La ce să fii atent când cumperi online ca să nu iei ţeapă
Internetul abundă de magazine online de unde poţi achiziţiona aproape orice îţi doreşti. Însă există şi anumite riscuri pe care, de multe ori, nu le iei în considerare. Rişti să plăteşti un produs de care nu eşti mulţumit sau chiar să nu-ţi fie niciodată livrat, deşi l-ai plătit.
Au dat ţeapă şi au crezut că scapă. Trei bărbaţi din Galaţi au scos la vânzare pe Internet mai multe bunuri, pe care oamenii le-au comandat. Ba chiar au plătit înainte de a primi pachetul, dar marfa nu le-a fost livrată. Supăraţi, aceştia au făcut reclamaţie la Poliţie. Oamenii legii au intrat pe fir şi au dat peste ţepari, astfel că ieri au făcut percheziţii la domiciliile lor şi la o societate comercială. Sunt acuzaţi de înşelăciune, fals şi uz de fals şi au fost duşi la audieri. ”Persoanele vizate sunt suspectate că, în luna iunie, ar fi postat pe Internet anunţuri false privind vânzarea unor bunuri şi ar fi încasat sumele de bani pretinse în anunţuri fără a livra bunurile în schimb. Prejudiciul produs prin activitatea infracţională este de aproximativ 8.000 de lei”. anunţă Poliţia Română.
Sfaturi de la Protecţia Consumatorului
Ca să nu ajungi într-o astfel de situaţie trebuie să fii extrem de atent şi să ştii că ai drepturi. Iată ce sfaturi îţi dau reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC)!
- În primul rând ar trebui să te informezi înainte asupra magazinelor online şi să achiziţionezi doar de la cele care beneficiază de o reputaţie bună;
- Nu oferi niciodată informaţii personale sau legate de card şi PIN prin telefon sau e-mail şi păstrează dovada cu datele privind tranzacţiile efectuate pe Internet;
- Foarte important este ca la efectuarea unei plăţi online să te asiguri că operatorul economic furnizeaza informaţii despre nume, adresa geografică, telefon, adresa de e-mail. Toate aceste informaţii trebuie să fie clare şi inteligibile şi sunt obligatorii pentru comerciant;
- Comerciantul trebuie să te informeze despre modalităţile de livrare disponibile şi preţul aferent acestora chiar în pagina de prezentare a produsului;
- Prin legislaţie, dispui de 14 zile în care te poţi răzgândi. Trebuie să returnezi produsele la adresa indicată de comerciant, achitând taxa de transport şi fară să motivezi renunţarea la achiziţie;
- Ţine cont de faptul că operatorul economic trebuie să-ţi pună la dispoziţie, în format electronic, un formular de retragere sau să-ţi ofere posibilitatea de a completa orice altă declaraţie prin care să-ţi exprimi decizia de retragere din contract;
- Nu în ultimul rând, trebuie să citeşti cu atenţie procedurile şi costurile de achiziţionare şi livrare, precum şi condiţiile de returnare stabilite de magazinul online;
- În cazul în care comerciantul nu a furnizat în mod clar informaţii despre dreptul de retragere din contract, perioada de returnare se prelungeşte la un an şi se calculează din momentul în care primeşti produsele;
- Asigură-te că în preţul de rambursare a fost inclus şi costul livrării;
- În 14 zile din momentul retragerii trebuie să primeşti banii înapoi;
- În conformitate cu legislaţia UE, înainte de a achiziţiona un produs, vânzătorul trebuie să te informeze în mod clar şi uşor de inţeles despre existenţa garanţiei legale de minimum doi ani;
- Ţine cont că ai dreptul ca bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare în întreaga UE. Dacă repararea sau înlocuirea nu este posibilă, ai dreptul la o rambursare sau o reducere de preţ. Această garanţie legală este obligatorie şi comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia;
- Ar trebui să poţi consulta Termenii şi Condiţiile aplicabile, informaţiile fiind puse la dispoziţie chiar în pagina de prezentare a produsului. ANPC recomandă citirea lor în totalitate şi întotdeauna înainte de a achiziţiona produsul sau serviciul;
- Dacă ai o problemă, anunţă-l în scris pe cel care a vândut marfa şi solicită rezolvarea problemei. Comerciantul trebuie să te informeze despre politica de soluţionare a reclamaţiilor. În cazul în care este vorba de unul dintr-un alt stat membru, te poţi adresa reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor;
- Este important să tipăreşti la imprimantă comanda şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ulterior ai de rezolvat o dispută cu comerciantul.