Cum eviţi accidentările în caz de tamponare iminentă
Dacă sfaturile de ieri referitoare la controlul maşinii în derapaj v-au fost utile, azi vă pregătim pentru situaţia în care intraţi în coliziune cu un alt vehicul ori cu un obstacol aflat în repaus. Iată ce trebuie să faci înainte de o tamponare, pentru a evita să te răneşti.
De multe ori, şoferii se pot afla în situaţia de a nu putea evita o tamponare sau o coliziune. În acele secunde ori fracţiuni de secundă de dinaintea impactului e mai bine să te împaci cu gândul că nu mai poţi evita evenimentul. Dar ceea ce poţi face e să reduci considerabil rănile provocate de coliziune şi avariile asupra maşinii. Pilotul Titi Aur are câteva sfaturi care s-ar putea să facă diferenţa între viaţă şi moarte.
Frânează brusc, nu în trepte. La maşinile care au sistem ABS frânarea trebuie să fie directă, bruscă, nu în trepte. În caz contrar, pedala de frână se va ridica constant, reducând performanţele frânării.
Nu trage de volan. La viteze mari (peste 50 km/h) maşina poate intra în balans şi să se răstoarne. Dacă în dreapta ori în stânga ta mai sunt maşini, le poţi lovi.
Împinge capul în tetieră pentru a împiedica fracturile coloanei în zona cervicală. Cei mai mulţi şoferi care sunt pe punctul de a intra cu maşina într-un obstacol îşi rup gâtul din cauza şocului produs de ciocnire.
Reporterii Click! au testat simulatorul de tamponare din cadrul poligonului deţinut de pilotul Titi Aur la Baloteşti. Aici sunt testate reacţiile şoferilor şi şocul resimţit în cazul unei tamponări cu un zid. La 15 km/h, şocul e redus, însă îţi poate provoca fracturi la nivelul oaselor gâtului. La 22 km/h, tamponarea devine mai periculoasă. Pe lângă deplasarea spre faţă a capului, începi să simţi dureri la nivelul pieptului, cauzate de centură.
Peste 22 km/h, constructorii de maşini testează maşinile la impact folosindu-se de manechini din cauciuc, iar la peste 60 km/h testele sunt abandonate, căci se consideră că la viteze mari ocupanţii autoturismelor nu mai au nici o şansă de supravieţuire din cauza strivirii organelor interne.
Reporterul Click! a testat simulatorul de tamponare din poligonul de la Baloteşti. La 15 km la oră, impactul maşinii cu un obstacol fix (zid) îţi poate provoca fracturi la nivelul oaselor gâtului. De aceea e bine ca, atunci când frânezi, să te împingi în scaun pentru a reduce şocul resimţit la nivelul capului.
Cifre alarmante. Studiile realizate anual de Comisia Europeană, privitoare la evoluţia accidentelor mortale în UE, sunt alarmante în ceea ce priveşte România. Deşi la nivel european s-a constatat o reducere considerabilă a accidentelor grave, în România progresele sunt firave. Datele UE arată că în 2011, peste 2.300 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere.
În 2012, doar în perioada ianuarie - septembrie, au avut loc 6.815 accidente soldate cu 1.440 de morţi. 2008, cel mai „negru" an. În ciuda statisticilor înfiorătoare din 2011 şi 2012, anul 2008 a fost cel mai „negru" la capitolul accidente rutiere mortale. Cifrele UE arată că în 2008, în România s-au înregistrat 3.061 de decese cauzate de accidente rutiere.
Şoferi, înapoi la şcoală! „În toată lumea civilizată cursul de conducere defensivă este obligatoriu. Legea le constrânge pe societăţile care au şoferi ce conduc mult să facă astfel de cursuri. Statul respectiv suportă jumătate din costurile de pregătire a şoferilor, în vreme ce firma plăteşte cealaltă jumătate", ne-a spus Titi Aur.
Pilotul Titi Aur lucrează intens la un proiect colosal care, dacă se va materializa, i-ar putea transforma pe şoferi în aşi la volan. Este vorba de un autodrom, care ocupă o suprafaţă de 12 hectare, situat în comuna dâmboviţeană Crevedia. „Circuitul" pe care pilotul îl visează de mai mulţi ani va deveni cel mai mare spaţiu de pregătire a şoferilor din România care conduc mult.
Autodromul de la Crevedia va deveni cel mai complet poligon de instruire pentru şoferii din România
Costurile totale pentru realizarea lui se ridică la 7 milioane de euro, bani pe care Aur încearcă să-i atragă din împrumuturi bancare şi parteneriate. „Suntem la faza obţinerii ultimelor două avize, sper ca lucrările să înceapă în luna martie", ne-a mărturisit pilotul. Concret, toată activitatea din poligonul de la Baloteşti va fi mutată aici.
Cursanţii lui Titi Aur vor putea face cursuri de o zi de conducere defensivă, în care vor învăţa cum să reacţioneze în situaţii-limită, dar şi să deprindă tehnici noi de conducere defensivă şi cum să scape de ticurile periculoase de la volan. Cursul ţine o zi şi costă 120 de euro. El se adresează, în special, şoferilor de meserie şi celor care călătoresc mult cu maşina în interes de serviciu.