Fraudele cibernetice. Poliția te învață cum să eviți înșelăciunile escrocilor nevăzuți

6 februarie 2019 15:00   Național
Ultima actualizare:

Ascunși în spatele unui calculator sau a telefonului, escrocii cibernetici își vânează victimele. Păcălesc oamenii că au probleme cu dispozitivele folosite și se oferă să le acorde ajutor contracost. Totul în numele unei companii renumite, de exemplu, Microsoft.

Fraudele cu suport tehnic fals sunt infracțiuni cibernetice prin care persoane ce pretind că oferă sprijin în numele unei companii furnizor de tehnologie escrochează persoane care utilizează dispozitive de tip computer sau laptop.

Victimele din România, abordate prin telefon  

Victimele sunt abordate sub pretextul nevoii urgente de reparare a unei false probleme tehnice identificate la dispozitivul folosit. Se operează prin rețele globale de call-center și intermediari și se folosesc modalități de abordare diverse: apeluri pe telefon (de regulă fix), pop-up-uri, e-mail, social media și online chat.

Conform unui studiu publicat de Microsoft în septembrie 2018 , la nivel mondial, 63% dintre consumatorii de tehnologie au fost vizați de o astfel de acțiune frauduloasă, una din cinci persoane au continuat interacțiunea după contactul inițial, iar o persoană din zece a suferit și pagube materiale, în mod direct sau indirect.

Lunar, Microsoft primește 11.000 de sesizări privind astfel de fraude, din întreaga lume.

În România, persoanele vizate de „agresorii” cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Victimele sunt cel mai adesea persoane în vârstă, susceptibile să cadă în plasa scenariilor nereale.

Cei care sună sunt vorbitori de engleză și folosesc în conversație fapte concrete pentru a-și construi un profilul cât mai credibil. Dintre cazurile raportate la noi în țară, Poliția Română apreciază că 10% au implicat pierderi financiare.

Iată sfaturile pe care le dau polițiștii                                

  • fiți atenți la orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitivul dv. și care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice. Ignorați mesajul și cerințele afișate;
  • Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat. Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie să fie inițiat de dv.;
  • Evitați acordarea accesului la calculatorul dv. unei terțe părți. Faceți acest lucru doar dacă sunteți sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistență tehnică al cărei client sunteți deja;
  • Dacă nu sunteți sigur de faptul că Microsoft încearcă într-adevăr să vă contacteze printr-un apel telefonic, închideți și contactați Microsoft la adresa Microsoft Answers Desk www.support.microsoft.com.
  • în cazul în care credeți că ați fost vizat de o încercare de înșelăciune cu suport tehnic fals, raportați-o la https://www.microsoft.com/en-us/concern/scam și contactați  Poliția la cybercrime@politiaromana.ro și să informați CERT-RO la alerts@cert.ro.
Mai multe