Cum a fost Evaluara Națională la limba română? Profesorul Cătălin Zaman: „Sunt subiecte mult mai (...)!"
Elevii de clasa a VIII-a au susținut, luni, 23 iunie, prima probă a Evaluării Naționale 2025, cea la Limba și literatura română. Profesorul Cătălin Zaman a declarat că subiectele au fost accesibile, iar reacțiile candidaților au fost împărțite.
Profesor de limba română: „Subiectele au fost accesibile pentru toată lumea (...)"
159.000 de elevi din întreaga țară au susținut luni, 23 iunie 2025, prima probă din cadrul Evaluării Naționale. Profesorul de limba și literatura română Cătălin Zaman a declarat în exclusivitate pentru Click!: „Subiectele au fost accesibile pentru toată lumea, oferind posibilitatea fiecărui elev să arate cât a învățat. Sunt subiecte mult mai ușoare decât așteptam cu toții. Este și bine, este și rău. Cred că cei care s-au pregătit conștiincios sunt dezavantajați, ei reprezintă acea categorie de elevi emotivi, dornici să nu piardă sutimi pentru că au muncit enorm.
Și exact asta s-a întâmplat, unii au văzut că este prea ușor și nu s-au mai concentrat, alții de emoție au greșit neașteptat. Cred că la final de zi, după apariția baremului, foarte mulți elevi vor fi fericiți. Mediile de intrare la licee vor fi mai mari cu asemenea subiecte". Subiectele au fost redactate, ca în fiecare an, de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, iar elevii au avut la dispoziție două ore pentru a răspunde cerințelor. Subiectul I a conținut un fragment din romanul „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran. La Subiectul al II-lea, elevii au avut avut de redactat o compunere narativă în care să povestească o întâmplare trăită în timpul unei excursii.
Ce au declarat elevii de clasa a VIII-a
După testare, reacțiile elevilor au fost variate. Unii au declarat că s-au simțit în largul lor cu subiectele. „Mi s-a părut destul de ușor. Textul de la prima vedere a fost clar, întrebările de vocabular au fost ok, iar la compunere am avut multe idei. Cred că am făcut bine”, a spus Ina, elevă la o școală din București. Ea a adăugat că s-a pregătit intens în ultimele luni, rezolvând numeroase teste de antrenament.
„Da, au fost ușoare, dar tocmai asta m-a pus în încurcătură. Mă așteptam la ceva mai complicat și când am văzut ce simplu pare totul, parcă am intrat în panică. Am avut impresia că ceva îmi scapă. Nu m-am mai concentrat la fel de bine și am făcut greșeli pe care în mod normal nu le fac”, a spus Maria, elevă la o școală tot din Capitală. Există însă și elevi care se tem acum că rezultatele bune obținute de toată lumea vor face ca diferențele să nu se mai vadă în mod clar. „Dacă toți luăm note mari, atunci cum vom fi diferențiați la admitere? E corect față de cei care au muncit constant? Poate că un examen mai echilibrat ne-ar fi arătat mai clar nivelul”, spune Alex, un elev care își dorește să intre la un liceu de elită. Pe rețelele de socializare, elevii au comentat intens subiectele, iar cele mai frecvente mesaje exprimă surpriza față de ușurința exercițiilor. „Era imposibil să nu știi să scrii ceva. E bine că n-au vrut să ne prindă pe picior greșit, dar simt că o să conteze orice greșeală, oricât de mică”, a scris o elevă pe un grup de Facebook dedicat evaluării.
Calendarul Evaluării Naționale 2025
Evaluarea Națională este un moment definitoriu în parcursul educațional al elevilor, iar emoțiile sunt la cote ridicate. Părinții, profesorii, dar mai ales elevii așteaptă acum cu nerăbdare ziua de miercuri, 25 iulie, când se va susține proba de matematică, considerată de către mulți cea mai dificilă dintre toate. Următoarea probă, ceaa pentru elevii aparținând minorităților naționale, va fi vineri, 27 iunie, la limba maternă. Primele rezultate vor fi afișate pe 3 iulie, iar contestațiile pot fi depuse între 4-5 iulie. Rezultatele finale vor fi comunicate pe 10 iulie.