Ministerul Culturii, "stupefiat" de campania cu Eminescu. Cere un lucru absurd firmei responsabile
O campanie publicitară făcută pe Facebook a dat naştere la controverse. Imaginea lui Mihai Eminescu este folosită pentru promovarea unor teste rapide de depistare a bolilor cu transmitere sexuală.
În contextul în care mai multe voci au criticat iniţiativa, Ministerul Culturii a reacţionat şi a transmis, prin intermediul unui comunicat de presă, că portretul este folosit abuziv şi că Ministerul consideră gestul revoltător. Ei au cerut ca firma să nu mai folosească imaginea lui Eminescu, pentru că încalcă drepturile de autor, în ciuda faptului că legile legate de dreptul de autor spun că după 70 de ani opera autorului şi imaginea lui devin de uz public, atât timp cât el n-a făcut un testament prin care acestea să rămână la moştenitori sau la o fundaţie.
"Ministerul Culturii a constatat cu stupoare că portretul marelui poet român, Mihai Eminescu este folosit abuziv în contextul unei campanii publicitare de promovare a unor teste pentru depistarea bolilor venerice. Ministerul consideră că acest gen de acțiune este revoltătoare și nu se află în conformitate cu bunele uzanțe și exploatarea normală a operei artistice.
Ministerul Culturii își exprimă profunda indignare cu privire la folosirea imaginii celui mai important poet român în scop pur comercial, asociat unui produs sau unui serviciu de tipul celui la care se face referire. Există o serie de utilizări ale unei opere aduse anterior la cunoștință publică care pot fi permise, fără consimțământul autorului și fără plata vreunei remunerații, dacă respectă anumite condiții impuse de Legea nr. 8 /1996 privind drepturile de autor şi conexe, detaliate în cuprinsul art. 33. Două dintre aceste condiții ar fi ca aceste utilizări să fie conforme bunelor uzanțe și să nu contravină exploatării normale a operei.
Totodată, dorim să vă aducem la cunoștință că art. 30, alin (6) din Constituția României prevede că libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viața particulară a persoanei și nici dreptul la propria imagine.
O altă reglementare aplicabilă dreptului la propria imagine se regăsește în Legea nr. 148/ 2000 (art.6, lit.f.) care interzice prejudicierea imaginii, onoarei, demnității și vieții particulare a persoanelor.
Ministerul Culturii solicită firmei care derulează această campanie publicitară să respecte prevederile legale cu privire la bunele uzanțe ale operei poetului Mihai Eminescu, iar pentru a nu contraveni exploatării normale a operei, să renunțe imediat la folosirea în scop comercial a imaginii marelui poet", a transmis Ministerul prin intermediul site-ului oficial.