Cum să-ţi plăteşti facturile ca să nu mai stai la coadă

11 noiembrie 2013 15:38   Național
Ultima actualizare:

Plata la bancomate (ATM-uri)

Avantaje - prin bancomat se pot achita aproape toate tipurile de facturi. Condiţia e ca tu să fii titularul unui card de debit în lei sau valută emis de băncile cu care furnizorul a încheiat un contract. Nu trebuie decât să găseşti un ATM şi să cunoşti numărul de cont şi numărul facturii. Chitanţa e apoi eliberată de bancomat. E o modalitate de plată simplă şi rapidă, iar tu eviţi statul la cozi în faţa ghişeelor.Dezavantaje - uneori, e posibil ca bancomatul la care faci plăţile să nu funcţioneze temporar. Există situaţii în care poţi rămâne chiar cu restanţe dacă nu găseşti un alt bancomat disponibil.

Plata prin Direct Debit

Avantaje - Acest serviciu presupune încheierea unui acord între bănci şi clienţii acestora. Prin această convenţie, banca se angajează să-i plătească lunar clientului facturile la utilităţi, prin extragerea sumelor de bani din contul acestuia şi virarea lor în contul furnizorului. Pentru acest lucru, banca va primi din partea furnizorului, odată cu clientul, factura.Avantajul este că tu vei aştepta, lună de lună, facturile. Banca se va ocupa de toate tranzacţiile în locul tău.Dezavantaje - este posibil ca uneori să nu dispui de suficienţi bani în cont, iar atunci plata nu se poate efectua. De asemenea, în situaţii în care ai nevoie de bani, este posibil să te decizi să întârzii plata unei facturi. În acest caz, îţi va fi imposibil deoarece nu tu faci tranzacţiile, ci banca.

Plata Pay Point

Avantaje - Compania PayPoint oferă servicii de plată cu numerar sau cu cardul. Nu trebuie decât să te duci într-un magazin unde se efectuează astfel de tranzaţii şi să dai vânzătorului facturile. Vânzătorul va scana codul de bare şi va încasa banii. Apoi, îţi va da o chitanţă. În România există peste 2.000 de terminale pentru colectarea plăţilor.Dezavantaje - cel mai mare dezavantaj al plăţii prin PayPoint e faptul că, uneori, scannerul care "citeşte" codul de bare de pe factură se poate defecta. Astfel, vânzătorul de la benzinărie sau supermarket nu va putea să-ţi încaseze banii.

Plata on-line

Se face de pe site-ul instituţiei furnizoare de utilităţi. Sistemul de gestiune electronică nu stochează nici o informaţie despre datele cardului cu care se efectuează tranzacţia, datele proprietarului cardului, sumele disponibile în debit, codurile de activare sau codurile înscrise pe card. Astfel, plata online e o modalitate de achitare a facturillor rapidă şi foarte sigură. Dovada de plată îţi va fi furnizată pe o adresă de e-mail.

Plata prin E-banking

Se face de pe site-ul băncii la care eşti client cu condiţia ca acestă bancă să fie furnizoare de e-banking. Contribuabilul trebuie să deţină sau să încheie un contract cu una dintre băncile furnizoare de e-banking un abonament pentru serviciile electronice de plată prin Internet.

Primeşti factura Romtelecom prin poştă? Plăteşti 2 lei în plus!

Simpla primire a facturii prin poştă începe să devină un serviciu pentru care consumatorul trebuie să plătească. Romtelecom este prima companie de utilităţi care tarifează acest serviciu, potrivit specialiştilor conso.ro.

Compania de telefonie încasează 0,57 euro (inclusiv TVA) pentru trimiterea facturii prin poştă.

Reprezentanţii societăţiii au declarat pentru conso.ro că acest tarif se aplică doar pentru persoanele care au abonament de internet. Acestea pot evita costul în plus dacă optează pentru primirea facturii în format electronic. În acest scop, clientul trebuie să-şi deschidă un cont online pe site-ul Romtelecom şi să activeze opţiunea prin care renunţă la factura pe hârtie.

Majoritatea companiilor de utilităţi au implementat în ultimii ani formatul electronic al facturilor pentru a-şi reduce costurile operaţionale. Romtelecom este prima companie care introduce şi un tarif special pentru factura pe hârtie, pentru a descuraja acest comportament. Această practică ar putea să se extindă şi la alte companii de utilităţi.

Exemplul Romtelecom ar putea fi urmat şi de alte companii de telefonie, cablu Tv şi internet, precum şi de furnizorii de energie electrică şi gaze.

Conso.ro a solicitat un punct de vedere din partea Consiliului Concurenţei cu privire la modul în care se stabilesc tarifele pentru factura prin poştă. De exemplu, Romtelecom utilizează serviciile Poştei Române pentru trimiterea plicurilor, iar tariful este de 1 leu/plic. Cu toate acestea, Romtelecom facturează acest serviciu la un cost net (fără TVA) de aproximativ 2 lei.

Consiliul Concurenţei consideră că piaţa serviciilor de telefonie fixă este una concurenţială, deci tarifele pot fi stabilite în mod liber de către companiile de telefonie.

Mai multe