Cu ce te alegi după vânătoarea de alimente ieftine

9 noiembrie 2016 18:29   Național
Ultima actualizare:

Cel mai aşteptat instrument pe baza căruia poţi verifica preţurile din magazine se va lansa la sfârşitul acestei luni. Monitorul preţurilor bunurilor de consum va fi disponibil, deocamdată, doar în Bucureşti. Click! îţi spune cât de utilă e această aplicaţie şi în ce măsură te va ajuta să cumperi mai ieftin.

Monitorul preţurilor bunurilor de consum e, de fapt, un site unde retailerii vor încărca în fiecare zi preţurile la principalele produse alimentare şi nealimentare. Împreună cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei, instituţie care a iniţiat acest proiect, magazinele au selectat 70 de categorii de bunuri, pe care românii le cumpără frecvent. Fiecare categorie va avea câte două-trei produse la care supermarketurile vor posta preţurile la zi sau de fiecare dată când acestea suferă modificări. Platforma online va fi administrată de Consiliul Concurenţei şi va fi dezvoltată împreună cu asociaţia non-guvernamentală de standardizare GS1 şi firma de cercetare de piaţă Nielsen. 

Cât de mult te ajută acest instrument

Inspirat din alte ţări europene, sistemul online care permite cumpărătorilor să compare preţurile la produsele de larg consum înainte de a pleca la magazin are ca obiectiv reducerea preţurilor. Acest lucru este realizabil, însă reprezentanţii marilor reţele comerciale din România spun că ieftinirile vor fi nesemnificative. “Acest proiect are ca model un monitor implementat în Grecia. Acolo, produsele de larg consum s-au ieftinit cu 7%, un procent care nu mi se pare atât de mare. Nu putem să ne împotrivim iniţiativei, însă fiecare membru al nostru are libertatea de a decide dacă se alătură sau nu”, ne-a spus George Bădescu, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Ceea ce trebuie să înţeleagă un consumator este că nu va face nici o afacere dacă vânează cele mai mici preţuri din magazine. Cel mai mare câştig al cumpărătorilor este că acest instrument va spori competiţia între magazine. Iar acest lucru va duce automat la scăderea preţurilor în ansamblul lor. 

Experiment: ce câştigi dacă fugi după preţuri mici

Am realizat o simulare pentru a înţelege cât de puţin are de câştigat un bucureştean dacă vânează preţurile mici. Un consumator care locuieşte la Piaţa Unirii are aproape de casă două supermarketuri. Însă, în urma comparării preţurilor de pe noua platformă online constată că unele din produsele pe care le caută sunt mai ieftine la Carrefour Orhideea, altele – la Cora Lujerului şi altele – la Kaufland Sebastian. Dacă le-ar vizita pe toate trei, pentru a profita de preţurile mici, face o economie de 10 lei. Aşa că porneşte de la Piaţa Unirii, cu metroul, spre Carrefour Orhideea. Coboară la Grozăveşti după 6 minute de mers prin subteran şi-şi ia produsele vizate. Cheltuieşte 2,5 lei pentru o călătorie, dar se pune din nou în mişcare cu destinaţia Cora Lujerului. Petrece alte 10 minute cu metroul şi mai cheltuieşte 2,5 lei, dar îşi cumpără produsele dorite. Se urcă din nou în metrou, coboară la staţia Politehnica, de unde ia autobuzul 139 cu destinaţia Drumul Sării-Mihai Sebastian. Mai cheltuieşte 1,3 lei pe autobuz şi merge pe jos până la magazin încă 7 minute. La final, ia autobuzul 385 din dreptul complexului Prosper, până la Izvor. De aici ia metroul până la Piaţa Unirii, mai plătind o călătorie. Acasă îşi dă seama că a pierdut 80 de minute pe drum şi a cheltuit 10,1 lei. Cu maşina ar fi petrecut 75 de minute şi ar fi cheltuit 6 lei.

Mai multe