Cum arată gândacul care blochează Autostrada Sibiu-Pitești

13 ianuarie 2020 14:59   Național
Ultima actualizare:

Birocrația hârțoagelor și a acordurilor de mediu ne lasă fără Autostrada Sibiu-Pitești. Cei de la Comisia Europeană (CE) refuză finanțarea proiectului până când autoritățile din România nu vor lua măsuri pentru a proteja o specie de gândac care trăiește în zonă.

Este vorba despre ”Morimus funereus”, o specie aflată din 2006 pe lista roșie a celor amenințate de dispariție.

Gândacul care blochează autostrada, specie protejată

Numit și gândacul croitor al stejarului, are mărimea de 20-35 mm, culoare neagră, elitrele cenușii cu două pete mari negre, transversale, aspect catifelat.

Larvele se dezvoltă în lemnul de fag și stejar, adulții fiind întâlniți în lunile mai-iulie pe trunchiurile copacilor. ”Morimus funereus” mai poate fi întâlnit în Macedonia, Belgia, Croația, Slovenia, Cehia, Germania, Ungaria, Republica Moldova, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Slovacia, Ucraina și Bosnia și Herțegovina.

România, notificată din cauza gândacului 

Din cauza acestui gândac, oficialii europeni au suspendat finanţarea Autostrăzii Sibiu-Piteşti, cerând României explicaţii şi soluţii de protejare.

Notificarea a fost trimisă de Comisia Europeană pe 23 decembrie 2019, iar țara noastră este obligată să răspundă până pe 23 februarie 2020. În cazul în care explicaţiile nu sunt clare, CE notează că poate refuza finanţarea.

Costul autostrăzii Sibiu-Piteşti se ridică la 2,3 miliarde euro, iar fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, spune că a obținut de foarte mult timp Acordul de Mediu necesar.

Răzvan Cuc: ”S-au luat măsuri pentru protejarea acestui gândac”

”În scrisoare se precizează clar că nu vom primi nici un ban, până când nu se răspunde la clarificările  cerute de CE. Până la primirea răspunsurilor, finanțarea este suspendată. În această notificare se face vorbire de lucruri halucinante. Este vorba de o specie de gândac și unele chestiuni birocratice lipsite de consistentă. Repet, Sibiu-Pitești are Acord de Mediu obținut din 2018 care tratează inclusiv problema acestui gândac. Acesta a fost lecturat de consultantul UE Jaspers, imediat după obținere și nu au fost observații. În baza acestui document s-au lansat trei procedurii de achiziție publică și nu au existat  observații de la consultant sau de la Comisie. Acum, după 12-13 luni de la obținerea Acordului de Mediu și după schimbarea ministrului transporturilor Comisia Europeană trece peste avizul favorabil și notifică România că suspendă cererea de finanțare în baza unor observații pe Acordul de Mediu - cam ciudat aș spune”, a scris pe pagina sa de Facebook fostul demnitar.

Ce spun autoritățile despre blocarea Autostrăzii Sibiu-Pitești

Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a confirmat situația, dar a ținut să precizeze că finanțarea nu este suspendată, ci este o scrisoare prin care se cer informații și la care trebuie dat răspuns în două luni.

”Solicitarea CE nu afectează în nici un fel implementarea proiectului care este în desfășărare”, au transmis cei de la MFE. Și cei de la Ministerul Transporurilor au negat blocarea proiectului, care au declarant că europenii au cerut clarificări privind impactul autostrăzii Sibiu-Piteși asupra mediului, pe traseul acesteia.

Autostrada Sibiu-Pitești cerută de Dacia și Ford

Autostrada Sibiu- Pitești este cel mai important proiect rutier al României și va avea 123 km. Va trece prin Piteşti-Băiculeşti-Curtea de Argeş-Ţigveni-Văleni-Racoviţă-Tălmaciu-Sibiu, iar licitaţiile pentru capetele tronsonului ar fi trebuit să fie lansate încă din 2017.

Însă gândacul protejat, dar și alte specii de amfibieni, reptile și peste 100 de păsări care trăiesc în zonă au făcut ca lucrarea să întârzie. Șoseaua de viteză urma să fie gata în 2021.

Construirea acestei autostrăzi a fost cerută în stradă de mii de oameni, angajaţi ai uzinei Dacia şi ai firmelor prestatare, şi a fost criticată în trecut şi de fostul şef al Ford România, care s-a declarat nemulţumit de lipsa unei şosele de mare viteză pe această rută. 

Urșii și liliecii au blocat și Autostrada Lugoj-Deva

Șantierele de autostradă din zona Transilvaniei s-au tot confruntat cu diverse obstacole precum peşteri, urme de urs, şerpi, reptile, stupine sau plantaţii de paulownia. Iar Autostrada Lugoj- Deva este o altă poveste de groază cu urși și lilieci.

Lotul 2 nu este nici acum gata din cauza tunelurilor şi viaductelor pentru traversarea urșilor. Premierul Ludovic Orban spunea în urmă cu două luni că, pentru porțiunea de 9 km tranzitată de urși, trebuie schimbată soluția tehnică.

Astfel că totalul costurilor de construcție se vor ridica cu 120 de milioane de euro. Lotul se întinde pe 22 km și lucrările la el au început în 2013.

Tot pe autostrada Lugoj-Deva, dar pe lotul 4, şantierul a fost ţinut în loc de peşteri cu lilieci incluse în situl Natura 2000. Ca şi în primul caz, costurile au crescut pentru că secţiunea respectivă trebuit să fie relicitată, pentru protejarea siturilor. Lotul 4 a fost dat în circulație abia la finele anului trecut.

Citește și:

https://www.click.ro/news/national/asa-invata-ursii-sa-treaca-autostrada

https://www.click.ro/news/national/iata-cum-laba-unui-urs-costa-18-milioane-euro

https://www.click.ro/news/national/blocheaza-lucrarile-la-autostrada-pentru-liliecii-din-pestera

https://www.click.ro/news/national/liliecii-care-blocau-lucrarile-la-autostrada-mutati

Mai multe