Învaţă să stăpâneşti maşina în curbe
Cele mai multe accidente rutiere din România se petrec din cauza slabei pregătiri a şoferilor în faţa situaţiilor-limită. Statisticile arată că românii sunt pe primul loc în Europa la accidente grave provocate în timpul şofatului. Pilotul Titi Aur vă spune ce trebuie să faceţi pentru a redresa maşina în caz de derapaj.
Cunoscutul pilot de raliu, Titi Aur, şi-a făcut un mod de viaţă din pregătirea şoferilor, Cursurile de condus defensiv, pe care le predă în poligonul său de la Baloteşti, au menirea de a-i face pe şoferi mai buni şi mai conştienţi de ceea ce li se poate întâmpla în trafic. Pe lângă partea teoretică, cursanţii trec printr-o serie de teste practice, în urma cărora vor deprinde poziţia corectă la volan, frânarea şi accelerarea corecte, controlul maşinii în derapaj şi părăsirea în siguranţă a unei maşini răsturnate.
„După părerea mea, în România nu avem şcoli de conducere, ci şcoli de eliberat permise. Candidaţii sunt slab pregătiţi din cauză că în examenul auto nu au fost introduse testări de condus defensiv, menite să-l facă pe şofer mai puţin periculos pentru el şi pentru ceilalţi participanţi la trafic", ne-a spus Titi Aur. Reporterii Click! au fost cursanţii săi pentru o zi. Iată ce trebuie să ştii despre derapaj.
De ce derapează maşina? În primul caz, pentru că intrăm într-o curbă cu o viteză mai mare decât e necesar pentru a trece de ea (subvirare). În acest caz, puntea din faţă pierde aderenţă , iar maşina se încrie pe o traiectorie mult mai largă cu faţa. Soluţia pentru redresare e reducerea vitezei pentru recăpătarea aderenţei. În al doilea caz, derapajul aparare atunci când maşina supravirează, adică are tendinţa de a lărgi virajul cu puntea din spate. În acest caz, pentru a redresa maşina trebuie să contravirăm roţile în direcţia în care pleacă spatele.
Deci, dacă spatele maşinii tinde să „fugă" spre dreapta, tragem de volan tot spre dreapta, nu spre stânga. Ei, dar cât trebuie să tragem de volan?
„Atât cât e nevoie pentru a pune roţile din faţă pe direcţia de mers. Dacă trag prea puţin de volan, voi continua să derapez, dacă trag prea tare, maşina va intra în derapaj în direcţia opusă. Când intră derapaj, şoferii reacţionează diferit. Unii se panichează şi nu fac nimic, alţii trag de volan mai mult decât e necesar, alţii se redresează corect în primă instanţă, dar uită să păstreze roţile pe direcţia de mers", spune Titi Aur.
Esenţial în acest al doilea caz este să-ţi aminteşti mereu faptul că, pentru a-ţi recăpăta poziţia pe drum nu trebuie să frânezi sau să încerci să reduci viteza în vreun fel, ci, dimpotrivă, să accelerezi cât e nevoie pentru a anula „fuga" punţii din spate.
În cadrul cursului de condus defensiv şoferii trec prin mai multe probe practice. Pentru a şti cum să reacţioneze când intră în derapaj, cursanţii trec întâi prin testul de foc al maşinii cu două volane şi cu două punţi independente. Cursantul, în stânga, va controla roţile din faţă, în vreme ce instructorul, în dreapta, va controla roţile din spate. Instructorul va manevra autoturismul pentru a-l înscrie în derapaj, în timp ce şoferul, folosindu-se de volanul său din stânga, va trebui să „îmblânzească" roţile din faţă pentru a anula derapajul.
După ce a deprins mişcarea, cursantul va urca la volanul autoturismului cu roţi subdimensionate pe spate (Logan alb). Maşina asta intră în derapaj singură, fără concursul instructorului, care nu mai controlează acum nici volanul, nici pedalele. Reporterii Click! au testat ambele vehicule şi au întâmpinat mari dificultăţi în a controla Loganul alb, cel mai nărăvaş de pe piaţă.
Constantin Aur, zis Titi Aur, are 49 de ani şi este unul dintre cei mai titraţi piloţi români de raliuri. A debutat în Raliul Braşovului, în anul 1986, pe o maşină Dacia 1300. A câştigat 49 de raliuri şi a obţinut 8 titluri de campion al României în anii 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2006. În prezent, deţine propria sa şcoală de conducere defensivă şi pilotaj, unde şi predă.