E jale la pompă! Plătim până la 11 lei în plus la un plin
Promisiunea că vom trăi mai bine s-a transformat de fapt în certitudinea că ne este din ce în e mai rău. De la 15 septembrie, de când a intrat în vigoare prima etapă de supraacizare la carburanți, prețurile la pompă au sărit în aer. Plătim chiar și cu 11 lei mai mult.
Spre exemplu, dacă un litru de motorină standard costa joi la o stație OMV 4,72 de lei, astăzi tariful urcase la 4,92 lei, o diferență uriașă de 0,22 bani.
Asta în condițiile în care ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa anunța luna trecută că majorarea nu va fi mai mare în prima de etapă de 0,16 bani. Dar cum se traduc cei 0,22 de bani în buzunarul nostru? Păi, la un plin de rezervor de 50 de litri, avem o pagubă de 11 lei, bani cu care am putea cumpăra 11 franzele, a câte 1 leu fiecare.
La benzină șoferii răsuflă puțin mai ușurați. Prețurile au urcat în medie cu 0,14 bani, tot la OMV, unde joi benzina standard era 4,80 lei litru, iar astăzi 4,94 lei.
Ceea ce înseamă că pierdem câte 7 lei la un plin. Produsele de top au sărit deja de 5 lei. Mai exact, MaxxMotion Disel este 5,33 lei pe litru, în timp ce MaxxMotion Plus 100 5,61 lei pe litru.
Ce zic șoferii
”Este o bătaie de joc cruntă. Ar trebui să nu mai alimentăm o săptămână ca să-i liniștim pe toți. S-au consumat banii țării și sunt disperați să ia de la noi ca să poată plăti pensiile și salariile promise. Să le fie rușine. Eu alimentez la trei zile”, ne-a spus supărat Georgian Datcu, 36 de ani, pe care l-am găsit în stația de benzină din zona Pipera.
Iar scumpirile nu se opresc aici. La 1 octombrie, carburantul va crește din nou cu cel puțin 0,16 bani, aducă 8 lei la un plin.
”Această măsură se produce în etape pentru a nu produce un şoc la nivelul consumului, şoc care poate genera creşteri de preţ, ar urma scăderi de consum şi poate afecta bugetul de stat, având încasări mai mici la bugetul de stat şi nu se mai atinge un obiectiv”, a afirmat Ionuţ Mişa pe 30 august.
Transportatorii vor banii înapoi
Transportatorii au cerut Guvernului să nu majoreze acciza la carburanţi, ci să îmbunătăţească sistemul de rambursare a TVA străinilor, astfel încât România să devină un centru de alimentare de carburant din zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest.
Nu i-a ascultat nimeni, astfel că transportatorii vor acum să li se înapoieze o parte din bani.
”Întrucât, până la data de 15 septembrie, la preţul carburantului s-au adăugat câţiva bani, iar după 15 septembrie, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei, preţul carburantului s-a mai mărit cu încă 10-12 bani cerem Guvernului să găsească o soluţie pentru transportul comercial, de returnare a unui coeficient din supraaciză. Considerăm că cei care au lucrat la promovarea acestei OUG nu au luat în calcul şi oscilarea preţului de carburant, la achiziţie. Nu s-a luat în calcul nici faptul că promisiunile făcute de benzinari Guvernului nu vor fi respectate. Aşa cum era previzibil, benzinarii au mărit preţul la pompă”, s-au plâns cei de la Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
În țara nostră se consumă anual aproximativ 7 miliarde de litri de carburanţi, dintre care 5 miliarde de litri motorină şi 2 miliarde de litri benzină.