Motivul incredibil pentru care proiectul de lege ”liber la scutere fără permis de A” este blocat de un an în Parlament

6 august 2020 14:53   Național
Ultima actualizare:

Traficul este infernal, astfel că tot mai mulți șoferi vor să renunțe la mașină și să circule cu scutere mai puternice. Tocmai de aceea, deputații Gabriel Petrea și Alexandru Rotaru s-au gândit că este cazul să inițieze un proiect de lege prin care să le permită acestora să le folosească doar cu permis categoria B. Din păcate, draftul a fost blocat în Comisia de Apărare din Camera Deputaților, iar motivul este unul incredibil.

”De mai bine de un an ne chinuim să trecem proiectul care să le permită șoferilor să circule cu scutere cu o capacitate cilindrică de cel mult 125 cmc. Dar nu se dorește”, ne-a mărturisit Gabriel Petrea (35 de ani), deputatul Pro România, care l-a inițiat.

Parlamentarul spune că această completare introdusă la OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost depusă în 16 aprilie 2019 și până acum a trecut de trei comisii de specialitate: Transporturi, Juridică și Administrație, însă, s-a blocat la Apărare, ultima din șirul legislativ, înainte de a fi supusă la votul din Plen.

Iar motivul este unul de-a dreptul incredibil! Surse politice explică faptul că deputatul PSD Alfred Simonis, 35 de ani, s-a opus în gura mare și i-a convins și pe colegi să nu voteze proiectul.

”Acesta este liderul grupului PSD și face parte și din Comisia de Apărare. A zis clar că el a căzut de pe scuter, motor, nu știu exact ce, atunci când era mic, și nu este de acord să-i lase pe șoferi să conducă scuterul, fără să facă școala pentru a obține permisul categoria A”.

Și Marcel Ciolacu ar fi aflat despre dispută, dar nu ar fi fost interesat să intervină, ”pentru că nu este momentul pentru așa ceva”.

Între timp, Capitala este blocată, mai ales la orele de vârf. Șoferii așteaptă nervoși bară la bară ca să ajungă acasă, la serviciu sau în alte locuri.

În Capitală sunt înmatriculate 1,46 milioane de mașini și se circulă bară la bară

La 31 decembrie 2019, aproximativ 1,46 de milioane de autovehicule erau înmatriculate în Bucureşti. E o creştere uriașă față de anul precedent, cu aproape 32%, arată datele Direcției Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

Iar acest lucru se reflectă și în statul la cozi. Dimineața, la o călătorie care ar dura în mod obișnuit 30 de minute pierzi în plus încă 28 de minute. Seara, la o călătorie de aceeași durată se mai adaugă încă 31 de minute. 

În total, în 2019, timpul pierdut în traficul din Capitala României a ajuns la 227 de ore, echivalentul a nouă zile și 11 ore, arată un studiu realizat de cei de la TomTom.

Un șofer la volan ar fi putut să facă 6.568 de clătite

Timp în  care un șofer ar fi putut să tricoteze 57 de căciuli, 10 pulovere, să citească 6.831 de pagini, să asculte piesa ”Imagine”, a lui John Lennon, de 4.365 de ori, să facă 6.568 de clătite, să urmărească 130 de meciuri de fotbal sau să vadă 201 episoade din serialul ”Game of Thrones”.

Și e firesc să ajungem aici, atât timp cât Bucureștiul se află pe locul patru în topul celor mai aglomerate orașe din Europa și pe 14 la nivel mondial.

Un motiv serios care le demonstrează politicienilor că este momentul să se implice și să dea legi pentru binele oamenilor.

”Cu motocicleta traversez orașul în 25 de minute”

Nu la fel se întâmplă și în cazul celor care circulă pe două roți. Motocicliștii și scuteriștii spun că timpul petrecut pe drum scade cu mult, chiar și în plin trafic.

”Cu o motocicletă mare, traversez capitala în 25 de minute, în trafic foarte aglomerat. Unde mai pui avantajul găsirii foarte rapide a unui loc de parcare, consumul foarte redus și alte asemenea avantaje”, scrie Marius Băcilă, pe motobikes.ro.

Totodată, acesta explică faptul că dacă șoferii ar renunța la mașini în favoarea unui scuter i-ar ajuta și pe ceilalți, pentru că ar rămâne mai puține autoturisme pe străzi.

În țările din Europa scuterul este ”la liber” pentru șoferi

”În Italia, posesorii de permis auto trebuie să facă 10 ore de exerciții la o școală de șoferi (fără examen) și, cu hârtia care certifică acea practică, pot conduce fără probleme scutere și motociclete de 125 cmc. În Spania, o altă țară mediteraneană cu un grad ridicat de „motorizare” pe două roți, poți conduce vehicule de 125 cmc pe două roți dacă ai o vechime de cel puțin trei ani a permisului de categorie B. În Franța, trebuie să ai permis B de cel puțin doi ani și să faci șapte ore de practică. În alte țări, precum Cehia, îți trebuie doar permisul de categorie B, indiferent de vechime, dar nu poți conduce decât un vehicul de 125 cu transmisie automată (deci un scuter). Legi similare sunt în vigoare și în alte țări europene, precum Luxemburg, Malta, Belgia, Marea Britanie, Austria, Slovacia și Polonia. După cum vedem, în unele țări trebuie să faci puțină pregătire, pe lângă să ai permis auto, în altele e suficient permisul și o oarecare vechime a acestuia. Care, fie vorba între noi, nu atestă decât un probabil nivel de maturitate al posesorului: dacă ai permis B de trei ani, ai cel puțin 21 de ani, ceea ce înseamnă că, probabil, ai trecut de vârsta critică la care ești pasibil să faci tot felul de ghidușii pe două roți, mânat de excesul de testosteron și de un prea slab instinct de conservare”, arată cei de la site-ul motobikes.ro.

Și în proiectul de lege inițiat în țara noastră este trecut faptul că șoferii trebuie să aibă cel puțin trei ani de vechime, sunt obligați să ia un anumit număr de ore de conducere pe scuter și că sunt acceptate doar cele care au cutie automată.

Toate aceste condiții au fost discutate și acceptate de către Poliția Română.

Șoferii pot conduce doar scutere cu capacitate mică

În prezent, la noi în țară, cei care dețin deja un permis de conducere, indiferent de categorie, pot conduce mopede sau scutere, a căror viteză maximă, prin construcție, nu este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h.

Totodată, trebuie să fie echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depășește 50 cmc sau cu un motor cu ardere internă, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 4 kw, iar masa proprie a vehiculului nu depășește 350 kg.

Conform Codului Rutier, cei care dețin permis de conducere categoria B pot conduce și tricicluri cu motor cu o putere de peste 15kW.

Dar cei care au scutere mici spun că mai rău încurcă circulația cu ele și că pierd mult timp în trafic până când ajung la destinație.

Citește și: 

https://www.click.ro/news/bucuresti/socant-asa-arata-traficul-din-bucuresti-la-ora-800-dimineata

https://www.click.ro/news/bucuresti/de-ce-se-blocheaza-bucurestiul-la-orele-de-varf-explicatia-primariei

Mai multe