Cum schimbi furnizorul de energie electrică și ce se întâmplă dacă n-o faci cât mai repede

30 decembrie 2020 11:46   Național
Ultima actualizare:

Piața energiei electrice se liberalizează de la 1 ianuarie 2021, iar prețurile vor fi unele concurențiale. Astfel, consumatorii casnici pot „migra” către alți furnizori care vin cu oferte mult mai avantajoase. Iată cum se încheie noul contract de furnizare a energiei electrice pe piața liberă și ce pași ai de făcut ca să nu plătești facturi astronomice la anul!

De la 1 ianuarie 2021 piața energiei electrice se liberalizează și vor exista două prețuri: unul universal, pentru cei care nu își reînnoiesc contractele și unul concurențial, pentru cei care analizează ofertele de pe piață și aleg un preț mai bun. Pentru cei care nu își schimbă contractele, prețul energiei electrice va crește, de la 13%, în zona Moldovei până la 26%, pentru Banat.

Cum închei noul contract de furnizare a energiei electrice pe piața liberă

Piața de furnizare a energiei electrice se liberalizează, iar prețurile nu vor mai fi reglementate de ANRE. Astfel, concurența își va spune cuvântul, iar ofertele cu care vin deja noii furnizori sunt care mai de care mai tentante. Grăbește-te să închei un nou contract, ca să nu plătești mai mult! Dacă nu faci nimic, vei beneficia în continuare de serviciul universal oferit de furnizorul tău inițial, dar factura ta va fi mai mare și cu până la 26%. Iată cum poți schimba furnizorul actual de energie pentru o factură mai mică pe viitor!

Intră pe comparatorul de prețuri de pe siteul ANRE

Primul pas: intră pe comparatorul de prețuri de pe site-ul www.anre.ro, selectează ce ți se potrivește și apoi analizează fiecare ofertă. Important de precizat: nu toți furnizorii au oferte cu preț fix. Adică, dacă ai selectat varianta "preț fix" și nu găsești furnizorul la care te gândeai, este posibil să-l găsești la opțiunea "preț variabil".

  • Completezi cererea de contract pe care ți-o pune la dispoziție;
  • Trimiți cererea la adresa de e-mail a furnizorului, atașând și copii după documentele cerute: actul de identitate al solicitantului, actul de proprietate sau alt document care să ateste dreptul de folosință asupra spațiului care face obiectul locului de consum respectiv;
  • După ce ai ales noul furnizor, completezi o cerere de încheiere a noului contract,  dar și o notificare privind schimbarea furnizorului. Notificarea este transmisă către noul furnizor, care are obligația să o trimită mai departe celui la care tu renunți. Atât cererea de încheiere a unui nou contract, cât și notificarea sunt puse la dispoziție de fiecare furnizor, când selectezi să vezi ofertele prezentate pe comparatorul de prețuri.
  • Trimiți cererea și notificarea pe adresa de e-mail a noului furnizor, împreună cu copiile după documentele cerute, în primul rând: copie după actul de identitate, copie după actul de proprietate și copie după ultima factură de energie electrică.
  • Noul contract intră în vigoare imediat după ce încetează contractul cu vechiul furnizor.
  • Noul furnizor este obligat să notifice vechiul furnizor pentru încetarea vechiului contract, cu 21 de zile înainte.
  • Responsabilitatea stabilirii index-ului contorului corespunzător datei schimbării furnizorului revine operatorului de distribuţie la care este racordat locul de consum. Acesta convine şi consemnează, împreună cu furnizorul actual, respectiv cu noul furnizor, indexul contorului din ziua în care furnizorul nou începe să vă furnizeze energia electrică. Recomandat este să citești şi să notezi și tu index-ul contorului de energie electrică în ziua respectivă.

Ce se întâmplă dacă nu semnezi un nou contract până la 31 decembrie 2020?

În situaţia în care nu închei până la data liberalizării, respectiv până la data de 31 decembrie 2020, un nou contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial cu orice furnizor sau în regim de serviciu universal cu un furnizor de ultimă instanță, furnizarea energiei electrice va fi asigurată de către furnizorul de ultimă instanță actual în mod automat şi după data de 1 ianuarie 2021, până la data încheierii unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial sau în regim de serviciu universal. 

Furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia de a transmite în cursul lunilor decembrie 2020 şi ianuarie 2021, clienţilor casnici din portofoliu, atât oferta de serviciu universal, cât şi cel puţin o ofertă concurenţială. Clienţii pot alege până la data de 31 ianuarie 2021, dintre ofertele transmise, oferta cea mai convenabilă.

Cât te costă schimbarea furnizorului?

Trecerea unui client casnic de la un furnizor de ultimă instanță la un alt furnizor nu implică costuri suplimentare. Procesul de schimbare a furnizorului este simplu şi gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de declanşarea sau parcurgerea acestuia.

La schimbarea furnizorului există vreun risc de deconectare? Nu!

În ceea ce priveşte contractarea şi condiţiile de furnizare a energiei electrice, clientul casnic are relaţii cu furnizorul, iar la rândul său furnizorul are relaţii conexe cu operatorul de distribuţie referitoare la derularea contractului de furnizare a energiei electrice. În aceste condiţii, opţiunea clientului casnic este de a schimba doar furnizorul, instalaţia de alimentare cu energie electrică la care este racordat locul de consum rămâne aceeaşi şi implicit operatorul acesteia rămâne neschimbat, indiferent de furnizorul de energie electrică pe care îl alege şi cu care încheie un contract aferent furnizării energiei electrice în regim concurenţial sau de serviciu universal. În consecință la schimbarea furnizorului nu există niciun risc de deconectare.

Ordin ANRE pentru consumatori, aprobat abia în ajunul Crăciunului

Pe 23 decembrie 2020, cu doar două zile înainte de Crăciun, ANRE a aprobat un ordin privind creșterea gradului de informare a consumatorilor cu privire la "ofertele aplicabile pentru a oferi acestora posibilitatea de a beneficia de o perioadă mai lungă de timp în vederea alegerii unei oferte de furnizare a energiei electrice potrivită nevoilor lor". Practic, abia acum ANRE obligă furnizorii de ultimă instanță să trimită oferte clienților.

Principalele prevederi din Ordin:

  • posibilitatea clienților casnici de a alege oferta de furnizare aplicabilă de la data de 1 ianuarie 2021, inclusiv în cursul lunii ianuarie 2021;
  • obligația furnizorilor de ultimă instanță de a transmite clienților casnici odată cu oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, atât în cursul lunii decembrie 2020, cât și în luna ianuarie 2021;
  • obligația FUI de a asigura clienților casnici cu care încheie contract concurențial, printr-o factură emisă după încetarea contractului reglementat cu furnizorul de ultimă instanţă, o regularizare comercială, astfel încât valoarea consumului de energie electrică realizat de acești clienți în perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie 2021 și data încetării contractului încheiat cu furnizorul de ultimă instanță, rezultată după aplicarea regularizării să fie aceeași cu valoarea care ar fi rezultat în condițiile aplicării, în aceeaşi perioadă, a ofertei concurențiale pe baza căreia a fost încheiat contractul concurenţial;
  • obligația furnizorilor de a actualiza toate ofertele din comparator la data publicării Ordinului în Monitorul Oficial.
  • Toţi clienţii casnici au dreptul să îşi schimbe oricând furnizorul de energie electrică, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de 21 de zile de la data solicitării.
Mai multe