La 62 de ani face acrobaţii cu avionul. Cine e pilotul care a făcut senzaţie în Capitală
Are 62 de ani şi pilotează avioane chiar mai „bătrâne” decât el. Deţine o sumedenie de recorduri mondiale, dar la vârsta asta nu-i mai pasă decât să fie singur în cer, cu avionul său. Duminică după-amiază a făcut senzaţie la spectacolul aviatic de la Aeroportul „Aurel Vlaicu” din Băneasa.
Jurgis Kairys, un lituanian de 62 de ani, a fost una dintre prezenţele plăcute ale Bucharest International Air Show, care a avut loc duminică pe Aeroportul Internaţional „Aurel Vlaicu” din Băneasa. „Moşneagul”, care adesea pilotează avioane mai în vârstă decât el, a îmblânzit un SU 31, un avion de 360 de cai putere, care poate atinge până la 450 de kilometri pe oră. Pentru acrobatul Kayris, nu viteza avionului contează, ci manevrabilitatea lui. Aparatul pe care l-a pilotat duminică a fost capabil să execute manevre extrem de periculoase, tocmai la viteze mici.
Lituanianul a inventat mai multe manevre acrobatice, pe care azi puţini piloţi le copiază: „Slide Pass” (1992), „Roata lui Kairys” (1987), „Mica Buclă” (1992) și a fost primul care a efectua cu succes „Cobra” (1992), într-un avion cu elice, la o expoziţie în oraşul britanic Farnborough. De regulă, această manevră e executată de piloţii de avione supersonice. De asemenea, el este primul pilot de acrobaţie care poate să planeze cu aeronava sa ca un elicopter.
Pionier în domeniul acrobaţiilor aerine, Kairys a fost primul puilot care a zburat, cu un avion de acrobaţie, pe sub pod. Se întâmpla în 1996, iar în 2000 a depăşit orice graniţă când a reuşit să zboare cu capul în jos pe sub un pod din Kaunas, Lituania.
Jurgis Kairys este un lituanian special, din mai multe puncte de vedere. S-a născut în Siberia, la 6 mai 1952, unde părinţii lui fuseseră trimişi în exil. S-a putut întoarce în patrie abia în 1959, când nu împlinise încă şapte ani. A fost înnebunit de avioane de mic copil, iar pasiunea pentru zbor l-a prins când privea păsările plutind pe cer. Ca să fie cât mai aproape de aparatele de zbor, îşi oferea ajutorul celor care pilotau avioane agricole. În 1973 a absolvit Şcoala Tehnică de Aviaţie Viborg şi a devenit mecanic de aeronave, apoi inginer. Pasiunea lui era, însă, să piloteze avioane uşoare de acrobaţie. Visul i s-a împlinit un an mai târziu, când s-a înscris la Kaunas Aerobatic Flying Club din Lituania. În doar doi ani a devenit membru de elită al echipei naţionale de acrobaţii. În 1984 a absolvit Academia Aviației Civile din Sankt Petersburg şi a devenit pilot inginer.