Cum vrea Firea să îmbunătățească transportul public din București și Ilfov

14 februarie 2018 15:13   Național
Ultima actualizare:

Bucureștiul n-a fost „înghițit” la propriu de județul Ilfov, nici viceversa, însă când vine vorba de îmbunătățirea calității vieții locuitorilor, cele două unități administrative au planuri comune. Pe segmentul de transport public de persoane, Capitala și județul Ilfov acționează ca un singur organism, grație înființării Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, în iulie 2017. Iată cum vrea primarul general Gabriela Firea să îmbunătățească transportul public!

Eficientizarea transportului public a fost piatra de încercare a tuturor primarilor generali de până acum. Nici unul nu a reușit să reformeze acest serviciu, pentru reducerea costurilor de exploatare și pentru a-l face atractiv pentru utilizatori. În iulie 2017, Primăria generală a semnat un acord cu cele 40 de primării din județul Ilfov în vederea realizării unui plan integrat de transport în comun. Acest lucru înseamnă că o singură entitate – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov – va gestiona întregul serviciu de transport în cele două regiuni, la aceleași tarife stabilite de comun acord.

Pentru dezvoltarea serviciului de transport public, Municipalitatea a depus proiecte de finanțare europeană sau națională în valoare de 200 de milioane de euro. Cu acești bani, edilii vor să cumpere 400 de autobuze noi (Euro 6), 100 de troleibuze, 100 de tramvaie și 42 de autobuze electrice.

Totodată, Municipalitatea și-a propus modernizarea, reabilitarea și extinderea rețelei de transport electric (tramvaie). Conform studiilor, prin implementarea acestor măsuri, numărul de călători care utilizează transportul public va crește cu 30%. Aceste cifre se găsesc în Planul Integrat de Calitate a Aerului, document discutat în cadrul unei consultări publice care a avut loc la sediul Municipalității la începutul acestei săptămâni.

Alte măsuri pentru transportul public

Modernizarea și extinderea (acolo unde este posibil) arterelor de circulație este o altă măsură care va duce la îmbunătățirea condițiilor de transport public. Primăria are încă o promisiune neonorată pentru corporatiștii de pe platforma Pipera, și anume supralărgirea Șoselei Fabrica de Glucoză.

Crearea de benzi unice dedicate transportului public și vehiculelelor de intervenție. În planuri, acest proiect vizează crearea a 8,4 km de bandă unică în Capitală. Municipalitatea a demarat acest proiect în mai 2017, însă a fost nevoită să-l oprească din cauza problemelor de trafic pe care le-au generat lucrările de amenajare.

Introducerea tuturor intersecțiilor din București în sistemul de management al traficului. În acest moment, doar 213 din cele 435 de intersecții sunt monitorizate video și beneficiază de control de la distanță al semaforizării. Se preconizează că până în vara anului 2019 toate intersecțiile din oraș or fi integrate în sistem.

Introducerea unui sistem de transport public (linia verde) care sa lege zonele de interes administrativ-instituționale din centrul Capitalei (primării de sector, PMB, ministere, Palatul Parlamentului, stații de metrou, parcări subterane și administrații financiare).

Realizarea de facilități park & ride la stațiile-cheie de transport public și stații de transport intermodale tren-autobuz-metrou. În prima etapă, Metrorex va construi o stație intermodală la noua stație de metrou Străulești de pe Magistrala 4. Ulterior, Primăria Capitalei va construi alte trei stații intermodale: una în zona Pantelimon-Vergului (la noul terminal intermodal de la capătul tramvaielor 14 și 55), în zona Prelungirea Ghencea-Domnești (la viitorul terminal intermodal de pe DNCB Domnești), pe Șos. Berceni (la stația de metrou Dimitrie Leonida).

Realizarea de piste pentru biciclete, stații de închiriere pentru bicicliști și parcări pe traseele nou create. În luna martie a acestui an e anunțată demararea proiectului comun Municipalitate-Ministerul Mediului, în valoare de 10 milioane de euro, pentru realizarea a 100 km de piste pentru biciclete în Capitală. Aceste trasee vor avea continuitate, astfel încât bicicleta să devină un mijloc de transport, nu doar de recreere.

Restricții de trafic în zona centrală. Un proiect care vizează restricționarea accesului auto în interiorul zonei centrale a Capitalei (perimetru delimitat clar) prin identificarea și implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare a vignetelor.

Introducerea regimului obligatoriu de plată a parcărilor de utilitate publică generală. Asta înseamnă că nu vor mai exista zone în București în care parcarea să fie gratuită. Complementar, vor fi instituite sancțiuni pentru staționarea neregulamentară, dar va fi stabilit și un necesar optim de locuri de parcare permise într-un perimetru delimitat în interiorul zonei centrale (35.000 locuri de parcare).

Utilizarea sistemului de semaforizare inteligentă, în vederea restricționării și redistribuirii accesului în/din perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale.

Cum au reușit alții. Două exemple din provincie

Cluj-Napoca

Orașul din Transilvania se confruntă și el cu probleme de trafic și cu poluarea aerului, motiv pentru care a luat în acest an măsuri pentru eficientizarea transportului public cu energie nepoluantă. Autoritățile locale din Cluj-Napoca și-a propus să absoarbă fonduri europene nerambursabile pentru achiziția de autobuze electrice noi, tramvaie noi și troleibuze cu burduf. În primă etapă, Clujul a beneficiat de o finanțare nerambursabilă de la Guvernul Elveției care i-a permis semnarea unui acord-cadru cu producătorul polonez de vehicule de transport Solaris. În luna aprilie a acestui an, Solaris va livra 11 autobuze electrice, urmând ca alte 19 vehicule de acest gen să fie cumpărate cu bani disponibili prin Programul Operațional Regional 2014-2020.

Complementar, edili pregătesc alte licitații pentru achiziționarea a 55 de troleibuze și 22 de tramvaie noi. Clujul a mai cumpărat și în 2016 un număr de 20 de troleibuze, notează adevarul.ro.

Râmnicu Vâlcea

Municipiul Râmnicu Vâlcea este primul oraș din România care deține autobuze propulsate cu gaz natural comprimat. Edilii locali au aprobat un plan care prevede investiții de 10 milioane de euro în înnoirea flotei de mijloace de transport în comun. În prezent, pe străzile orașului circulă trei astfel de vehicule, însă primăria intenționează să renunțe de tot la autobuzele pe motorină și să le înlocuiască cu unele cu gaz natural comprimat. Un autobuz de acest gen costă 100.000 de euro și are o autonomie de 200 până la 300 de kilometri până la următoarea alimentare, scrie adevarul.ro.

Mai multe