Greva controlorilor de trafic taie cheful de vacanţă al românilor
Peste 1.500 de specialişti în supravegherea traficului aerian ameninţă să arunce România în epoca anterioară lui Aurel Vlaicu. La 1 septembrie, angajaţii ROMATSA îşi vor lua ochii de pe radarele turnurilor de control, nemulţumiţi de condiţiile de muncă. Greva lor, declarată legală de tribunal, va aduce mari prejudicii sectorului aerian, pasagerilor şi operatorilor din turism.
Controlorii de trafic aerian vor să întrerupă lucrul marţi, 1 septembrie, dacă nu cad la pace cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor pentru condiţii mai bune de muncă. Culmea, ei nu vor bani mai mulţi, ci să se pensioneze mai repede (55 de ani), iar după această vârstă să aibă sarcini mai uşoare în cadrul aceleiaşi companii. Un om care ghidează aeronavele aflate în zbor deasupra ţării câştigă 21.000 de lei net, sumă care vorbeşte de la sine de responsabilitatea uriaşă pe care o are. Tribunalul Bucureşti a decis vineri (28 august) că greva sindicaliştilor e legală, însă oficialii ministerului pot face contestaţie. Până la deliberare, autorităţile speră să-i convingă pe protestatari să renunţe la gestul extrem, care aduce mari prejudicii statului, companiilor aeriene, pasagerilor şi agenţiilor de turism. Angajaţii ROMATSA au mai protestat, de probă, în luna iulie, însă atunci doar pentru două ore. Cu toate acestea, greva a prejudiciat bugetul statului cu 250.000 de euro, conform conducerii companiei. Acum, pagubele vor fi de ordinul milioanelor de euro pentru fiecare zi de întrerupere a activităţii. Conform legii, angajaţii care protestează sunt obligaţi să asigure o treime din volumul de muncă normal, ceea ce înseamnă că 33,3% din salariaţi vor fi cu ochii pe radar şi pe cer pentru a-i ghida pe cei aflaţi în aer. Însă, nu vor putea face faţă tuturor zborurilor şi e de aşteptat ca mare parte din cursele aeriene dinspre şi către ţara noastră să fie suspendate sau deviate.
Care sunt revendicările
- Semnarea unui nou contract colectiv de muncă;
- Reducerea vârstei de pensionare, de la 65 de ani la 55 de ani;
- Condiţii mai bune de muncă şi de protecţie a salariaţilor;
- Creşterea siguranţei traficului aerian.
4 soluţii pentru cei care au zboruri în septembrie
Protestul extrem al controlorilor de trafic aerian îi nelinişteşte şi pe operatorii din turism. Agenţiile care au vândut pachete turistice românilor şi străinilor vor înregistra pierderi în cazul unei greve prelungite. Nici turiştii nu sunt mai fericiţi, fiind puşi în situaţia de a alege răul cel mai mic.
- Fie pleacă în vacanţă pe 31 august (cu o zi înainte de grevă), scenariu în care agenţia de turism e obligată să suporte costurile cu cazarea.
- Fie aşteaptă să treacă greva. În situaţia amânării concediului, agenţia de turism trebuie să găsească zbor şi cazare la hotel în perioada aleasă de turist, ceea ce nu va fi deloc uşor şi la costuri diferite.
- Apoi, turistul poate renunţa de tot la plecare, însă în această situaţie el nu mai primeşte înapoi toţi banii plătiţi pe vacanţă, ci doar o parte. „Doar în cazul în care în ţară e declarată stare de urgenţă sau de necesitate, turiştii primesc contravaloarea serviciilor cumpărate. Însă aici nu e vorba de aşa ceva”, ne spun reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
- A patra variantă este alegerea unui zbor din altă ţară, cu aceeaşi destinaţie. Turistul se poate îmbarca în Ungaria sau Bulgaria, iar costurile cu transportul până acolo e suportat fie de el, fie de agenţie, după caz.
Click! spune:
- Între 22.000 şi 23.500 de pasageri sosesc sau pleacă de pe Aeroportul „Henri Coandă” într-o singură zi.
- Între 2.500 şi 3.000 de aeronave sunt în fiecare zi pe cerul României.
- 21.000 de lei este salariul net al unui controlor de trafic aerian.
- 1.530 de angajaţi are Administraţia Română a Controlorilor de Trafic Aerian.
- 250.000 de euro au fost prejudiciile aduse bugetului de stat de greva de două ore a controlorilor din 15 iulie.