Dacă pleci la munte, pune-ți cauciucuri de iarnă!
În jumătate de țară, de mâine, vine iarna! În timp ce în București și 11 județe, va ploua mult, va bate vântul tare, iar maximele nu vor depăși 11 grade Celsius, la munte, va ninge și va viscoli. Așa că, dacă aveți în plan să plecați în acest weekend spre zonele muntoase, aveți grijă să vă echipați mașina cu anvelope de iarnă. Uite ce sfaturi ne dau specialiștii în vederea prelungirii duratei de viață a cauciucurilor!
Am primit o veste cât se poate de proastă de la meteorologi. Sâmbătă, începând cu ora 9.00, până duminică, la ora 15.00, se va instala iarna în jumătatea de sud a țării.
Astfel, în Capitală şi în judeţele Giurgiu, Călăraşi, Ialomiţa, Brăila, Buzău, Prahova, Ilfov, Constanţa, Tulcea, Galaţi şi Vrancea ploile vor fi abundente, vântul va bate cu 60 km/oră, iar, în Dobrogea, chiar de peste 80 - 90 km/oră.
De asemenea, în Carpaţii Meridionali şi de Curbură, în special la peste 1600 de metri altitudine, vor fi ninsori consistente şi se va depune strat de zăpadă, iar pe creste va fi viscol.
Maximele se vor încadra, în zonele avertizate, între 5 și 11 grade Celsius, sâmbătă, și între 7 și 15 grade, duminică.
În alte 13 judeţe din Oltenia, vestul Munteniei, apoi şi din sudul Transilvaniei şi în centrul Moldovei, va ploua, iar vântul va sufla cu 50-60 km/oră. În zonele montane, va fi lapoviţă şi ninsoare.
Prin urmare, dacă plănuiți să plecați la drum, ar fi bine să aveți mașina pregătită pentru vreme rea.
Anvelopele de vară ar trebui să fie înlocuite cu cele de iarnă. Acestea au o importanță aparte atunci când condițiile meteo sunt nefavorabile și când pe partea carosabilă se regăsește gheață, zăpadă sau polei.
„Deși nu se poate vorbi despre o durată de viață standard a anvelopelor și, chiar dacă experții recomandă înlocuirea lor după o perioadă de cinci ani, cert este faptul că această durată de viață poate fi prelungită cu încă vreo câțiva ani dacă șoferii respectă câteva reguli simple cu privire la stilul de condus care trebuie adaptat la condițiile meteo, dar și la modul de depozitare a anvelopelor odată cu trecerea sezonului rece”, explică Liviu Avram, administrator al magazinului online cu anvelope www.anvelostar.ro. Iată ce sfaturi ne dă specialistul!
1. Presiunea din interiorul anvelopelor
Presiunea din interiorul anvelopelor este un aspect adesea neglijat de către șoferi, cu toate că acest lucru aparent banal are o influență majoră asupra duratei de viață a anvelopelor, dar și asupra siguranței șoferilor și a participanților la trafic. Presiunea din interiorul anvelopelor trebuie, în mod obligatoriu, să corespundă cu valorile prescrise în cartea tehnică a mașinii, dar și cu limitele marcate pe anvelope. Presiunea din interiorul anvelopei trebuie verificată periodic, și numai când anvelopele sunt reci, având în vedere că un pneu cald are o presiune mai mare. O presiune prea mică în anvelope înseamnă o uzură prematură a anvelopelor, dar și un consum de carburant mai mare.
2. Echilibrarea periodică a roților
Echilibrarea periodică a roților poate, de asemenea, să prelungească durata de viață a anvelopelor de iarnă și nu numai, în condițiile în care o roată neechilibrată duce la o uzură neuniformă, deci o anvelopă se va uza mult mai rapid în anumite unghiuri. Mai mult, dacă roata nu este echilibrată corespunzător, aceasta va fi supusă în mod automat la solicitări suplimentare care pot evident scurta durata de viață a anvelopelor.
3. Verificarea gradului de uzură a anvelopelor
Verificarea nivelului de uzură este un aspect extrem de important, mai ales dacă ne raportăm la capitolul siguranță. Uzura este un proces care apare inevitabil pe orice tip de anvelopă, indiferent de calitatea sau brandul acesteia. O anvelopă slab calitativă însă va prezenta semne de îmbătrânire mult mai rapid decât o anvelopă de calitate și va trebui înlocuită. Uzura prematură a anvelopelor este cauzată, de cele mai multe ori, de stilul de condus neadaptat la condițiile de mediu, motiv pentru care verificarea gradului de uzură poate reprezenta un aspect care ar trebui să îi determine pe șoferi să adopte un stil de condus adaptat și nu unul sportiv. În condițiile date, verificarea benzii de rulare reprezintă un aspect deosebit de important și care trebuie luat în calcul de către orice conducător auto. Frânarea bruscă, accelerarea rapidă, precum și virajele luate cu viteze mari reprezintă toate situații care duc la o uzură a prematură a anvelopelor.
4. Evitarea supraîncărcării mașinii
De foarte multe ori, subliniază specialistul, mașina devine mai mult decât un simplu mijloc de transport, astfel că mulți șoferi își supraîncarcă mașinile cu diverse obiecte, fără a lua în calcul faptul că acest obicei duce la o uzură prematură a cauciucurilor. O simplă depășire a greutății cu 20% peste limita maximă admisă duce la o scurtare a vieții anvelopelor cu aproximativ 40%. Așadar, este de dorit să se evite pe cât posibil supraîncărcarea mașinii în mod frecvent, atunci când vreți să vă bucurați de setul de anvelope pentru o perioadă mai lungă de timp.
5. Alegerea unui set de anvelope de calitate
Calitatea în ceea ce privește anvelopele este un aspect demn de luat în calcul în condițiile în care anvelopele slab calitative se uzează foarte repede și oferă performanțe reduse. Alegerea unui set de anvelope de calitate, încă de la început, este o decizie înțeleaptă având în vedere faptul că marii producători au reușit de-a lungul timpului să proiecteze anvelope de iarnă foarte rezistente și care pot face față cu brio uzurii. Alegerea unui set de anvelope de calitate poate ajuta șoferii să economisească pe termen lung în condițiile în care aceste anvelope au o durată de viață mult mai îndelungată decât cele mai slab calitative.
6. Înlocuirea suspensiilor învechite
Starea generală a suspensiilor este un capitol destul de neglijat de către șoferi, chiar dacă acestea pot determina o uzură prematură a anvelopelor. Suspensiile joacă un rol important și în ceea ce privește siguranța rutieră, motiv pentru care, periodic, orice șofer ar trebui să acorde atenție acestor detalii. De cele mai multe ori, atunci când suspensiile sunt învechite, mașina vibrează în momentul deplasării, situație care trebuie evaluată cât mai curând posibil de către un service autorizat pentru a nu fi periclitată siguranța șoferului și a pasagerilor în momentul deplasării.
7. Modalitatea de depozitare a anvelopelor
Depozitarea anvelopelor odată cu trecerea sezoanelor reprezintă, de asemenea, un mod practic prin care șoferii pot contribui la prelungirea duratei de viață a anvelopelor. O greșeală destul de comună este aceea de a depozita anvelopele în aer liber pentru perioade mai îndelungate de timp. Această practică nu este una tocmai benefică pentru anvelope în situația în care, dacă nu sunt utilizate pentru o perioadă mai îndelungată de timp, pe suprafața anvelopelor depozitate în astfel de condiții vor apărea numeroase crăpături, denumite și crăpături meteo sau crăpături de ozon. Mai mult, suprafața acestor anvelope devine foarte uscată, condiție ideală pentru apariția crăpăturilor. Din acest motiv, anvelopele trebuie întotdeauna să fie depozitate într-un mediu răcoros, curat și uscat, de preferință undeva în interior.
8. Rotirea periodică a anvelopelor
O practică destul de comună, care poate duce la prelungirea duratei de viață a anvelopelor, este aceea de a roti periodic anvelopele între ele. În cele mai multe cazuri, anvelopele nu se uzează uniform, un exemplu clasic în acest sens constituindu-l mașinile cu tracțiune față, acolo unde anvelopele montate pe axa din față sunt supuse unor solicitări mai mari decât cele dispuse pe axa din spate, deci acestea se uzează mai repede decât cele din spate, în situația dată. Prin rotirea anvelopelor, uzura va fi aproximativ uniformă, astfel că rezultatul final va fi o durată mult mai mare de viață anvelopelor.
9. Înlocuirea anvelopelor de iarnă cu cele de vară de îndată ce trece sezonul rece
Anvelopele de iarnă, precum le spune și denumirea, au fost proiectate și create de către producători pentru a putea oferi siguranță și performanțe pe întreg parcursul sezonului rece. „Mulți șoferi, cel mai probabil din comoditate, nu mai înlocuiesc anvelopele, astfel că circulă și vara cu pneuri pentru iarnă. Acest lucru, din păcate, este unul dăunător pentru anvelopele de iarnă din pricina temperaturilor ridicate. Anvelopele de iarnă sunt construite dintr-un cauciuc mai dur, menit să ofere performanțe atunci când pe partea carosabilă se regăsește un strat de zăpadă sau gheață. Cauciucurile de iarnă însă sunt total nepotrivite pentru sezonul cald din pricina faptului că se uzează foarte repede. Pentru a putea prelugi durata de viață a pneurilor de iarnă, este important că acestea să fie utilizate numai pentru sezonul rece, pentru a nu le uza”, încheie Liviu Avram.
Amenzile sunt uriaşe
Şoferii care sunt prinşi de poliţia rutieră circulând fără pneuri corespunzătoare în condiţii de iarnă vor plăti foarte scump această abatere de la lege. Ei pot fi sancţionaţi cu maximum 20 de puncte de amendă, respectiv 2.500 de lei (un punct de amendă costă 125 de lei). De asemenea, lor li se va reţine certificatul de înmatriculare al maşinii până când vor face dovada montării anvelopelor de iarnă.