Dependeți de jocuri de noroc și pariuri. Peste 3.000 de români au ajuns la psiholog

7 aprilie 2021 12:50   Național
Ultima actualizare:

Asociația Joc Responsabil a consiliat psihologic în 2020 peste 3.000 de practicanți de jocuri de noroc și pariuri. Suplimentar, de servicii psihologice gratuite au beneficiat și salvatorii aflați în prima linie în lupta cu Covid-19 și persoanele afectate de pandemie.

Serviciile Asociației Joc Responsabil de consiliere psihologică gratuită destinate persoanelor cu potențiale probleme legate de practicarea în exces a jocurilor de noroc au fost accesate anul trecut de către 4.290 de persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 76 de ani.

Dintre acestea, 719 au fost persoane aflate în linia întâi în lupta cu SARS-Cov-2 sau afectate psiho-emoțional de pandemie și care au beneficiat de suport psihologic printr-o extensie a serviciului de Consiliere psihologică online creată special pentru perioada stării de urgență.

Sesiunile de consiliere s-au desfășurat, atât live ori prin videoconferință, cât și prin intermediul unui serviciu unic în România de consiliere psihologică online, „Consiliere 24/7”.

Lansat în premieră pentru România, în septembrie 2019, programul reprezintă cea mai modernă metodă de facilitare a accesului la consilierea psihologică pusă la dependenților de jocuri de noroc, ori apropiaților acestora, și care simt nevoia de îndrumare în timp real.

20 de psihologi răspund la linia gratuită 0800.800.099 

La capătul live chat-ului disponibil pe site-ul www.jocresponsabil.ro nu se află roboți care trimit mesaje pre-stabilite, ci 20 de psihologi instruiți în rezolvarea acestui tip de probleme de către doctorul Cristian Andrei, psihiatru, expert în problematica jocurilor de noroc.

În perioada stării de urgență, Asociația Joc Responsabil și-a pus la dispoziție serviciul de Live Chat și linia de Help Line gratuită – 0800.800.099 - destinate atât jucătorilor, cât și cadrelor medicalem polițiștilor, jandarmilor, pompierilor, militarilor afectați psiho-emoțional de pandemie.

În 2020, 2.891 de persoane au apelat la serviciile de consiliere psihologică online din cadrul programului Consiliere 24/7.

Persoanele consiliate psihologic, clasificate în coduri, în funcție de gravitatea cazurilor 

Dintre acestea, 741 au fost clasificate sub cod verde, 646 de cazuri sub cod galben, 949 în cod portocaliu și 336 de cazuri în cod roșu, însemnând că puteau recurge la gesturi care ar fi putut deveni extreme.

Cele patru coduri au fost create urmând modelul procedurii de triaj din practica medicală cu scopul de stabili prioritatea și nivelul de asistență necesară. În funcție de gradul de severitate, apelanții serviciului sunt încadrați în unul din cele patru coduri.

Persoanele care sunt încadrate în codul verde sunt cele care accesează serviciul Consiliere 24/7 pentru a obține informații de la consilierul de serviciu.

Apelanții care se află într-o etapă de autoevaluare și care au nevoie de claritate și conștientizare sunt încadrați în codul galben, iar consilierul Joc Responsabil le va oferi o planificare a următorilor pași (test online, soluții, informații, motivare, etc).

În cazul beneficiarilor încadrați în codul portocaliu, aceștia au nevoie de acțiuni care să îi ajute în mod concret și imediat.

Dat fiind specificul acestei etape, consilierul încearcă implicarea rudelor, prietenilor, partenerilor. În plus, este completată o fișă de caz mai detaliată și este luată o decizie de intervenție sistematică (programare terapie, serie de sesiuni de terapie online).

Persoanele încadrate în codul roșu se află în pericol, respectiv declară că au intenții sinucigașe. Consilierul Joc Responsabil urmează această procedură, află date de localizare și identificare și susține persoana pregătind-o pentru demersul de recuperare.

719 români afectați de pandemie au apelat la psiholog

Din rândul salvatorilor aflați în prima linie și a cetățenilor afectați de pandemie, dar care nu sunt clienți ai industriei de jocuri de noroc, 719 persoane au apelat la acest serviciu – fie online, fie telefonic.

Mai precis, au beneficiat de consiliere 117 persoane implicate direct în gestionarea Covid-19 și 602 persoane din categoria persoanelor vulnerabile sau afectate psiho-emoțional de pandemie.

Durata medie a unei conversații online dintre un psiholog si un beneficiar al programului a fost anul trecut de 21 de minute și 52 de secunde, iar timpul de răspuns din partea unui psiholog a fost de mai puțin de un minut, respectiv între 21 și 41 de secunde.

Vârful de accesări a fost în lunile februarie (390 persoane consiliate online), martie (297), aprilie (244) și mai (319).

În paralel, prin programul Joc Responsabil, 707 persoane au beneficiat anul trecut, live (352) sau prin videoconferință (355, +114% față de 2019), de cinci ședințe de evaluare și terapie gratuite oferite la cele șase cabinete din București (2), Iași, Cluj-Napoca, Craiova și Constanța.

Vârful a fost atins în lunile aprilie și mai, atunci când 77 de persoane, respectiv 63 de persoane au solicitat ajutorul psihologilor.

Majoritatea celor care au apelat la consiliere psihologică sunt bărbați 

Majoritatea beneficiarilor este alcătuită din bărbați (614) cu vârste cuprinse între 25-45 de ani. În plus față de cele cinci ședințe de consiliere psihologică, programul Joc Responsabil pune la dispoziție și o linie telefonică de tip Telverde, 0800.800.099 la care au apelat 1.995 de persoane, cu 385 mai multe decât în 2019, pentru a se programa la ședințe sau pentru a solicita informații.

„Cei aproape 3.600 de beneficiari ai acestor servicii nu pot fi considerați dependenți de jocuri de noroc, în unele cazuri, persoanele cer informații despre program, cred că au o problemă și solicită îndrumare. Din fericire, majoritatea cazurilor sunt acelea de simple probleme de joc și se pot rezolva prin consiliere psihologică pe termen scurt. Cazurile pe care le numim noi mai complicate sunt, de fapt, mai puțin răspândite și sunt doar un efect. Efectul problemelor emoționale deja existente și neabordate pe care persoana le manifestă în viața de zi cu zi. În multe dintre cazuri, vorbim despre persoane inteligente, cu un grad destul de bun de educație, dar aflate sub presiune sau în depresie și care au nevoie de ajutor. De aceea, este important ca persoana care sesizează că are probleme cu jocurile de noroc să discute cu cineva chiar în acel moment și să înceapă un proces de control al jocului. Putem interveni eficient în momentul producerii problemelor, fără a mai aștepta o programare la consultație. Li se creează posibilitatea de a se ține de cuvânt față de ei înșiși și de a iniția rezolvarea problemelor fără a se răzgândi”, spune doctorul Cristian Andrei.

Despre Asociația Joc Responsabil

Asociația Joc Responsabil dezvoltă și implementează programe specifice referitoare la efectele practicării în exces a jocurilor de noroc și raportarea socială la acestea.

Contribuie la prevenirea dependenței de jocuri, la educarea publicului pe această tematică, precum și la combaterea dependenței, prin oferirea de consiliere psihologică persoanelor care au înțeles greșit rolul de divertisment al jocurilor de noroc.

Astfel, inițiază și participă la diferite activități menite să prevină dependența de jocuri de noroc și să crească interesul populației pentru programul “Joc Responsabil”; stimulează cultura de prevenire a unui comportament patologic de joc; promovează starea de echilibru legată de jocurile de noroc prin campanii și acțiuni de promovare și conștientizare; asistă jucătorii cu probleme de dependență legate de jocurile de noroc și oferă ședințe de evaluare și terapie pentru jucători și familiile acestora, cu psihologi și psihoterapeuți specializați în tratarea problemelor specifice acestui domeniu.

Citește și: 

Vedete dependente de jocuri de noroc: Au «prins-o» și pe Daniela Crudu

«Alo, păcănelele mi-au distrus viaţa. Ajutaţi-mă!»

Mai multe