Motoarele «mânărite» ne distrug plămânii?
În plin scandal al „motoarelor modificate genetic” de la VW, oamenii de ştiinţă americani vin cu o teorie incredibilă. Noxele eliminate de autoturismele diesel, şi de 40 de ori peste limita admisă, ar fi responsabile de moartea a zeci de americani pe an. În Europa, motoarele „mânărite” au făcut ravagii.
Aproape 70 de americani şi-ar fi pierdut viaţa în ultimii 7 ani, ca urmare a expunerii la noxele emise de motoarele diesel ale VW. Cel puţin asta susţin jurnaliştii de la Associated Press (AP), pe baza unor determinări ale unor specialişti de mediu de peste Ocean. Aceştia susţin că expunerea îndelungată la oxizi de azot, care se regăsec în emisiile de eşapament, duc la boli pulmonare, printre care şi cancer, şi în final la deces. Conform Agenţiei pentru Protecţia Mediului din SUA, e nevoie de 1.300 de tone de oxizi de azot în atmosferă pentru a provoca un deces. Folosind un program de calculator, oamenii de ştiinţă au stabilit că în ultimii 7 ani 69 de americani şi-ar fi putut pierde viaţa din cauza expunerii la noxele de la motoarele diesel. Nenorocirea e mai mare în Europa. „Având în vedere că cele mai multe maşini de acest fel au fost vândute în Europa, e simplu de estimat că aici vorbim de sute de decese”, a declarat Robert Rhode, fizician şi om de ştiinţă afiliat organizaţiei independente Berkeley Earth. Reprezentanţii VW au negat că emisiile de la aceste vehicule au cauzat probleme reale de sănătate. Bine, dar de ce ne-ar interesa asta pe noi? România este lider la importurile de maşini second hand din Germania, cele mai multe dintre acestea fiind cu motoare diesel. Conform Direcţiei Regim Permise, românii aduc în ţară în fiecare an peste 150.000 de autoturisme rulate. Dintre acestea, circa 65.000 sunt din gama VW, cele mai multe dintre ele diesel, fabricate între anii 2008-2012. Ţara noastră este, de mai mulţi ani, cimitirul de maşini al Europei. În acelaşi timp, suntem pe primul loc în Europa la decese cauzate de cancer pulmonar, cu peste 30.000 de cazuri pe an (210.000 de morţi în 7 ani). Autorităţile medicale şi de mediu din România ar trebui să-şi pună problema dacă o parte din aceste decese se datorează expunerii la emisiile autoturismelor „mânărite” de nemţi.
Click! spune
11 milioane de maşini vândute de concernul Volkswagen în întreaga lume, din care 10,5 milioane în Europa, au fost modificate pentru a păcăli normele de mediu. Mâine, grupul va anunţa ce măsuri va lua pentru remedierea problemelor. În România au fost interzise vânzările şi înmatriculările de autoturisme VW noi (circa 300).