În fața lui, s-au aruncat 4 sinucigași. Mărturiile unui mecanic de metrou
Pentru unii, metroul din București a însemnat sfârșitul. Miercuri dimineață (2 martie), un alt sinucigaș s-a aruncat în fața trenului. S-a întâmplat la stația Izvor, iar victima nu a mai putut fi salvată. În presă, informațiile circulate și căutate sunt cele despre persoana care și-a pierdut viața, însă nimeni nu vorbește de conductorul trenului în fața căruia s-a aruncat.
Mecanicii de metrou rămân cu traume profunde atunci când au ghinionul de fi martorii unei sinucideri. Imaginea morții e macabră, iar urmările, din punct de vedere psihologic, sunt tragice. Butonul roșu care acționează frâna de urgență e ca un joc de noroc pentru ei. Fie reușesc să îl apese la timp, fie un om își va pierde viața pe șinele de tren.
Butonul roșu decide soarta sinucigașilor
Mecanicul Ștefan Căpățână a fost martorul a patru tentative de suicid. Acesta a vorbit pentru VICE despre cele mai marcante experiențe pe care le-a trăit în spatele panoului de bord. Patru persoane s-au aruncat în fața trenului său, iar numai trei au supraviețuit. Anul trecut, în luna mai, un avocat, angajat al afaceristului Dan Adamescu, a avut o moarte chinuitoare. S-a aruncat la stația Universitate și, deși a căzut între vagoane, a murit după câteva minute bune de dureri sfâșietoare.
În urmă cu doi ani, la stația Titan, un bărbat a vrut să se sinucidă din cauza unei dezamăgiri în dragoste. Iubita îl părărsise, iar odată cu ea, și dorința de viață. „Se aruncase așa de frumos, cu mâinile înainte, de parcă sărise într-o piscină. Era înalt, a căzut pe ambele șine, așa că dacă treceam peste el, îl tăiam în trei”, povestește Ștefan Căpățână. Dar nu a făcut-o. L-a văzut la gura tunelului, ca pe un punct. A presimțit că ceva nu era în regulă și a apăsat butonul roșu cu doar câteva secunde înainte să-l vadă sărind.
Un alt caz asemănător a fost cel al unei tinere. Aflată în stare de ebrietate, aceasta s-a aruncat în fața metroului, însă, din fericire, nu și-a îndeplinit scopul. Ștefan Căpățână a frânat la timp. „Mirosea a alcool și le-am zis bodyguarzilor să o ducă la poliție până își revine. Dar paznicii probabil au fost încântați că era o doamnă drăguță, le-o fi zis că nu mai are nimic, și i-au dat drumul. Și când a văzut ea că a scăpat aici, s-a dus și s-a aruncat în partea cealaltă, la Titan”. Și atunci a scăpat, estimând greșit capătul de tunel unde avea să iasă metroul.
În anul 2000, Căpățână a mai salvat un om. Un inginer a vrut să-și pună capăt zilelor pentru că aflase că soția lui se iubea cu altul, în timp ce el muncea în străinătate. Când s-a întors în țară, a găsit-o însărcinată, deși nu o mai văzuse de nouă luni. Inginerul nu s-a aruncat, ci s-a așezat, în așteptare, pe șine. Mecanicul nu l-a văzut decât când curentul i-a ridicat colțul paltonului, dar a reușit, și atunci, să frâneze la timp.
Sinucigașii, cea mai mare frică a conductorilor
Ștefan Căpățână este unul din conductorii norocoși. Majoritatea colegilor lui nu sunt la fel de vigilenți, ajungând să îndeplinească dorințele sinucigașilor. Traumele rămân pentru totdeauna. „E normal să rămâi în conștiința ta cu o traumă. E un om, totuși, nu e un gândac. Și un gândac dacă poți să îl eviți, îl eviți, o avea și el familie, de ce să îl omori dacă nu îți face rău. De câte ori mă urc pe tren spun un «Doamne-ajută!» și simt, așa, că mă luminez”, explică Victorița Cojoc, pentru VICE, una dintre primele femei conductor de metrou.