cumpăraţi un produs sau serviciu de la un comerciant profesionist, intraţi într-un contract (fie că vă înscrieţi la un club de sport, comandaţi anvelope on-line, contractaţi un credit imobiliar sau vă faceţi cumpărăturile de la supermarket).
- În baza legislaţiei UE, condiţiile contractuale standard utilizate de comercianţi trebuie să fie echitabile. Nu contează dacă se numesc termeni sau condiţii ori dacă sunt parte a unui contract detaliat pe care trebuie să-l semnaţi, precizează site-ul oficial al UE, europa.eu.
- Trebuie să aveţi totuşi în vedere că în unele ţări din UE, dreptul de a primi confirmarea comenzii şi de a o anula, precum şi alte cerinţe legale, nu se aplică achiziţiilor făcute la domiciliu a căror valoare este mai mică de 50 de euro.
- Confirmarea achiziţiei. Atunci când achiziţionaţi un produs prin alte mijloace decât dintr-un magazin (de ex., on-line, prin telefon, de pe un catalog), trebuie să primiţi confirmarea scrisă a tranzacţiei. Confirmarea trebuie consemnată pe hârtie sau în alt format durabil, cum ar fi un e-mail sau un mesaj în contul dumneavoastră personal de pe site-ul comerciantului, cu condiţia să îl puteţi stoca, iar comerciantul să nu îl poată modifica în mod unilateral.
Atenţie la clauzele abuzive!
Pe lângă cerinţa generală de „bună credinţă” şi „echilibru”, legislaţia UE conţine şi o listă de termeni specifici care pot fi consideraţi abuzivi. Iată câteva situaţii în care clauzele pot fi considerate abuzive:
- clauzele care exclud/limitează răspunderea comerciantului în caz de deces sau rănire a consumatorului ca urmare a unei acţiuni sau omisiuni din partea comerciantului;
- condiţiile care exclud/ limitează în mod nejustificat dreptul consumatorilor la despăgubiri în cazul în care comerciantul nu îşi respectă obligaţiile contractuale;
- clauzele care îi permit comerciantului să păstreze sumele plătite în avans în cazul în care consumatorul anulează contractul, fără a permite însă despăgubirea echivalentă a consumatorului în cazul în care comerciantul este cel care anulează contractul;
- clauzele care îi permit comerciantului să anuleze unilateral un contract, fără a-i da acelaşi drept şi consumatorului.
- clauzele care autorizează comerciantul să rezilieze în termen scurt un contract fără dată fixă de finalizare, exceptând cazurile absolut justificate.
- modificarea unilaterală a contractului;
- modificarea unilaterală a produsului sau serviciului;
- variaţiile de preţ.
Ce faceţi dacă aţi găsit clauze abuzive în contract? Atâta timp cât clauza abuzivă nu este un element esenţial al contractului, restul contractului (cu excepţia clauzei abuzive) rămâne valabil. Aceasta înseamnă, de exemplu, că nu va trebui să renunţaţi la contractul cu sala de fitness, doar pentru că o clauză din contract este considerată abuzivă.