Dezastru în gări. ANPC a dat amenzi pentru băi insalubre, pereţi cu mucegai, scaune rupte
Numai călător cu trenul să nu fi! Inspectorii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) au verificat gările din țară. Iar rezultatul a arătat dezastrul din teren: scaune rupte, toalete murdare, gunoaie, mucegai, dar și beznă pe peroane.
ANPC a desfășurat, la nivel național, o serie de acțiuni de control între 6 și 7 februarie. Acestea au vizat condițiile de transport pe căile ferate, precum și serviciile de alimentație oferite consumatorilor.
Astfel, au fost date 372 amenzi şi a scos de la comercializare sute de kilograme de produse nealimentare şi alimentare.
Ce au găsit inspectorii ANPC în gări
Controalele au depistat o serie de abateri și anume:
- în spațiul destinat circulației călătorilor din incinta gărilor existau găuri în paviment, lipseau bucăți de piatră/gresie, canale/guri de canal neconforme;
- condiții igienico sanitare necorespunzatoare în compartimente, iar fotoliile aveau tapițeria pătată, ruptă, cu cotiere rupte, murdare, pătate, tetiere murdare;
- în zona peroanelor, băncile destinate călătorilor nu erau șterse complet de zapadă pentru a putea fi utilizate;
- peronul nu era înălțat și se afla la o distanță destul de mare de tren, fiind îngreunat accesul în teren, punându-se în pericol securitatea călătorilor;
- rampele pentru persoanele cu dizabilități nu erau curățate de zăpadă, existand crengi de copaci rupte, ce blocau calea de acces;
- băncile pentru staționarea călătorilor nu erau curățate;
- pereții și tavanul din interiorul stațiilor erau insalubre prezentând pete de mucegai și infiltrații;
- ferestrele salilor de asteptare erau sparte si neigienizate, existand pasari in interiorul cladirii;
- în zona peroanelor, existau gunoaie, saci de plastic de gunoi neridicați;
- lipsa burlanelor de scurgere a apelor pluviale;
- lipsa scaunelor sau scaune insuficiente în sălile de așteptare;
- finisajele pasajelor subterane erau deterioarate, trepte ciobite, pereți scorojiți, cu infiltrații de apă;
- toaletele erau neigienizate și scaunele murdare;
- în salile de așteptare pereții erau exfoliati, existau pânze de păianjen pe tavan și pereti, tocaria era deteriorată și exfoliată, coșurile de gunoi aveau tabla ruginită;
- recipentele pentru săpun lichid erau goale. iar anumite chiuvete nu aveau baterie sanitară;
- la toaletele pentru bărbați era un miros pestilențial de urină și amoniac, din cauza neigienizării corespunzatoare a pișoarelor;
- în unele gări peroanele și caile de acces către liniile ferate nu aveau rampe pentru persoane cu dizabilități, diferența de nivel fiind foarte mare de la peron la scara trenului;
- lipsa iluminarii peronului;
- săli de așteptare fără instalație de încălzire;
- în unele săli de astepare există mobilier cu părți lipsă, înveliș degradat, iar grupurile sanitare aveau pereții cu porțiuni degradate, ușile cabinelor nu erau prevăzute cu sistem de închidere, ci erau legate cu sfoară sau bucăți de material plastic;
- în sălile de așteptare caloriferele și pavimentul erau murdare, neigienizate și existau deșeuri depozitate după calorifere;
- Info chioșcurile din sălile de așteptare erau defecte;
- la intrarea în anumite gări existau porțiuni lipsă de scări (măcinate);
- în tunelurile pietonale scările erau acoperite cu mochetă antiderapantă, depreciată pe anumite porșiuni (bucăți lipsă sau capete desprinse).
Ce au găsit inspectorii ANPC la vânzătorii din gări
Operatorii economici care îli desfălurau activitatea iî incinta sau în apropierea gărilor au fost și ei amendați. Iată ce au găsit inspectorii ANPC!
- comercializare de produse preambalate, neetichetate individual în totalitate și comercializare de produse de patiserie vrac cu data limită de consum afilata la locul de vânzare de 48 ore, față de 24 ore cât prevede legea, fără a avea afișat pe eticheta de preț și ingredientele alergene;
- comercializare de prăjituri fără a se realiza informarea consumatorilor la locul de vânzare cu privire la faptul că au fost aprovizionate în stare congelată;
- comercializare de fursecuri preambalate ce prezentau pe ambalajul individual doar numărul de lot, celelalte informații regăsindu-se pe ambalajul comun, fără a fi accesibil consumatorilor;
- comercializare de diferite salate vrac cu modificari evidente de calitate: oxidare la suprafață, aglomerări și miros nespecific acidifiant și fără a avea afișate ingredientele alergene (ouă, peste, muștar);
- schimbarea stării termice la unele specii de carne, acestea fiind congelate în cadrul unității;
- comercializare de produse de patiserie cu denumire incorectă în raport cu ingredientele utilizate în procesul de preparare;
- lipsa afișării alergenilor pe etichetele fiecărui sortiment de la locul de vânzare;
- existența în unitatea de producție de materii prime cu data durabilității minimale depașită (drojdie, chocolatier white waffle);
- în spațiul frigorific din dotare nu erau respectate condițiile de vecinatate impuse de legislația sanitară în vigoare;
- lipsa substanțelor pentru dezinfecția oualor în coajă utilizate în procesul de preparare;
- utilajele din dotare, mesele de lucru și spațiile frigorifice prezentau strat gros de grăsime aderentă pe suprafețe și substanțe organice arse;
- cântarele electronice nu erau verificate metrologic;
- decongelarea peștelui se realiza la temperatura mediului ambiant;
- spațiul frigorific de depozitare mici trași, cârnați proaspeți, scaricică prezenta grătare cu vopseau exfoliată și zone de rugină, precum și urme aderente de resturi organice;
- recipientul în care era păstrat muștarul utilizat în meniu era neetichetat în totalitate și depreciat;
- pâinea era păstrată în saci menajeri;
- pereții și pavimentul unității, precum mesele din dotare prezentau zone depreciate, cu zone cu gresia lipsă și grăsime aderentă pe suprafață;
- nu se realizează informarea consumatorilor cu privire la ingredientele alergene și cu privire la gramajul preparatelor la grătar;
- se preparau covrigi și produse de patiserie cu ingrediente ce nu conțineau elemente de identificare și caracterizare;
- recipientul în care se fierbeau covrigii prezenta un lichid mâzgos și murdar;
- frigiderul în care se depozita coca prezenta murdărie, iar tăvile erau degradate.
Ce măsuri au luat inspectorii ANPC
Au fost verificați 398 operatori economici care prestează servicii în domeniul transportului feroviar de călători și operatori economici care își desfășoară activitatea în incinta sau în apropierea gărilor. S-au costatat 295 de abateri de la prevederile legale, privind protecția consumatorilor.
Ca urmare a deficiențelor constatate, organele de control au dispus următoarele măsuri:
oprirea temporara de la comercializare a 549 kg produse alimentare în valoare de 3.959 lei și de produse nealimentare în valoare de 841 lei până la intrarea în legalitate;oprirea definitive și scoaterea de la comercializare a cantității de 284 kg produse alimentare în valoare de 4.211 lei și de produse nealimentare de 875 lei;s-au aplicat 372 sancțiuni contravenționale, printer care 167 avertismente și 205 amenzi, în valoare de 12.135.00 lei, pentru încalcarea reglementarilor privind protecția consumatorilor;s-au dispus zece măsuri de oprire temporară a prestarii serviciului.
Ce spune CFR Infrastructură despre controalele din gări
Reprezentanții celor opt Sucursale Regionale de Cale Ferată care au fost amendate au fost puși să remedieze rapid deficiențele.
”Acestea pot fi soluționate prin măsuri imediate în spațiile administrate de personalul propriu al companiei, iar în ceea ce privește amenzile, pe de o parte ne vom îndrepta împotriva agenților economici, care au spații comerciale închiriate și pentru care au fost acordate sancțiuni contravenționale, iar pe de altă parte, fiecare regionala va analiza pârghiile legale pentru depunerea contestațiilor”, au transmis reprezentanții CFR Infrastructură.