Cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei se află în România. Deși are un potențial uriaș, autorităților nu le pasă: „Îi încurcă acest tren”
Ruta Oravița - Anina, cunoscută și sub numele de Semeringul Bănățean, este cea mai veche și spectaculoasă cale ferată montană din sud-estul Europei.
Deși reprezintă o adevărată comoară a patrimoniului românesc și un magnet pentru turiști, aceasta riscă să fie marginalizată din cauza deciziilor controversate ale autorităților.
Începând din acest sezon rece, CFR Călători a decis să limiteze circulația trenurilor doar la zilele de weekend, renunțând la cursele de luni până joi.
Pe lângă reducerea numărului de curse, trenul nu va circula zilnic nici în perioada iernii, când peisajele de-a lungul traseului sunt mai spectaculoase ca oricând.
O cale ferată cu 161 de ani de istorie și peisaje unice
Inaugurată în 1863, calea ferată Oravița - Anina străbate 33,4 kilometri prin peisaje montane care taie răsuflarea. Traseul include:
- 14 tunele săpate direct în stânca muntelui,
- 10 viaducte impresionante,
- și un relief sinuos care oferă priveliști unice în orice anotimp.
Această capodoperă inginerească este funcțională de peste 161 de ani, iar în prezent constituie o atracție turistică de neprețuit. Cu toate acestea, lipsa investițiilor și deciziile recente riscă să-i afecteze viitorul.
O problemă administrativă: „Îi încurcă acest tren”
Decizia CFR Călători de a reduce circulația trenurilor a stârnit nemulțumirea localnicilor, experților și societății civile. În lipsa circulației regulate, infrastructura feroviară riscă să se deterioreze.
„Peisajul este foarte frumos iarna, dar CFR Călători nu vrea să facă investiții. Îi încurcă acest tren. Se va depune pe ciuperca șinei rugină și praf și, până să circule vineri, probabil că o să facă mai mult de două ore până la Anina”, a declarat Sile Ungureanu, impiegat mișcare la stația Oravița la Observator.
Pe lângă lipsa întreținerii, tunelurile săpate în munți sunt expuse infiltrațiilor de apă, ceea ce ar putea pune în pericol siguranța traseului.
„La momentul în care nu circulă, nici întreținerea nu se va practica așa cum trebuie. Este pericolul tunelurilor, pentru că orice infiltrație suplimentară este un risc”, a explicat Ada Cruceanu, expert patrimoniu.
Proteste și inițiative ale societății civile
În fața acestei situații, reprezentanții societății civile au luat atitudine. Asociația Euroland Banat, prin președintele Andrei Szabo, a trimis o scrisoare deschisă către Ministerul Transporturilor și petiții către CFR pentru a solicita revenirea la circulația zilnică a trenurilor pe ruta Oravița - Anina.
„Am trimis petiții către entitățile CFR-ului. Problema este să păstrăm circulația zilnică. În fond, vorbim despre ruta Oravița - Anina și retur”, a declarat Szabo.
De asemenea, Asociația Uniți Reușim organizează o excursie manifest pe data de 25 ianuarie, invitând turiștii și susținătorii să tragă un semnal de alarmă asupra importanței păstrării acestei linii feroviare unice.
Decizia de a reduce circulația trenurilor a lăsat un gust amar nu doar societății civile, ci și localnicilor. „Zona asta este una turistică... Acum, în timpul de astăzi, orice este posibil”, a spus un localnic.
Alți locuitori subliniază că Semeringul Bănățean oferă priveliști superbe în orice anotimp: „E un traseu foarte frumos. Și vara, și iarna.”
O rază de speranță: revenirea la programul zilnic în aprilie
Din fericire, CFR Călători a anunțat că trenul va reveni la circulația zilnică abia din 17 aprilie, însă decizia de a limita accesul pe timpul iernii rămâne un subiect intens dezbătut.
Până atunci, Semeringul Bănățean, această bijuterie feroviară cu un potențial turistic imens, rămâne în umbra nepăsării autorităților, circulând doar în weekend și pierzând șansa de a atrage vizitatori în unul dintre cele mai frumoase anotimpuri.