Cum să-ți ajuți copiii la lecții în perioada în care școlile rămân închise
Indiferent de materie, lecțiile nu se numără printre activitățile preferate ale copiilor. Nici ale părinților. Mai ales acum, când există cu siguranță și mai multe provocări la capitolul teme de făcut acasă.
Pentru părinții care vor să afle cum poate deveni distractivă această sarcină și în ce fel poate învăța copilul într-un mod antrenant, iată cinci cărți, numai bune de citit:
„Homeschooling. Tot ce voiai să știi despre școlarizarea la domiciliu” - John Holt, Pat Farenga
Două milioane de copii nord-americani sunt, în prezent, școliți acasă de către propriii părinți. Această ediție extinsă și actualizată a cărții ”Homeschooling. Tot ce voiai să știi despre școlarizarea la domiciliu” care stă la baza mișcării homeschooling include cele mai utile sfaturi pentru părinții care vor să devină educatorii propriilor copii.
Informațiile oferite merg cu mult dincolo de aspectele curricular-educaționale, lămurindu-se o serie de chestiuni de ordin financiar, logistic sau chiar juridic. În loc să le propună părinților să își transforme casele în niște școli în miniatură, Holt și Farenga demonstrează cu ilustrări concrete în ce fel adulții își pot ajuta copiii să se dezvolte în niște învățăcei sociabili și activi. Capitolele despre „joaca serioasă", orientarea vocațională sau dificultățile de învățare vor atrage atenția inclusiv părinților care nu sunt adepții „școlii acasă", dar vor să-și sprijine temeinic copiii în procesul educațional.
„Învăţăm tot timpul” - John Holt
E necesar oare ca învățarea să se producă într-un cadru fix, după anumite reguli, sau învățăm oricând, la fel de natural precum respirăm, din ceea ce trăim și din ceea ce vedem zi de zi în jurul nostru? E nevoie să împingem copiii de la spate și să intervenim cu stimulente sau pedepse pentru ca ei să învețe? Nicidecum. „Învățarea chiar e distractivă", ne spune John Holt, cu atât mai mult cu cât e încurajată de curiozitatea inerentă copiilor și de dorința lor de a face lucrurile „ca oamenii mari".
În cartea ”Învăţăm tot timpul”, autorul aduce numeroase exemple și oferă metode ingenioase pentru a ajuta copiii să nu se blocheze în mecanismele ruginite ale educației formale. El vorbește despre deprinderea scris-cititului, a aritmeticii, a muzicii, a științelor – întorcându-se în permanență la aplicațiile practice ale acestora și la bucuria pe care o generează atunci când se transformă în abilități.
„Să-i învăţăm pe copii să gândească” - Darlene Sweetland, Ron Stolberg
Poate că vă sună cunoscut replici precum acestea: „Tată, toţi colegii mei au iPad, trebuie să-mi iei şi mie unul!", „Mamă, profu’ de istorie mi-a dat un 8 şi nu-mi mai iese media pentru liceu, vorbeşte tu cu el!" Majoritatea părinţilor cedează în faţa lor – cad într-una din cele cinci capcane prezentate de autorii acestei cărţi şi cumpără, rezolvă conflicte, fac teme, îşi asumă probleme care nu le aparţin. Însă, dacă gratificarea imediată pare să aducă beneficii aici şi acum, pe termen lung ea generează nerăbdare, neajutorare, şi, în cele din urmă, inadaptare.
Obişnuinţa de a gândi, de a ieşi singur din situaţii dificile, încrederea în sine, iniţiativa, flexibilitatea, toate acestea se capătă, însă, prin exerciţiu, prin încercare şi eroare. Cu exemple şi sfaturi practice, cu un mod de adresare direct şi prietenos, cartea ”Să-i învăţăm pe copii” să gândească vă învaţă cum să recunoaşteţi şi să evitaţi capcanele pentru părinţi şi cum să vă susţineţi copiii fără a interveni direct.
„Ghid pentru înțelegerea minții copilului. Metoda Parentajului Reflexiv” - Alistair Cooper, Sheila Redfern
Dincolo de „gestionarea" comportamentelor, un aspect principal al sarcinii de a fi părinte constă în a fi conectat, într-un mod constat și autentic, la ceea ce gândește și simte copilul. Plecând de la metoda Parentajului Reflexiv (cu instrumentele adiacente: Harta Parentală, Aplicația Parentală, „termometrul afectiv" etc.) și de la cercetări actuale despre „mentalizare" și atașament, autorii demonstrează în cartea ”Ghid pentru înțelegerea minții copilului. Metoda Parentajului Reflexiv” în ce fel atenția, empatia, oglindirea și punerea în locul copilului vor îmbunătăți considerabil și pe termen lung relația părinte-copil.
Astfel, o mai bună conectare la trăirile copilului îl va face pe acesta să se simtă înțeles și validat, dar și să-și regleze mai ușor propriile emoții și să fie mai empatic în relațiile sociale de la vârsta adultă. Cartea este o resursă esențială atât pentru părinți, dar și pentru psihoterapeuții care lucrează cu copiii, adolescenții și familiile lor. Alistair Cooper este psiholog clinician la Centrul pentru Copii și Adolescenți "Michael Rutter" din Londra și a implementat o serie de programe de parentaj pentru asistenții maternali, iar Sheila Redfern este psiholog clinician la Centrul „Anna Freud" din Londra și este specializată în abuzul și traumele copiilor și adolescenților.
”Cum să-ți ajuți copilul la teme cu calm și fără stres” - Noel Janis-Norton
Fiecare părinte își dorește ca, încă din primii ani de școală, copilul lui să asimileze cât mai temeinic noțiunile și deprinderile care îi vor asigura un bun start în viață. Însă când vine vorba despre „temele pentru acasă", tentațiile desenelor animate și jocurilor video, cantitatea uneori prea mare de exerciții și programul haotic al copilului transformă temele în corvoadă, nervi și plânsete.
Bazându-se pe zeci de ani de predare și consiliere psihoeducațională, autoarea oferă părinților cele mai adecvate soluții pentru a-i ajuta pe copii să devină mai ordonați, mai implicați și mai autonomi în rezolvarea temelor școlare. Pornind de la o serie de tehnici psihologice („lauda descriptivă", „ascultarea reflexivă", „recompense și măsuri"), autoarea demonstrează, cu nenumărate exemple, cum stabilirea unui program constant și previzibil pentru teme (inclusiv în perioadele de vacanță) poate îmbunătăți nu doar deprinderile de citit, scriere și memorare, dar și motivația și încrederea în sine a copilului.
Cartea ”Cum să-ți ajuți copilul la teme cu calm și fără stres” se adresează părinților cu copii între 4 și 14 ani, precum și învățătorilor și profesorilor de gimnaziu. Noël Janis-Norton, învățătoare și psihopedagog cu peste 40 de ani experiență didactică în SUA și Anglia, este creatoarea metodei „Parentajul mai calm, mai uşor și mai fericit".
Prin campania #CarteaCareTeAjută, cititorii pot beneficia până pe 16 aprilie de campania 2+1 CADOU, desfășurată pe site-urile edituratrei.ro, pandoram.ro și lifestylepublishing.ro, pentru toate titlurile Grupului Editorial TREI.